آموزش بورس از صفر

سلام به دوستان عزیزی که این مقاله رو می خونن و بورس رو برای سرمایه گذاری انتخاب کردن..در اینجا با صفر تا صد آموزش رایگان بورس آشنا می شین..قبل از اون میخوایم در مورد معاملات بورس و آموزش بورس بیشتر بدونیم. 

 چرا بورس ؟ | آموزش رایگان بورس 

یکی از سوالاتی که خیلی ها از ما می پرسن این که چرا بهتره که در بازار بورس (Stock market) سرمایه گذاری کنیم؟.من هم در جواب باید بگم که کشور ما از اونجایی که خودمون هم  میدونیم در همه حال دارای تورم اقتصادیه..

در عین حال حقوق هایی که ما میگریم با میزان تورم سالانه هیچ تناسبی نداره! حالا باید چه کرد؟.باید دست رو دست گذاشت و هیچ کاری نکرد؟ اگر ما بخوایم پولمون رو پس انداز کنیم هیچی به دست نمیاریم.چون ارزش پول ما نسبت به تورم روز به روز در حال کاهشه.

پیشنهاد ما به شما : مدیریت سرمایه

سه نوع سرمایه گذاری

در این وضعیت به جای غصه خوردن، تنها کاری که میشه انجام داد رشد پول و حفظ ارزش پولمونه..اگر بشینیم و مدام غصه بخوریم نه میتونیم ماشین مورد علاقمون رو بخریم.و نه می تونیم یک زندگی متوسط رو به خوب رو داشته باشیم!.

بر اساس گفته ی منتقدین اقتصادی کشورمون در سال 98،.اگر سرپرستان خانواده بخوان پول و سرمایه ی خودشون رو پس انداز کنن.و اون رو رشد ندن، در 5 سال آینده به سمت فقر پیش میرن.

با پیش رفتن این وضع هزینه های اجاره و رهن هر چند ماه به چند ماه داره بیشتر میشه..با این حال ما باید یه فکری به حال رشد دادن درآمدی که داریم انجام بدیم..سه روش برای رشد پول هست:

1- سرمایه گذاری در املاک ( سرمایه ی بالای 1 میلیارد)

2- سرمایه گذاری در خودرو ( سرمایه ی 40 میلیون رو به بالا )

3- سرمایه گذاری در بورس ( سرمایه ی 500 هزار تومن رو به بالا )

این سه روش برای سرمایه گذاری رو بهتون پیشنهاد می کنیم که باید در هر کدوم که وارد میشین،.اطلاعات و آموزش صفر تا صد بورس رو ببینید تا به ضرردهی نرسید..

سرمایه گذاری در بورس به دلیل اینکه با سرمایه ی اندکی مثل 500 هزار تومن هم میشه شروع کرد،.خواهان زیادی داره. حالا در ادامه با آموزش بورس و مزیت های سرمایه گذاری در بورس آشنا میشیم.

وارن بافت

مزیت های سرمایه گذاری در بورس

1- شروع با سرمایه ی کم:

یکی از مزیت های مهم سرمایه گذاری در بورس،.شروع آن با سرمایه ی کم است..در این صورت حتی کسانی که می خواهند از صفر شروع کنن.و میخوان کاری رو راه اندازی کنن می تونن سرمایه ی لازم رو از بورس تهیه کنن.و این خودش کمک کننده به اقتصاد و رشد افراده.

پیشنهاد ما به شما : آموزش سرمایه گذاری

2-  رشد سریع پول:

افراد زیادی در بورس هستند که متفاوت رفتار میکنن، یه عده می خوان در کوتاه مدت سود کمتری کنن.و یه عده می خوان در بلند مدت سود بیشتری ببرن..

حالا با تفاوت این دو دسته از کسانی که در بورس سرمایه گذاری میکنن،.نسبت زمان و مقدار سودی که می کنن کاملا به سواد بورسی اونها.و مدت زمانیه که میخوان در بورس سرمایه خودشون رو بذارن متفاوته.

3- ریسک کم تر با آموزش بورس :

اگر بتونین آموزش بورس رو در هوش بورسی به خوبی بگذرونین،.میتونین ریسک صفر درصد با آموزش بورس رو تجربه کنین..چون در بورس امکان این وجود داره که ضرر نکنین و سود کنین.

