مدیریت بازرگانی چیست؟ _ کار مدیر بازرگانی چیست؟

  آیا میدونید  مدیریت بازرگانی چیه؟ و یک مدیر بازرگانی چه کاری انجام میدهد؟ از بازار کار و درآمد این رشته اطلاعی دارید؟ اگر دوس دارید جواب همه سوالاتتان را بگیرید، این مقاله بهترین گزینه برای شماست.

 مدیریت بازرگانی یک رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی می باشد، این رشته ابتدا در کشور فرانسه و از دانشگاه ESCP Europe شروع شد ، این رشته به دانشجویان مهارت‌های اداره سازمان را آموزش می‌دهد، همچنین به بحث در مورد چگونگی کنترل سود، سرمایه، هزینه و استفادهٔ بهینه از امکانات موجود می‌پردازد و برای تک به تک این اتفاقات راهکار و آموزش ارائه می دهد.

 

 

این گرایش از قدیمی‌ترین گرایش‌های مدیریت است که کار خود را در سال ۱۳۳۳ به موجب عقد قرارداد بین دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی به منظور تربیت مدیران برای اداره سازمان‌های دولتی و خصوصی، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران با همکاری گروهی از استادان آمریکایی آغاز کرد، سپس این رشته در مقاطع و گرایش‌های مختلف و در دانشگاه‌های گوناگون کشور گسترش یافته و همینک در غالب دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پیام نور ارائه می‌گردد.

اما با توجه به اینکه سابقه رشته مدیریت بازرگانی در ایران به دهه 30 برمی گردد اما در کل می توان گفت که این رشته، یکی از رشته‌های نوظهور در ایران محسوب میشود و می توان گفت که حدودا ده سالی می باشد که کاملا شناخته شده هست و خیلی هم طرفدار پیدا کرده است.

راستش را بخواهید اگر بخواهیم به زبان ساده به شما بگوییم،  این حوزه رابط میان مجموعه‌های اقتصادی و کاری با مشتریان می باشد. اما این جمله خیلی از وجوه کاری این رشته را به ما نشان نمی دهد و تعریف کاملی نیست.

پس بهترین راهی که به ذهن من رسید این بود که یک مقاله آموزشی برایتان بنویسم و سعی کنم که تمامی جنبه‌های کاری و وظایف مدیر بازرگانی را برایتان بگویم و شما را از این رشته و پتانسیل هایش آگاه کنم. چیزی که در این مقاله برایم مهم هست این می باشد که:

” شما بدانید چه شغل هایی برای این رشته وجود دارد و بعد از آن وظایف مدیریت آن در یک مجموعه را بدونید و بعد با هم سر این بحث کنیم که اگر بخوایم این رشته رو در دانشگاه دنبال کنیم، باید چه کار کنیم و چطوری میتوانیم بفهمیم که این رشته، یک رشته‌ی پولساز و خوب برای ماست؟ “.

 

مدیریت بازرگانی چیست؟

 

مدیریت بازرگانی چیست؟

 

این جمله شاید اولین جمله‌ای باشد که در تعریف این رشته گفته میشود: ” مدیر بازرگانی، مسئول موفقیت یک مجموعه‌ی کاری در زمینه‌ی ارتباطات و فروش است. “. اگر بخواهم مقداری بیشتر این جمله را توضیح بدهم باید بگوییم که:

” مدیریت بازرگانی، بعد از مدیر کل، یکی از مهم ترین مدیران یک شرکت محسوب میشود. در واقع یک مدیر بازرگانی تمام مسئولیت‌های مربوط به خرید، فروش، ارزیابی تامین کنندگان، پیگیری قرار دادها و رسیدگی به امور مشتریان یک مجموعه رو انجام میدهد.

اما علاوه بر همه‌ی این کارها، یک مدیر بازرگانی، برنامه‌های تبلیغاتی یک مجموعه را هم بر عهده دارد. چون که تنها کسی که میتواند یک تصویر خوب و یک شمای تجاری از مجموعه بسازد و به مشتریان ارائه بدهد مدیر بازرگانی هست.

