یادداشت برداری از سخنرانی

سلام ماهانی های عزیز،وقتتون بخیر. امیدوارم که حالتان عالی باشد.یکی از مواردی که باعث افزایش تمرکز و یادگیری سریع تر در آموزش دیدن ما می شود،یادداشت برداری از سخنرانی می باشد. شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که در یک سمینار و یا در ک سخنرانی نیاز به یک یادداشت برداری دقیق و کاربردی داشته باشید، اما نتوانسته باشید که به درستی یادداشت برداری از سخنرانی را انجام داده باشید.

و یا یکی از مشکلاتی که اکثر دانش آموزان و دانشجویان با آن درگیر هستند، حواس پرتی سرکلاس است. امروز می خواهیم در این مقاله درباره یکی از مهم ترین شیوه هایی که موجب افزایش تمرکز می شود یعنی یادداشت برداری از سخنرانی صحبت کنیم.

در این مقاله منظور از سخنرانی هر فرآیندی است که یک نفر در حال تدریس به شما می باشد و شما می توانید از راهکارهایی که در این مقاله به شما آموزش می دهیم برای شرکت در سمینار های آموزشی، کلاس دانشگاه،‌ مدرسه و … استفاده کنید.

و در ادامه درباره ی نحوه یادداشت برداری از سخنرانی و اینکه یادداشت برداری چه کمکی به ما می کند را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چرا باید فرآیند یادداشت برداری از سخنرانی را انجام دهیم؟

افزایش تمرکز:

یکی از مهم ترین دلایل که ما باید یادداشت برداری را انجام دهیم این است که تمرکز ما در کلاس درس افزایش پیدا می کند. برای مثال وقتی که شما یادداشت برداری می کنید مدام به این فکر هستید که حرف های مهم استادتان را یادداشت کنید و از چیزی عقب نیوفتید و به این شکل باعث می شود که شما تمام حواستان را به کلاس و یا جلسه سخنرانی اختصاص دهید و مسائل دیگر حواستان  را پرت نکند و در نهایت تمرکز شما برای یادگیری افزایش پیدا کند.

در غیر این صورت که به جای یادداشت برداری از سخنرانی مدام به فکر حرف زدن با همکلاسی های خودتان هستید و یا ناگهان ذهنتان شما را با خودش به مرور خاطرات گذشته و یا پیش بینی اتفاقاتی که قرار است در آینده رخ دهد می برد و همین مسئله باعث می شود که بازدهی شما در یادگیری بسیار پایین بیاید.

به این علت که شما ناگهان به خودتان می آیید و متوجه می شوید که مباحث بسیاری از درس را متوجه نشده اید و چون معمولاً مطالب به هم پیوسته هستند، شما متوجه ادامه سخنرانی و یا کلاس درس نمی شوید.

پیشنهاد ما به شما : یادداشت بردری به روش کرنل

بازخوانی ساده تر و یادگیری بهتر:

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که استفاده یادداشت برداری از سخنرانی را بر همه واجب می کند این است که ما صحبت های استاد را کنار هر قسمت مربوطه می نویسیم. این شرایط به ما این امکان را می دهد تا در خانه زمانی که مشغول مطالعه هستیم،‌تمامی صحبت هایی که سر کلاس انجام  شده است را به یاد آورید و در نتیجه به این شکل یادگیر و به خاطر سپاردن مطالب و درک مطلب را بسیار افزایش می دهد. را بسیار زیاد کنید.

دانشجوی برتر:

یکی دیگر از مهم ترین فواید یادداشت بردرای از سخنرانی این است که باعث می شود تا استاد و سایرین همکلاسی هایتان به دید یک دانشجوی موفق به شما نگاه کنند. در نتیجه نه تنها نمره کلاسی شما افزایش پیدا می کند، بلکه هم کلاسی هایتان بیشتر از شما سوال می پرسند و وقتی  که به آنها جواب می دهید، ناخودآگاه میزان تسلط خودتان بر آن مبحث را نیز افزایش می دهید.