4- نقدشوندگی سریع تر:

با توجه به این که شما در بورس سهام خرید و فروش می کنین،.در عرض 1 الی 3 روز میتونین تمام پول خود و سودی که دریافت کردین رو از بورس بیرون بکشید.و این یک مزیت بسیار عالی برای این نوع سرمایه گذاریه.

به طور مثال اگر شما بخواین در خودرو سرمایه گذاری کنین.و بخواین خودروی مورد نطر خودتون رو بفروشین،.به طور متوسط حدود 1 هفته الی 3 هفته طول میکشه تا بتونین بفروشین.که این بستگی به بازار خودرو داره..خوشبختانه در بورس شرایط این فراهم شده که بخواین سهام خودتون.رو همون روز بفروشین و پولتون رو به حساب خودتون واریز کنین.

5- کنترل نقدینگی جامعه:

در این شرایط که هزینه ها و درآمد های هر خانوار با هم نمی خونه،.کنترل این نقدینگی خیلی مهمه که به واسطه ی این بازار بسیار پر رونق بورس این امکان به وجود اومده..

کنترل نقدینگی منظور کنترل عرضه و تقاضا در جامعه است که این به واسطه ی سرمایه گذاری در بورس به وجود میاد.تا مردم بتونن نسبت به قیمت هایی که در بازار هست توان خرید محصولات رو داشته باشن.

6- کمک به رشد صنعت و اقتصاد کشور :

در بورس با سرمایه گذاری و خرید سهام بورسی،.در واقع یک کمک مالی و حمایتی از شرکت ها و تولیدی های ایرانی انجام میشه..به طور مثال کارخونه داری که به دلیل تحریم ها و شرایط تورم درجامعه توان رقابت و پرداخت حقوق کارگران خودش رو نداره،.

در این صورت به واسطه ی شریک کردن دارایی های خودش با مردم ( و خرید سهام اون کارخونه توسط مردم).میتونه حقوق کارگران خودش رو پرداخت کنه و در کنارش توان رقابتی در بازار پیدا میکنه.

7- امنیت و شفافیت لازم در سرمایه گذاری در بورس:

امنیت در بورس به معنای این نیست که شما پولتون رو از دست نمیدید!.چون اگر نحوه ی سرمایه گذاری در بورس رو بلد نباشین،.اونوقت به طور حتم پولتون رو از دست میدید..

اما شرکت بورس و اوراق بهادار این تضمین رو به همه ی فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران داده که کلاهبرداری در بورس امکان پذیر نیست.و به هیچ وجه کسی نمیتونه این کلاهبرداری رو انجام بده..زیرا تمام راه های کلاهبرداری و حفره های مالی در این سازمان بسته شده است.

8- عرضه اولیه

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که اسم عرضه اولیه رو شنیده باشید. وقتی سهام یک شرکت برای اولین بار در بورس عرضه میشه، به روز اول عرضه سهام اصطلاحا عرضه اولیه گفته میشه. که معمولا عرضه اولیه ها از سود دهی خوبی برخوردار هستند.

کلید درآمد از بورس

معاملات بورس چیست؟

بورس حدود 84 ساله که در ایران راه افتاده و سودآوری خیلی خوبی به همراه داشته..علت اینکه خیلی از افراد در ایران با بورس آشنایی ندارن عدم اموزش و اطلاع رسانی در حوزه ی رسانه بوده..شرط موفقیت در بورس افزایش مهارت معامله گری در این حوزه است.

معاملات بورس تشکیل شده است از خرید و فروش سهم هایی که در بورس انجام میشه..مثل خرید سهام گلرنگ که در صورت فروش آن فرد دیگری آن را میخرد .اگر تعداد خریداران آن سهم زیاد شود.و عرضهی آن سهم کمتر باشد، آن وقت قیمت سهم بالاتر می رود..

چیزی که در خرید و فروش سهام خیلی مهمه آموزش تابلو خوانی در بورسه..تابلو خوانی کمکتون میکنه تا بتونین خیلی سریع تر روند رشد و نزول یک سهم رو پیش بینی و سپس اقدام به خرید آن سهم کنید.