و در کنار برنامه‌های تبلیغاتی، برنامه ریزی استراتژیک، طرح تجاری شرکت، ارتباط با مشتریان خاص، مدیریت ارتباطات بین المللی وانجام مذاکرات تجاری هم بر عهده این رشته در یک مجموعه می باشد. “

با این اوصاف میشود گفت که مدیر بازرگانی، یک آچار فرانسه در یک مجموعه محسوب میشود که حضورش میتواند سرنوشت یک برند را عوض کند و کاری کند که یک کسب و کار، یک شبه راه صد ساله را طی کند و خب این نیاز به یک تخصص بسیار بالاست و ایجاب میکند که مدیر بازرگانی به وظایف خودش آگاه باشد.

پیشنهاد ما به شما : انواع مدیریت

 

تصویر وظایف مدیریت بازرگانی

هدف این رشته

هدف این رشته این است که بتواند افرادی را تربیت کند که به درستی از وظایفی که شرکت های بازرگانی مخصوصا در مورد مسائل مرتبط با مسائل بازار و تجزیه و تحلیل مشکلات آن ها اطلاعات کافی به دست آورند. همچنین این رشته به دانشجویان یاد می دهد مهارت های خود را در مورد تحلیل  اوضاع و شرایط اجتماعی ، شرایط اقتصادی ، سیاسی بالا ببرند  تا بتوانند در نهایت به شرکت ها و یا سازمان ها مشاوره های لازم را ارائه دهند.

به همین خاطر افرادی که از این رشته فارق التحصیل می شوند مهارت هایی مانند امور بازرگانی، بازاریابی، منابع انسانی تحلیل  امور اقتصادی و مالی پیدا می کنند که در نتیجه باعث می شود آن ها بتوانند در شرکت ها و سازمان های دولتی در قسمت امور اجرایی سمت مدیریتی به دست آورند و مسئولیت های زیادی را بر عهده بگیرند.

با این وجود فرصت های شغلی دیگری برای این افراد وجود دارد. به طور مثال این فرصت برای آن ها وجود دارد که در پروژه های تحقیقاتی که امروزه در حال افزایش است مشغول به فعالیت شوند و به شرکت های بزرگ در این مورد کمک کنند. با این وجود دانشجویان و فارق التحصیلان این رشته باید به این نکته توجه کنند که مواردی که آموخته اند کامل نیست.

به همین خاطر آن ها در بازار کار باید تجربه هایی را نیز به دست آورند . برای این کار بهتر است دانشجویان هنگام تحصیل در شرکت های مختلف استخدام شوند تا بتوانند هنگام فارغ التحصیلی به راحتی سمت مدیریتی به دست آورند . این موضوع به این اشاره دارد که بهتر است افراد شاگردی این رشته را انجام دهند تا بتوانند به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

 وظایف مدیریت بازرگانی

بنیاد این رشته در جهان، برای مدیران بازرگانی شرح وظایفی تعریف کرده است که به نظر من نه تنها کامل ترین لیستی هست که تا به حال از وظایف مدیران بازرگانی ارائه شده بلکه میتواند یک چک لیست خیلی دقیق برای همه کسانی باشد که در حوزه مدیریت بازرگانی فعالیت می کنند.

1) نخستین وظیفه‌ی مدیر بازرگانی در هر مجموعه‌ای، نظارت بر تمامی برنامه‌هایی است که مدیر کل و یا مدیران ارشد برای شرکت وضع کرده‌اند. در واقع چشم انداز راهبردی مجموعه، تنها به دست مدیر بازرگانی کنترل و نظارت می‌شود و به ثمره می‌رسد.

2) مدیر بازرگانی در هر مجموعه‌ای، وظیفه دارد برنامه‌های ارائه شده از سوی مدیران ارشد را تدوین کند. چرا که او با تمامی افراد مجموعه از سویی ارتباط نزدیک دارد و از سوی دیگر با مشتریان و مارکت هدف نیز ارتباط مستقیمی برقرار می‌کند.

3) پیگیری برنامه‌های خرید، تامین اقلام و مطالعات مربوط به دیتاهای سایر بخش‌ها نیز کاملا بر عهده مدیر بازرگانی می‌باشد.

4) ارزیابی تبلیغات و کنترل میزان اثر بخشی و نفوذ بر مخاطب، از عمده وظایف این حوزه  در هر مجموعه به حساب می آید.