در ادمه نکاتی را بررسی می کنیم که با استفاده از آنها می توانید کیفیت یادداشت برداری از سخنرانیتان را افزایش دهید.

نکاتی که از نظر شما مهم است را یادداشت کنید:

یکی از مهم ترین نکات در یادداشت برداری از سخنرانی، نوشتن مطالب مهم است. خیلی از افراد تمامی مسائلی که معلم می گوید را می نویسیند که این مسئله باعث می شود که در اکثر اوقات از سخنران عقب بیوفتند و تمرکزشان را از دست بدهند و متوجه باقی مطالب نشوند. برای آن که این اتفاق برای شما رخ ندهد تلاش کنید تا مطالب مهم را بنویسید.

برای خودتان اختصار در نظر بگیرید:

یکی از بهترین تکنیک ها برای یادداشت برداری از سخنرانی این است که شما برای برخی از کلمات مانند در نتیجه،‌ همچنین و… اختصار هایی را در نظر بگیرید. این کار به شما کم می کند کند که سریع مواردی که به آن ها نیاز دارید را بنویسید. همچنین زمانی که می خواهید کتابتان را بخوانید، به دلیل اینکه از اختصارها استفاده کرده اید، مطالب را به صورت مرتب در کتابتان برای همیشه داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما : تمرین های عملی تندخوانی

یادداشت های خود را برجسته ، زیر خط و بزرگ بنویسید:

با خط کشیدن ، ذکر نکات کلیدی در یادداشت های سخنرانی آسان تر است .اگر سخنران شما بر موضوعی مهم تأکید دا رد ، توجه به برخی از کلمات یا عبارات به هر روشی به بهترین وجهی به شما کمک می کند تا آن را به خاطر بسپارید – اما با خلاقیت های هنری خود خیلی حواس پرت نشوید.

استفاده از رنگ ها و هایلایترهای مختلف نیز به عنوان ترفند شناخته می شوند (و همچنین باعث می شوند صفحات یادداشت های شما هیجان انگیزتر به نظر برسند) ، اما احتمالاً بهتر است این موارد را بعد از کلاس هنگام خواندن دوباره یادداشت های خود اضافه کنید چون در غیر این صورت زمان شما را می گیرند.

یادداشت های خود را بعد از سخنرانی تایپ کنید:

مرور مجدد یادداشت های سخنرانی خود بلافاصله پس از کلاس همیشه ایده خوبی است. خواندن یادداشت های شما به تقویت دانش شما کمک می کند و تایپ کردن آنها بهترین راه برای اطمینان از درک همه چیز است.

پیشنهاد ما به شما : حافظه تصویری

به طور منظم یادداشت های خود را مرور کنید:

دست کم 60 درصد محتوای یک سخنرانی، در طول 24 ساعت پس از آن، از یاد می رود؛ مگر آن که در این باره، اقدامی صورت گیرد. از این رو، شما باید با فاصله های زمانی کوتاه، یادداشت های خود را برای به خاطرسپاری بهتر و بیشتر، مرور کنید.

 

یادداشت های سخنرانی خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید:

به اشتراک گذاشتن مطالبی که یاد گرفته اید به شما در درک بهتر کمک می کنند. به همین دلیل است که آخرین مرحله و تکنیک یادداشت برداری از سخنرانی به این عنوان اختصاص پیدا می کند. سعی کنید این یادداشت ها را پس از کلاس یا سخنرانی با دوستان خودتان به اشتراک بگذارید و نظرات آنها را بپرسید و با هم دیگر تبادل اطلاعات کنید .