بورس یک بازار تخصصی

بورس یک بازار تخصصی است. بنابراین طبیعی است که اصطلاحات تخصصی خاص خود را داشته باشد. ما در ادامه ضروری ترین و پرکاربرد ترین مفاهیم و اصطلاحات تخصصی که به عنوان یک مبتدی باید آن را بدانید را آورده ایم :

شاخص بورس چیست؟

اگر پیگیر بازار بورس و اخباراش باشید، حتما این عبارت رو بارها شنیدید که: ” شاخص امروز با رشد 15 هزار واحدی یا مثلا با سقوط 50 هزار واحدی روبرو شد. “. این عددی که تو اخبار میگن، همون شاخص بورس هستش که می‌خوایم امروز در موردش صحبت کنیم.

اگر بخوام یه تعریف ساده بهتون بگم : ” شاخص عددیه که روند رشد یا نزول بازار رو به ما نشون میده. “. یعنی وقتی ما در مورد شاخص بورس صحبت می‌کنیم، یعنی به طور مستقیم داریم در مورد عددی صحبت می‌کنیم که به ما میگه بورس امروز یا در یک هفته‌ی گذشته، چه روندی رو طی کرده.

نکته ی مهم

اما خب مسئله اینجاست که خیلیا فقط به سبز یا قرمز بودن شاخص بورس نگاه می‌کنن و به این دقت نمی‌کنن که شاخص، چه امر مهمی در بازار بورس هستش. یعنی وقتی وارد بازار میشن فقط به این نگاه می‌کنن که امروز شاخص رشد کرده یا ریخته.

اما این رو باید بدونید که شاخص هم درست مثل همه سهم‌ها، حمایت داره، مقاومت داره، الگو تشکیل میده و این چیزیه که شما برای حضور در بازار بورس باید یه اطلاعات جامع ازش داشته باشین. مسئله‌ی بعدی در مورد شاخص بورس اینه که شاخص بورس، فقط یک عدد نیست و ما کلا یک شاخص هم نداریم.

ما شاخص کل بورس داریم، شاخص هم وزن داریم، شاخص شرکت‌های برتر داریم و… . پس اگر قراره که بیاید توی بازار بورس فعالیت کنید یا دنبال این هستید که توی بورس سود خوبی بدست بیارید، باید یه اطلاعات جامعی درباره شاخص بورس داشته باشید.

شاخص کل

شاخص کل چیست؟

وقتی ما میگیم شاخص بورس، رشد داشته یا سقوط داشته، ما داریم در مورد چیزی به نام شاخص کل صحبت می‌کنیم. شاخص کل، به این دلیل که بیشترین تاثیر رو در روند بازار داره و مهم ترین عامل توی ثبت اتفاقات بازار هستش، بهش میگن شاخص بورس.

ولی منظور اصلی اینه که شاخص کل، بالا رفته یا پایین اومده. خب حالا این شاخص کل چیه؟ ببینید به زبان ساده، شاخص کل بورس، نشان دهنده‌ی میانگین بازدهی سرمایه گذاران هستش. وقتی ما در مورد شاخص کل صحبت می‌کنیم، به طور مستقیم میزان خرید و فروش سهامداران، میزان سودهای تقسیمی شرکت‌ها و میزان بازده شرکت‌های در بورس رو مورد بحث قرار دادیم.

خب حالا بگذارید یه مثال براتون بزنم که این مسئله رو بهتر درک کنید. فرض کنید که امروز سهامدارها در بازار قدرت خرید بیشتری داشته باشن و نسبت خریدار به فروشنده دو به یک باشه. خب طبیعتا وقتی قدرت خریدار بیشتر باشه، بازدهی سهم‌ها هم بهتر خواهد بود.

در این حالت، ما اکثر سهم‌ها رو مثبت می‌بینیم و این باعث میشه که شاخص بورس هم کاملا سبز و به عبارتی دیگه مثبت باشه. اما اگر روزی، ما شاهد اون باشیم که فشار عرضه‌ها بیشتره و فروشندگان قدرت بیشتری نسبت به خریدارها دارند، اونجاست که شاخص نزول میکنه و این طبیعتا یعنی منفی شدن شاخص بورس.

اما چند تا سوال اینجا مطرح میشه!

آیا همه‌ی شرکت‌ها روی شاخص بورس تاثیر میگذارن؟ باید بگیم که نه الزاما اینطور نیست. هر شرکتی که در بورس حضور داره، طبیعتا یه رقمی از شاخص کل رو در بر میگیره ولی گاها شرکت مقدار تاثیرش بر روی شاخص کل به حدی کوچیکه که اصلا در شاخص بورس دیده نمیشه.