5) مطالعات تخصصی مربوط به رضایت مشتری‌ها و بررسی نحوه عمل کرد بخش‌های مختلف فروش نیز بر عهده مدیریت حوزه بازرگانی می‌باشد.

خب ماهانی‌های عزیز، فک می‌کنم که یک کلیتی در مورد مدیریت بازارگانی دستتان آمده باشد و حالا باید بریم سراغ این که چجوری وارد این رشته  بشویم و در این حوزه مشغول به کار و فعالیت شویم.

از مدرک مدیریت بازرگانی چه انتظاری باید داشت؟

از مدرک مدیریت بازرگانی چه انتظاری باید داشت؟

یکی از سوال های اساسی که برای ورود به هر رشته‌ای باید از خودتان بپرسید این هست که وقتی که یک مدرک را گرفتید چه انتظاری از اون مدرک دارید؟ این سوال را میشود به دو صورت پاسخ داد. یک باید ببینیم که وقتی که در طول گرفتن مدرک چه چیزی یاد می‌گیریم. و دو اینکه وقتی مدرک رو گرفتیم چه دستاوردی به دست می آوریم؟

رشته‌ی بازرگانی در دانشگاه، برخلاف تصویری که همه از این رشته دارند، یک رشته تئوری نیست و کاملا عملی و تحقیقاتی هست. یعنی شما برای یادگیری این رشته، تنها نیاز به چند واحد از نظریات این رشته دارید و باقی وابسته به کار و تحقیق خودتان هست.

اصولا وقتی از این رشته  صحبت میشود، در باب یک مدرک عمومی صحبت میشود که بسته به علاقه‌ی شما به عنوان کسی که دارید در این رشته تحصیل می‌کنید، گرایش‌های مختلفی به خودش میگیرد و تخصصی تر می شود.

وظایف مدیریت بازرگانی

شما میتوانید در مدیریت بازرگانی، تبدیل به یک استراتژیست قوی بشوید و یا میتوانید در مسائل مربوط به امور تجارت بین الملل اطلاعات خودتان را بالا ببرید و در این زمینه فعالیت کنید. چیزی که مهم هست، علاقه شماست و تحقیقات و مطالعاتی که باید انجام بدید.

پیشنهاد ما به شما : انواع مدیریت در سازمان ها

توصیه ی ما

 

 

اما اگر توصیه‌ی تیم ماهان تیموری را در این زمینه می‌خواهید باید به شما  بگویم که بهترین راه برای کسب بیشترین بازده از مدرک این رشته، آن هم در  زمانی که دارید درسش را میخوانید این هست که به کار هم مشغول بشوید.

یعنی بجای اینکه فقط کتاب بخوانید و یا کلاس‌های دانشگاه را با یک نمره‌ای پاس کنید، به این فکر باشید که فضای کار را هم تجربه کنید. برای اینکار نیاز نیست حتی به این فکر کنید که حتما یک حقوقی هم داشته باشید، نه. بلکه مهم این هست که به یک سری سازمان‌ها و یا حتی شرکت‌های خصوصی به عنوان کارآموز بروید و کار یاد بگیرید.

اما سوال بعدی‌ای که باید بهش پاسخ بدهیم این هست که بعد از اینکه مدرکمان را از دانشگاه گرفتیم چه اتفاقی میفتد؟ اگر بخواهم راحت به شما  پاسخ بدهم، بعد از گرفتن مدرک، شما پتانسیل این را دارید که از یک کارمند معمولی گرفته تا یک متخصص درجه یک با حقوق بسیار بالا، برای خودتان کار پیدا کنید.

توصیه ی ما

 

این دیگر بستگی به این دارد که شما چقدر تجربه کسب کردید و از آن مهم تر بستگی دارد که چقدر رزومه قوی‌ای داشته باشید. اکثر دانشجوهای این رشته در مراکز درجه یک و برندهای معتبر در حال کار هستند، کسانی هستند که مقاله‌های متعددی دارند و در همایش‌های مختلفی شرکت کردند.