انواع یادداشت برداری

بسته به سلیقه و میزان یادگیری و ادراک افراد از مطالب، شما راههای مختلفی برای یادداشت برداری دارید . هرکدام از این روش ها میتوانند در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند و برای شما بهره وری داشته باشد. 5 روش مهم برای اینکار عبارتند  از:

1.حاشیه نویسی

حاشیه نویسی یکی از رایج ترین و معمول ترین روش ها برای نت برداشتن و افزایش سرعت مطالعه می باشد. ما معمولا در طول کلاس نکاتی را که معلم یا استاد اضافه بر کتاب به ما می گفتند را در گوشه ای از کتاب و در حاشیه ها مینویسیم. این نکات غالبا کلماتی کلیدی هستند که ما را به یاد مفهوم مورد نظر می اندازند. این روش معایبی ندارد ولی از

 مزایا:
 ساده بودن و وقت گیر نبودن.
معایب:
ندارد

2.جدول کشیدن

جدول کشیدن هم یکی دیگر از روش هایی است که شما برای نت برداشتن می توانید از آن استفاده کنید.
جدول ها معمولا برای استفاده در کنفرانس ها و یا ارائه کردن یک موضوع استفاده می شوند.
مزایا:

این روش از گیج شدن و قاطی کردن مطالب جلوگیری میکند. همچنین استفاده از جدول به ما کمک میکند تا در نوشتن نیز صرفه جویی کنیم.
معایب:
تنها عیب جداول این است که ممکن است در حین ارائه مطلب، ترتیب آنرا فراموش کنیم و دچار مشکل شویم. و یا دچار فراموشی شویم.

3.اوتلاین کردن

اوتلاین کردن یا دسته بندی کردن مطالب از دیگر روش های موثر یادداشت برداری است. برای اوتلاین کردن ما باید از جامع ترین بخش شروع کنیم و به مرور با دسته بندی های بیشتر بر جزئیات آن بیافزاییم. این روش نیز بیشتر مواقع در کلاس و در حین درس مورد استفاده قرار می گیرد.

پیشنهاد ما به شما : بهترین زمان کتاب خواندن

مزایا:
مطالب کاملا دسته بندی و سازماندهی شده هستند. مرور کردن آنها بسیار راحت است.
معایب:
اگر زمان کافی نداشته باشیم، استفاده از این روش بسیار دشوار خواهد بود. همچنین این شیوه قادر به دسته بندی زمانی مطالب نیست.

4.نقشه کشی ذهنی

نقشه کشی ذهنی نیز مانند اوتلاین کردن اطلاعات را به خوبی دسته بندی و سازماندهی میکند. همچنین بدلیل اینکه نقشه های ذهن شکل بصری دارند، بخاطر سپردن آنها نیز راحتتر می باشد. بر خلاف اوتلاین، نقشه های ذهنی می توانند ترتیب زمانی و ارتباط زمانی مطالب را هم به خوبی نشان دهند. برای کشیدن یک نقشه ذهنی باید از یک ایده کلی و جامع شروع کنیم، و سپس اضافه کردن جزویات بر روی شاخه ها می باشد.
مزایا:
ویژگی های بصری و رنگ های متفاوت موجود در یک نقشه ذهنی باعث میشود تا با کمترین فشار فکری مطالب را به یاد آورید همچنین این موضوع باعث افزایش قدرت ذهن نیز می شود. همچنین ویرایش کردن و اضافه کردن مطالب جدید هم روی آنها براحتی امکانپذیر است.
معایب:
ندارد

5.هایلایت کردن یا علامت زدن

هایلایت کردن نیز مثل حاشیه نویسی از رایج ترین روش های نت برداری است. در هایلات کردن ما به کمک یک ماژیک روی مطالب مهم خط میکشیم و آنها علامتگذاری می کنیم. اینکار باعث میشود که در هنگام مرور کردن فقط مطالب مهم و کاربردی را بخوانیم.
مزایا:
راحت و ساده بودن.
معایب:
نکات اضافی در این روش یادداشت نمیشوند. در صورت طولانی بودن نکته، هنگام مطالعه به مشکل برمیخوریم. معمولا مرور در این روش صورت نمی گیرد و مطالب فراموش می شوند.