اما در مقابل، شرکتایی هم هستن که ما بهشون میگیم شاخص سازها. اکثر سهام‌های دولتی و خصوصی بزرگ که توی بازار بورس هستن مثل سهم خودرو، خساپا، شتران، فارس، فملی، ذوب، فولاد و… ، شرکت‌های شاخص ساز هستن و هر کدوم به تنهایی میتونن با تاثیری که بر روی شاخص بورس دارن، شاخص رو مثبت یا منفی کنن.

نکته‌ی بعدی اینه که شاخص کل، شامل میزان سود سهام‌ها هم میشه و تنها روند قیمتی رو بررسی نمیکنه. یعنی شما وقتی عدد شاخص رو می‌بینید، یعنی میزان سود سهام‌ها، قیمت و سایر المان‌های اقتصادی رو هم روی شاخص میبینن و یه دید کلی نسبت به بازار دارید.

پس شاخص بورس هر کشور، میتونه نشانگر میزان رشد اقتصادی کشور رو در بخش سرمایه گذاری نشون بده. البته این نکته رو هم فراموش نکنید که شاخص کل، که یک عامل تعیین کننده در بورس ایران هست، دارای نموداره و برای اینکه شما بتونید روند شاخص کل رو بررسی کنید، میتونید از تحلیل نموداری یا تحلیل تکنیکال هم استفاده کنید.

شاخص کل چه تاثیری بر روی سهم‌های من داره!!

اما بعضی‌ها هم هستن که از من میپرسن: ” شاخص کل چه تاثیری بر روی سهم‌های من داره؟ “. اول از همه باید بگم که شاخص بورس یا همون شاخص کل، قبل از اینکه بخواد تاثیر مستقیمی روی سهم شما بگذاره، یک تاثیر کلی روی بازار داره.

یعنی وقتی شاخص منفی میشه، کل بازار به لحاظ روانی در جهت عرضه کردن سهمشون میرن و فروشنده زیاد میشه. حتی روزهایی که شاخص با منفی شروع میکنه و ذره ذره مثبت میشه، می‌بینیم که اکثر فروشده از فروختن سهمشون پشیمون میشن و دوباره قدرت خریدار زیاد میشه.

پس اولین تاثیر شاخص بورس، روی بازار اینه که یه جو روانی ایجاد میکنه و همونطور که می‌دونید روانشناسی بازار، یکی از راه‌های تحلیل بازاره که خب یک المان تحلیل در روانشناسی بازار، مستقیما مربوط به شاخص میشه.

شاخص هم وزن

شاخص هم وزن چیست؟

شاخص هم وزن، یکی از شاخص‌های قیمتی در بازار بورس هستش. هر چند که شاخص هم وزن، عمدتا توسط افرادی که در بازار سرمایه هستند، زیاد مورد توجه قرار نمیگیره، اما شاخص هم وزن هم یکی از اون المان‌هایی هستش که روی شاخص بورس تاثیر میگذاره.

شاخص هم وزن، از خیلی از جهات شبیه به شاخص کل هستش اما در یک مورد، بسیار متفاوته و اونم اینه که شاخص کل، سود سازی شرکت‌ها رو هم مورد بررسی قرار میده و شما یک شاخص با متغیرهای کلی در شاخص کل دارید.

اما توی شاخص هم وزن ما به هیچ وجه متغیر سود یا سایر متغیر‌های تاثیر گذار رو نداریم و تنها چیزی که توی شاخص هم وزن داریم، اینه که قیمت رو بررسی می‌کنیم. اصولا شاخص هم وزن بر خلاف شاخص بورس، تنها بر روی متغیر قیمت، تغییر میکنه.

نکته‌ی بعدی‌ای که شما باید در مورد شاخص هم وزن بدونید اینه که شاخص هم وزن قیمت رو در کنار وزن یک سهم بررسی میکنه. در واقع، هر سهمی یک وزنی داره که مربوط میشه به کوچک یا بزرگ بودن یک سهم. مثلا سهم خودرو یا خساپا که یکی از بزرگترین شرکت‌های بازار هستند، طبیعتا وزن بیشتری نسبت به یه نماد مثل ستران یا همون سیمان تهران دارن.

در نتیجه…

وقتی که قرار باشه این دو تا نماد و به کلی همه‌ی نمادهای بازار روی شاخص هم وزن تاثیر بگذارن، وزنشون، یعنی بزرگی یا کوچکی سهمشون، در میزان تاثیر بر روی شاخص هم وزن، نقش زیادی داره.