پس در یک جمع بندی این را باید به شما بگویم که انتظار شما از این مدرک فقط وابسته به یک چیز هست و اون چیزی نیست جز تلاش شما. هر میزان که تلاش شما بیشتر باشد، هر مقدار که رزومه شما قوی تر باشد، سطح انتظارات شما هم میتواند بالاتر برود.

چجوری بفهمیم که رشته مدیریت بازرگانی برای ما مناسبه؟

 

چجوری بفهمیم که رشته مدیریت بازرگانی برای ما مناسبه؟

 

هر چند که هیچ وقت تیم ماهان تیموری در حوزه‌ی مشاوره کاری و اقتصادی وارد نشده و حوزه فعالیتش در زمینه‌ی آموزش می باشد، اما من این سوال را اینجا مطرح کردم، به این دلیل که بعضیا بدون اینکه بدونن ایا علاقه‌ای به این رشته دارند یا نه، فقط برای شهرتی که این رشته دارد، واردش میشوند.

اما اگر دوست دارید بدانید که این رشته بدرد شما میخورد یا نه؟ باید دو تا نکته را بهش توجه کنید. یک اینکه بهش علاقه داشته باشید و علاقه از کجا میاد، از آگاهی. پس اگر میخواید برید و در رشته‌ی مدیریت بازرگانی شروع به تحصیل کنید، باید ببینید که اصلا دوس دارید در فضای مدیریتی باشید و استرس بالای مدیریت رو در کنار مزایای بسیار عالیش تحمل کنید؟

برای اینکه مقداری بیشتر از این رشته سر در بیارید، کافی هست که یک چند باری به یک مشاور سر بزنید و یا در یکی از شرکت‌ها چند روزی با یک مدیر بازرگانی صحبت کنید و شرایط کارش را ببینید و مشاهده کنید که آیا این همان چیزی هست که شما به آن علاقه دارید یا که نه؟

البته مطالعه کردن هم میتواند خیلی به شما کمک کند و میتواند اطلاعات خوبی به شما بدهد. اما دومین نکته این هست که ” شما باید خودتان را آنالیز کنید و ببینید که آیا انرژی فعالیت‌های تحصیلی، تحقیقی و مدیریتی را دارید یا نه؟ “.

مدیریت بازرگانی جیست؟  وقتی ما از این رشته  صحبت می‌کنیم به طور خیلی خلاصه داریم از تجارت، یادگیری زبان انگلیسی، اقتصاد، اصول مدیریت و… صحبت می‌کنیم. فردی که به این رشته  ورود میکند باید خیلی انگیزه و انرژی داشته باشد که از همه لحاظ خودش را قوی کند.

مقاله پیشنهادی ما به شما : بهترین سرمایه گذاری در این اوضاع

 

تصویر بازارکار مدیریت بازارگانی

 

بازار کار رشته‌ی مدیریت بازرگانی

این رشته  در ایران یک رشته‌ی نوپا و جوانی می باشد و می شود گفت که در همین دهه اخیر با توجه به اینکه دانشگاه و مراکز زیادی دارند نیروهای این رشته  تربیت میکنند، اما باز هم نیروی متخصص کمی در این حوزه وجود دارد و این تقاضا را در شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات بسیار افزایش داده.است

من اگر بخواهم یک جمله قطعی به شما بگویم و خیالتان را از این رشته و بازار کارش راحت کنم، باید به شما بگویم که اگر در یک دانشگاه خوب درس بخوانید، اگر یک رزومه قوی داشته باشید و اگر بتوانید برای خودتون یک تجربه‌ای هم دست و پا کنید، صد در صد بدون شک یک کار عالی در انتظار شماست.

اما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که پتانسیل تان کمترهست و در یک حد متوسط تری این شرایط را دارید، نگران نباشید. اگر شما یک سری به آگهی‌های استخدامی در ادارات و سازمان‌های مختلف بزنید، می‌بینید که به تعداد شهرها و سازمان‌های کشور و همه‌ی شعبه هایشان نیاز به کارمند وجود دارد و میتوانید بدون شک یک پوزیشن کاری برای خودتون دست و پا کنید.

لازمه موفقیت در این رشته 

 

لازمه موفقیت در مدیریت بازرگانی

 

لازمه موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و تعامل برقرار کردن با دیگران است؛ چرا که بازرگانی سازمان برای موفقیت، باید اطلاعات مناسب و کاملی  از محیط کسب و کار و به خصوص مشتریان داشته باشد تا بتواند به وسیله آن تحلیل مناسب و جامعی داشته باشد.