 

بهترین زمان برای یادداشت برداری از سخنرانی

بعضی از افراد یادداشت برداری از سخنرانی را بعد از اتمام سخنرانی انجام می دهند که اصلا درست نیست.
وقتی در زمان جلسه، یادداشت برداری  از سخنرانی می کنیم ذهن فرصت بیشتری برای تامل روی نکات کلیدی خواهد داشت و در نتیجه یادگیری ما به طرز چشمگیری افزایش می یابد.

بهترین نوع یادداشت برداری زمانی اتفاق می افتد که ما یک فصل یک یک مبحث از یک مطلب را مطالعه کرده باشیم. بعد از پایان این قسمت باید از نکات مهم آن یادداشت برداریم. یادداشت برداری باید به گونه ای باشد که تمامی نکات مهم را در بگیرد.
این وقفه کوچک  به مغز ما کمک میکند تا مطالب و نکات مهم را از یک فیلتر عبور دهد و مهمترین آنها را برگزیند این موضوع باعث افزایش عملکرد نیمکره های مغز می شود.

بایدها و نبایدهای یادداشت برداری از سخنرانی

بیشتر ما هنگام مطالعه و یا سخنرانی نت بر میداریم ولی از این نکته غافلیم که یادداشت برداری از سخنرانی نا درست دقیقا مانند یادداشت برنداشتن است.
چندین بار برایتان پیش آمده که  از کتابی نت برداری کنید و یا یادداشت برداری از سخنرانی را انجام داده اید ولی دوباره برای مرور سراغ آن یادداشت ها نروید؟
نکات مهمی که باید اجرا کنیم:

  1. قبل از رفتن به کلاس یا سمینار و یا حتی مطالعه، خود را از لحاظ ذهنی
    آماده کنید.
  2. مهارت های کلامی و شنیداری خود را تقویت کنید.
    اغلب اوقات این ضعف باعث می شود نکات کلیدی را یا نشنیده و یا متوجه نشویم.
  3. از روشی استفاده کنید که بیشتر با شما سازگاری دارد.
    افراد مختلف از روش های متفاوت برای یادداشت برداری میکنند و اینکار باعث گرفتن نتیجه بهتری میشود. 
  4. یادداشت های خود را مرور و ویرایش کنید.
    ممکن است بعد از مدتی نکات جدیدی مرتبط با مطالب پیشین پیدا کنید. سعی کنید آن نکات را به یادداشت هایتان اضافه کنید.
    این نکات جدید به شما در مقابله با منحنی فراموشی کمک میکنند. 
  5. روش هایی مانند هایلایت کردن و یا خط کشیدن زیر مطالب انعطاف زیادی ندارند.
    از این رو افراد معمولا دوباره به سراغ آنها نمی آیند و آنها را مرور می کنند.

 

کلام آخر:

به یاد داشته باشید که در هرکلاس و یا سمینار و سخنرانی که شرکت می کنید، یادداشت برداری از سخنرانی باعث می شود تا شما درک بهتری از مطالب داشته باشید و به خودتان این امکان را بدهید که هر زمان که می خواستید ای یادداشت ها و نوشته های خودتان را مرور کنید.

از اینکه تا پایان این مقاله همراه تیم ماهان تیموری بودید از شما سپاس گزارم،در این مقاله سعی کردیم روش های صحیح و درست یادداشت برداری از سخنرانی و یادداشت برداری از کتاب ها را با هم بررسی کنیم و تمام تلاش خود را انجام بدهیم که بتوانیم این روش ها را در زندگی شخصیمان اجرایی کنیم. اگر درباره ی این مقاله نظر و یا صحبت خاصی دارید ،می توانید در بخش نظرات برایمان بنویسید و مطمئن باشید که کارشناسان مجموعه ماهان تیموری با اشتیاق پاسخگو شما خواهند بود.

همین حالا شروع کن!

دیدگاهتان را بنویسید