یعنی سهم بزرگ تر، تاثیر بیشتر، سهم کوچک تر، تاثیر کمتر. و اینجاست که شاخص هم وزن به مراتب از شاخص بورس، اهمیت بیشتری پیدا میکنه. چون که گاهی اوقات ما می‌بینیم که شاخص کل روند مثبتی داره اما شاخص هم وزن، منفی هستش.

اینجا نشون میده که کلیت بازار، روند منفی‌ای داره و این تنها سهمای شاخص ساز بودن که اومدن روی شاخص بورس تاثیر گذاشتن. و مسئله‌ی بعدی‌ای که هست اینه که ضریب همبستگی شاخص کل به شاخص هم وزن، عمدتا دارای یک گپ قیمتی هست. و این نشون میده که سرمایه گذاری بر روی سهام‌های با بنیاد خوب، میتونه در آینده‌ی نزدیک، با پر شدن شکاف قیمتی در ضریب همبستگی شاخص هم وزن، سود خوبی رو به ما برسونن.

شاخص بورس و فرابورس

شاخص بورس و فرابورس

ما در بازار بورس ایران، دو دسته بندی کلی نسبت به سهام‌ها داریم. بورس و فرابورس. فرا بورس، سازمان زیر مجموعه‌ی بورس هستش و زیر نظر سازمان بورس کل فعالیت میکنه. و یه سری سهم‌ها هستن که در زیر مجموعه این اداره فعالیت می‌کنن و نظارت میشن.

برای اینکه شما نمادهای بورس و فرابورس رو از هم بشناسید، میتونید برید به سایت سازمان بورس و سایت سازمان فرابورس ایران و این نمادها رو بشناسید و بعد شاخصشون رو بررسی کنید. البته یه راه دیگه هم هست که دقیق نیست ولی میتونه تا به حد زیادی به شما کمک کنه.

اصولا سهم‌هایی که 5 درصدی هستن در بازار اصلی یا بورس معامله میشن و سهم‌های سه درصدی، 2 درصدی و یک درصدی، سهام‌هایی هستن که توی فرابورس هستن. اما خب این مسئله اونقدرها دقیق نیست. چون ما فرابورسی‌های 5 درصدی هم داریم. اما یک قاعده کلی و کار راه انداز محسوب میشه.

خب حالا شاخص بورس و فرابورس به ما کمک میکنه که به تفکیک این دو بازار رو بررسی کنیم. اگر یه مقدار با دقت به این دو شاخص نگاه کنیم و بررسی‌های لازم رو به لحاظ همبستگی داشته باشیم، می‌تونیم تشخیص بدیم که کدوم بازار به عبارتی از شاخص بورس جا مونده و ما میتونیم روی اون بازار سرمایه گذاری کنیم.

شاخص شرکت‌های برتر

یک شاخص بورس دیگه هم داریم که مربوط میشه به شاخص شرکت‌های برتر. شاخص شرکت‌های برتر 50 تا شرکت برتر رو نشون میدن که خود سازمان بورس این‌ها رو تعیین میکنه. اول از همه باید این رو بدونین که این شرکت‌های برتر هر سه ماه یکبار مشخص میشن.

دلیل انتخاب شدنشون هم اینه که نقد شوندگی بسیار بالایی دارند. نقد شوندگی یعنی هر میزان که سهم راحت تر معامله بشه و میزان تبدیل شدن سهم به پول شما راحت تر باشه، نقد شوندگی بالاتره. در واقع این شرکت‌ها به شما نشون میدن که نبض بازار الان دست چه شرکتایی هست.

شاخص بورس در شرکت‌های برتر، به ما نشون میده که عمده‌ی جریان نقدینگی توی سهام‌هایی که نقد شوندگی بسیار بالایی دارند، به چه صورت هست؟ که البته این شرکت‌ها خیلی روی روند بازار هم تاثیر میگذارن.

چجوری میتونیم با استفاده از شاخص، سود از بازار بگیریم

 اینجاست که باید دو تا تکنیک خفن به شما یاد بدم که میتونه روند کار شما رو در بازار تغییر بده.

تکنیک اولی که می‌خوام بهتون بگم، استفاده از شاخص، برای خرید و فروش یک سهم هستش. ببینید شاخص بورس هم درست مثل هر سهمی، یک نمودار داره. این نمودار نقاط حمایت و مقاومت داره. این نمودار هم اصلاح داره و هم موج شماری.