برای این امر نیاز به یک تیم‌سازی دقیق است و البته دارا بودن مهارت‌های رهبری نیز می‌توانند سبب موفقیت بیشتر  شما شوند. همچنین، دانش آموخته  این رشته ، باید به مسائل اقتصادی علاقه‌مند باشد، خلاقیت و توانایی حل مسئله داشته باشد و هر مسئله‌ای را از جنبه‌های گوناگون مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.

برای موفقیت بیشتر دانشجوی این رشته باید بتواند خوب تحلیل و ارزیابی کند و بتواند بینش دقیقی از اتفاقات داشته باشد، کمی پیش‌بینی بلد باشد و بتواند با اطلاعاتی که از محیط اقتصادی داخلی و خارجی به دست می‌آورد بهترین پیشنهادات را ارائه کند. به عنوان مثال، تاثیر تغییرات نرخ ارز، تغییرات جمعیت، قوانین و مقرراتی که دولت و مجلس تصویب می‌کند را به خوبی درک و اثری که روی کسب و کارها دارند را بررسی کرده و قبل از سایر رقبا راهکارهای خود را ارائه کند.

 

تصویر درامد مدیر بازرگانی

درآمد مدیر بازرگانی

جهت وارد شدن به این رشته  لطفاً اولویت را مباحث مالی قرار نداده و فقط به بازار کار آن اکتفا نکنید، چراکه اگر این رشته با روحیات، علایق، انتظارات شما هماهنگی نداشته باشد نمی‌توانید در آن به موفقیت و درآمد مناسب و قابل قبولی برسید. بنابراین از درآمد خود در این رشته قطعا رضایت نخواهید داشت.

موفقیت در این رشته نیازمند مطالعه زیاد، تحقیق و بررسی، تفکر و برنامه‌ریزی، داشتن هوش بالا، توانایی در دیدن فرصت‌ها، توانایی حل مسئله، توانایی برنامه‌ریزی، انجام کار تیمی، هدف‌گذاری، مذاکره حرفه‌ای، توانایی انتخاب شایسته نیروی انسانی و به کارگیری صحیح آن‌ها است.

وقتی تقاضا در یک شغلی زیاد باشد، طبیعتا در آمد هم بالاتر می رود. اما برای مدیریت بازرگانی و درآمد این رشته طبق تحقیقاتی که تیم ماهان تیموری انجام داده، نمیشه نرخ معینی روشن کرد. این بسته به انتخاب شما داره.

اگر شما در یک اداره دولتی مشغول به کار بشید، طبیعتا یک درآمد محدود دارید ولی این درآمد ثابت هم به مراتب از خیلی از ردیف‌های شغلی دیگه بالاتر است. پس این برتری را دارید که اگر وارد یک شرکت دولتی هم شدید به مراتب درآمدتان از میانگین جامعه بالاتر باشد.

ولی از یک طرف دیگه اگر بخواهیم بررسی کنیم باید به شما بگویم که شما میتوانید در برندهای معتبر کار کنید و در آمد‌های میلیونی داشته باشید. چون اگر به ردیف‌های شغلی در برند‌های معتبر نگاه کنید، درآمد یک مدیر بازرگانی، با در آمد مدیران ارشد یکی هست و این یعنی درآمد چند ده میلیونی.

تصویر انتظارات از مدرک مدیریت بازرگانی

اما اگر دوست نداشتید برای کسی کار کنید و خواستید که خودتان به سمت تجارت بین الملل برید و بازار خودتان را داشته باشید، دیگه باید بگویم که به فکر درامد‌های چند صد میلیونی و میلیاردی باشید. اما یقینا این را بدانید که این‌ها یک شبه اتفاق نمیفتد و باید سالها تلاش و تحصیل کنید.

اما اگر هنوز دو دل هستید که چه رشته ای را در حوزه مدیریت دوست دارید و دوست دارید وارد چه رشته ای بشوید ، فقط کافی هست که مقاله انواع مدیریت را که برایتان قبلا آماده کردیم بخوانید. در این مقاله همه اطلاعات مورد نیاز برای ورود به رشته های مدیریت را میتوانید پیدا کنید.