خب شما برای اینکه یه سود درجه یک از بازار بگیرید، کافیه روی شاخص بورس، یه تحلیل بزنید و نقاط ورود و خروج خودتون رو بر اساس روند بازار تعیین کنید.

تکنیک دومی که می‌خوام بهتون یاد بدم یه تکنیک حرفه‌ای هستش که باید بر اساس تجربه به دستش بیارید. این تکنیک که از بزرگترین سرمایه گذاران بازار بورس، به دست اومده میگه که: ” کسی در بازار سودهای عالی میکنه که همیشه در منفی‌های شاخص سهم بخره. “.

شاید برای خیلیا عجیب و غریب باشه این حرف، ولی باید بگم بهتون که اگر شما هم جز اون دسته از افرادی هستید که در میانه‌ی یک روند صعودی توی شاخص بورس، وارد یک سهم میشید و احساس می‌کنید که این روند دوباره ادامه دار خواهد بود، یک اشتباه بزرگ کردید.

اونی که در بازار حرفه‌ای هست، میدونه که هر روندی، یک نقطه شروع و یک نقطه‌ی پایان داره. اما یه وقتی هم هست که شاخص مسیر صعودی داره مثل الانِ بورس ایران. پس اینجا ما باید به دنبال یک فرصتی باشیم که شکار سهم داشته باشیم.

کی میتونیم شکار سهم داشته باشیم؟

یکی از بهترین نقاطی که ما میتونیم شکار سهم داشته باشیم، روزهای منفی شاخص هست. ما تو روزهای منفی شاخص، میتونیم به سراغ سهام‌هایی بریم که با توجه به روند شاخص، رشد خوبی دارن یا نسبت به رشد شاخص هنوز واکنشی نشون ندادن.

اگر احساس می‌کنید که به بورس علاقمند هستید و اگر احساس می‌کنید که برای رسیدن به هدفتون، باید تکنیک‌های بیشتری یاد بگیرید، باید بگم که آموزش اولین شرط موفقیت در بازار بورس هستش. برای آموزش حتما یه سر به دوره هوش بورسی بزنید.

من اونجا تکنیک‌هایی رو براتون گفتم که میتونید با روش معاملاتی‌ای که خودم توی معامله‌ها استفاده میکنم، بیشترین سود رو بگیرین. شما اراده کنید، باقیشو بسپارید به تیم ماهان تیموری.

بازار اولیه بورس

بازار اولیه در واقع زمانی شکل می‌گیرد که دارایی شرکت برای اولین بار مورد معامله قرار می‌گیرد. در این حالت شرکت مورد نظر فروش سهام خود را به صورت پذیره نویسی از طریق بانک نماینده خود انجام خواهد داد.

بازار ثانویه بورس

بازار ثانویه در کشور ما همان بازار بورس است. در واقع دارایی‌هایی که اولین بار در بازار اولیه مورد معامله قرار گرفت مجددا در بازار بورس معامله می شود. بنابراین در بورس شرکتی ثبت نمی‌شود و فقط شرکت‌های ثبت شده در بازار اولیه سهم خود را به فروش می‌رسانند.

قیمت اسمی

قیمت اسمی همان قیمت اولیه هر سهم است که در بازار تهران برابر با 100 تومان است. بنابراین برای تعیین تعداد سهم هر شرکت باید سرمایه آن را بر 100 تقسیم کنیم.

پرتفوی (Portfolio)

این عبارت در اصطلاحات مربوط به آموزش بورس به معنی سبدی از سهم شرکت‌های مختلف است که معمولا با هدف کاهش ریسک سرمایه گذاران شکل می‌گیرد. در این سبد از شرکت‌های مختلف سهم خریداری می‌شود تا در صورت ضرر یک سهم، رشد دیگری از زیان و از دست دادن سرمایه جلوگیری کند.

نماد شرکت بورسی

نماد شرکت‌های بورسی معمولا برای دسته‌بندی و شناسایی راحت‌تر آن‌ها ایجاد می‌شود و به طور معمول از حرف اول گروه صنعتی به همراه بخشی از نام آن تشکیل می شود. به طور مثال سخاش (سیمان+ خاش= سیمان خاش).

شاخص بورس

شاخص بورس در واقع نمایانگر وضعیت بازار در طی دوره قبل و حال حاضر می‌باشد. قبل از سرمایه‌گذاری در بازار بورسی باید شاخص‌های بورسی بازار به دقت بررسی شود.

سود پیش‌بینی شده یا ESP

سودی است که به ازای هر سهم توسط آن شرکت پیش‌بینی می شود. این سود معمولا در ابتدای سال مالی و بر اساس نظر هیات مدیره تخمین زده شده و به سهام‌داران اعلام می‌شود.

سود تعدیل: به تغییرات سود پیش بینی شده طی یک سال مالی گفته می شود.

دامنه نوسان قیمت سهم

برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمت سهام سازمان بورس نوسانات قیمت در این بازار را مثبت و منفی 5 درصد در نظر گرفته است. در این صورت قیمت یک سهم در هر روز تنها می تواند 5 درصد کم و یا زیاد شود.

صف خرید و صف فروش

فروشنده و متقاضی در دو طرف معامله هر سهم قرار دارند. در شرایطی که به دلایل مختلف سهم یک شرکت با ارزش شود، عرضه کنندگان سهم از فروش آن خودداری می‌کنند در این حالت صف خریداران برای خرید آن سهم ایجاد می‌شود که به این حالت صف خرید گفته می‌شود. به شرایط برعکس آن نیز زمانی که خریدار برای کاهش قیمت بیشتر از خرید یک سهم خودداری کند صف فروش ایجاد خواهد شد.

تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis)

تحلیل‌ بنیادی رویکردی است برای پیش‌بینی وضعیت آینده‌ی بازارهای مالی بر اساس اخبار و اطلاعات مربوط به حوزه اقتصادی و سیاسی و صنایع جهان. متاسفانه بسیاری از دوره‌هایی که الان در ایران هستن و بورس رو یاد میدن، از روی تحلیل بنیادی به سادگی عبور میکنن و فقط یه سرفصل ساده برای این بخش میگذارن و خیلی هاشونم که اصلا تحلیل بنیادی ندارن.

بنیاد هر صنعت یا تحلیل بنیادی هر سهم، به طور مستقیم به شما میگه که یک شرکت چه رویکردی برای آینده خودش داره؟ الان چه وضعیتی داره؟ چقدر سود ده و یا زیان ده هستش؟ برنامه‌های گذشته‌اش تا به چه حد جواب داده؟ و در یک کلام، شرکت از کجا قراره به کجا برسه؟

تحلیل تکنیکال (Technical Analysis)

در این تحلیل معمولا بر اساس گذشته بازار سعی می شود وضعیت آینده بازار تحلیل و پیش‌بینی شود. ویژگی یک دوره‌ی آموزش بورس خوب، اینه که تحلیل تکنیکال رو به شما یاد بده. ولی روش آموزش تحلیل تکنیکال، خیلی مهم تر از یاد گرفتن اونه.

اصولا تحلیل تکنیکال، یه سری از قواعد ریاضی رو شامل میشه که در حد ابتدایی همه باید باهاش آشنا باشن. به گونه‌ای که هر کسی که حتی ذره‌ای از علم ریاضی و هندسه و آمار چیزی بلد نیست هم بتونه این قواعد رو یاد بگیره.

صندوق های سرمایه گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در واقع روشی است که افراد می‌توانند به صورت غیرمستقیم در بازار بورس فعالیت کنند. در این روش یک موسسه مالی قانونی به عنوان واسط برای شما به سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر می‌پردازد. این روش برای افرادی با ریسک‌پذیری پایین و یا افرادی که وقت کافی برای حضور در بورس ندارند بسیار مناسب است.

یادگیری تحلیل بازار بورس

هیچ چیز مانند تحلیل در بازار بورس نمی‌تواند به عنوان راهنما و چراغ راه شما عمل کند. برای اینکه بتوانید در این بازار مالی با وجود نوسانات و تلاطم‌ها دچار ضرر و زیان نشوید باید نقشه راه را به خوبی بدانید.شناخت بازار مالی و آموزش بورس و تحلیل‌ها می‌تواند سرمایه شما را حفظ کند و آن را به سوددهی برساند. به طور کلی دو نوع تحلیل در بازار بورسی داریم.

تحلیل های تکنیکال و تحلیل فاندامنتال.