ضمنا هر رشته ای که انتخاب کردید، حتما اصول مدیریت را هم یاد بگیرید. برای یادگیری اصول مدیریت کافی هست یک سر به آموزش رایگان و جامع اصول مدیریت توی سایت بزنید.

https://www.mba.com/articles-and-announcements/articles/mba/what-is-an-mba

https://www.bschools.org/faq/what-is-an-mba

سخن پایانی

از انکه تا پایان این مقاله همراه من بودید از شما سپاس گذارم. اگر درباره ی این مقاله نظر و یا سوال خاصی دارید ،ممنون میشم که در بخش نظرات برایمان بنویسید و مطمئن باشید که کارشناسان مجموعه ماهان تیموری با اشتیاق پاسخگو شما خواهند بود.

اگر می خواهید متوجه بشوید که برای این رشته مناسب هستید یا نه، به این نکته توجه کنید که:

اینکه بهش علاقه داشته باشید و علاقه از کجا میاد، از آگاهی. پس اگر میخواید برید و در رشته‌ی مدیریت بازرگانی شروع به تحصیل کنید، باید ببینید که اصلا دوس دارید در فضای مدیریتی باشید و استرس بالای مدیریت رو در کنار مزایای بسیار عالیش تحمل کنید.

مدیریت بازرگانی تو ایران یه رشته‌ی نوپا و جوونیه و میشه گفت که در همین دهه اخیر با توجه به اینکه دانشگاه و مراکز زیادی دارن نیروهای مدیریت بازرگانی تربیت میکنن، اما باز هم نیروی متخصص کمی در این حوزه وجود داره و این تقاضا رو در شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات بسیار افزایش داده.

همین حالا شروع کن!

29 پاسخ

    1. سلام و درود خدمت شما دوست عزیز. ممنون از توجه شما. همونطور که می دونید مدیریت بازرگانی یکی از رشته های بسیار عالی و درامد زایی هست که اگر افراد بتونن مدرک مدیریت بازرگانی خودشون رو بگیرن برای اون ها بازار کار خوبی جود دارد.

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز . قطعا در ابدیت مقاله بیشتر در مورد این موضوع صحبت می کنیم.

    1. درود خدمت شما دوست عزیز خوشحالیم که این مقاله براتون مفید واقع شد. رشته مدیریت بازرگانی بسیار گسترده اس به همین خاطر اگر بخواین در این رشته پیشرفت کنین خیلی عالی میشه که مطالعاتتون رو در این باره ببرید بالا .قطعا اگر شما بتونید در شغلی مشغول به کار بشید که مربوط به رشته شما هست موفقیت چشمگیری رو به دست میارین.

    1. سلام خدمت شما دوست عزیز. قطعا درامد بخش مهمی در انتخاب رشته و یا یک شغله . مدیریت بازرگانی شغل پردرامدی هست اما بیشتر از اینکه شما همینطوری بخواین دلتون رو بزنید به دریا بهتره تو اینترنت در مورد موانع و مزایایی که داره تحقیق کنید .

    1. سلام هومن عزیز
      امیدوارم عالی باشی
      انسان به این دنیا میاد برای کسب تجربه در زمینه های مختلف
      ما هر روز میتونیم کلی تجربه جدید کسب و این کسب تجربه بستگی به دید ما داره
      وقتی ذهن رو تجربه گر بار بیاریم ثانیه به ثانیه زندگی برامون میشه تجربه
      حالا اگر این ذهن تجربه گر در کسب و کار ما وارد بشه بی نهایت می‌تونه سطح شغلی ما رو ارتقا بده و باعث موفقیت بیشتر ما بشه
      اما تربیت ذهن تجربه گر کاریه که ممکنه سخت باشه
      به نظر شما چطور میشه یک ذهن رو تجربه کر بار آورد؟

    1. سلام دوست عزیز خوشحالیم که مقاله تونسته کمکتون کنه و براتون مفید بوده.

    1. سلام دوست عزیز امیدوارم که حالتون عالی باشه،‌ امیدوارم مقاله براتون مفید بوده باشه

دیدگاهتان را بنویسید