یک تحلیلگر تکنیکال معتقد است که قیمت تنها چیزی است که او باید بداند. دانستن عوامل تغییرات قیمت مهم نیست در حالی که تحلیلگر فاندامنتال به دلایل تغییرات قیمت به شدت توجه دارد.

در واقع عوامل فاندامنتال برای تحلیلگر تکنیکال در درجه دوم اهمیت قرار دارد. تحلیلگر تکنیکال نیازی ندارد عوامل مختلف را بررسی کند و می تواند هر نوع بازاری را مورد مطالعه قرار دهد.

در تحلیل تکنیکال شما خواهید آموخت که روند نمودار بازار هیچگاه به صورت خط صاف نیست و همیشه یک روند زیگزاگ و با موج‌های پی در پی همراه خواهد بود. اما به طور کلی روند بازار سه نوع دارد:

  • موج‌دار صعودی که کف موج بعدی بالاتر از قبلی است.
  • موج‌دار خنثی: کف موج قبلی و بعدی در یک سطح است.
  • موج‌دار نزولی: کف موج قبلی بالاتر از بعدی است.

 

سوالات متداول :

1-شروع با سرمایه کم  2-رشد سریع پول 3-نقد شوندگی سریع 4-کنترل نقدینگی جامعه 5-کمک به رشد صنعت

هیچ چیز مانند تحلیل در بازار بورس نمی‌تواند به عنوان راهنما و چراغ راه شما عمل کند. برای اینکه بتوانید در این بازار مالی با وجود نوسانات و تلاطم‌ها دچار ضرر و زیان نشوید باید نقشه راه را به خوبی بدانید.شناخت بازار مالی و آموزش بورس و تحلیل‌ها می‌تواند سرمایه شما را حفظ کند و آن را به سوددهی برساند.

همین حالا شروع کن!

21 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز
      بله کاملا همینطور هست در دوره هایی مانند هوش سرمایه گذاری پلاس همه چیز کاملا توضیح داده شده است .
      اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید لطفا شماره تماس خودتون رو بگذارید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و در این زمینه برای شما مشاوره رایگان ارائه کنند

    1. سلام و درود ، امیدوارم عالی باشید
      بسیار خرسندیم که مورد توجه شما و مفید واقع شده است
      رسالت ما هر جه ثروتمند تر شدن مردم عزیز ایران هست
      سلامت، شاد، موفق وسربلند باشید !

    1. سلام و درود
      امیدوارم حالتون عالی باشه
      آموزش دوره هوش بورسی در اپلیکیشن هوش مالی هست و به راحتی و هر جایی می تونید استفاده کنید.

    1. سلام و عرض ادب شما برای عضویت در کانال هوش بورسی باید دوره ی هوش بورسی رو داشته باشین و آموزش ببینید

    1. سلام عرض ادب امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشین. ما در دوره ی هوش بورسی به صورت کامل از صفر تا صد بورس رو آموزش دادیم که شما میتونین با قیمت مناسب و پایین تری از بقیه تهیه کنین. علاوه بر این پشتیبانی و کانال تلگرامی مخصوص به بورس رو هم دریافت می کنین.

    1. سلام درود بر شما
      امیدوارم عالی باشید
      برای آموزش رایگان بورس می تونید دوره بورس برای آماتور ها و برای آموزش جامع بورس می تونید از دوره هوش بورسی استفاده کنید :
      دوره بورس برای آماتور ها :
      https://mahanteymouri.com/?p=46902
      دوره جامع هوش بورسی :
      https://mahanteymouri.com/?p=46312

    2. سلام
      آيا مجموعه موفق ماهان تيموري ،كارگزار و سبدگردان و مشاور بورسي خوب و موفق و مطمئن ميتونه معرفي كنه؟

    3. سلام ما نمیتونیم کسی رو معرفی کنیم خودتون نسبت به اولویت های خودتون تحقیق کنین. در ضمن میتونین در دوره ی هوش بورسی آموزش های خوبی رو با قیمت مناسب ببینید.

    4. سلام.مجموع موفق ماهان تیموری .میتونید کمک کنید وکارگذار معرفی کنید .منون میسم واقعا احتیاج داریم..عمرمون گذشت هیچ خیری ندیدم.لطفا راهنمای کنید…

    5. سلام مریم جان. کارگزاری هایی هستند برای مثال فارابی و کارگزاری خوارزمی. ، مفید و … که جزو کارگذاری های برتر کشور هستند

دیدگاهتان را بنویسید