کنترل مخارج زندگی

سلام ماهانی عزیز. اگر دخلت به خرجت نمیخوره و اگه هر چی پول در میاری، همه رو خرج می‌کنی و هیچ مدیریت مخارجی نداره، کافیه این آموزش رو دنبال کنی. تو  این آموزش بهت چند تا تکنیک طلایی یاد میدم که به وسیله‌ی اون‌ها میتونی به کل کنترل مخارج زندگی خودتو توی دستت بگیری.

  • کنترل مخارج زندگی چیست؟
  • 7 تکنیک طلایی برای کنترل مخارج زندگی

کنترل مخارج زندگی چیست؟

این روزا تورم و گرونی، کمر اقتصاد مردم رو شکسته و حسابی اون‌ها رو دچار مشکل کرده. از هر ده نفری که باهاشون حرف بزنی، نه نفر بهت میگن که دخلشون به خرجشون نمیخوره و شاید اصلا خود شما هم یکی از کسایی باشین که با این مسئله روبرو هستین.

خب به نظرتون همه چیز رو باید بندازیم تقصیر اقتصاد و گرونی و یا اینکه باید خودمون هم یه خرده حواسمون رو به مدیریت مخارج زندگیمون جمع کنیم و همه چیز رو کنترل کنیم؟ صد در صد بخش عظیمی از مشکلاتی که ما تو زندگیمون به لحاظ اقتصادی داریم مربوط میشه به تورم و گرونی.

اما یه بخش دیگه از همین ماجرا هم مربوط میشه به نوع مدیریت ما در زمینه‌ی مالی. در واقع وقتی که ما کنترل مخارج زندگی خودمون رو مدیریت نکنیم. وقتی که ما قدرت یک برنامه ریزی درست نداشته باشیم، طبیعتا گرونی که هیچ، اگر رفاه مطلق هم توی اقتصاد کشور داشته باشیم، بازم یه جای کارمون میلنگه. پس قبل از هر چیزی ما باید کنترل مخارج زندگی و مدیریت مالی رو  در زندگیمون یاد بگیریم و بعد بریم سراغ اینکه چطوری میتونیم با استفاده از تکنیک‌هایی که توی کنترل مخارج هست، وضع زندگیمون رو بهتر و بهتر کنیم.

خب پس ما اول نیاز داریم که کنترل مخارج زندگی رو تعریف کنیم. خب اگر بخوام به زبان ساده این مسئله رو براتون توضیح بدم باید بگم که کنترل مخارج زندگی، یعنی ما بدونیم برای چه نیازی، ما چقدر باید هزینه کنیم. و از طرفی دیگه تمام نیازها و هزینه‌های خودمون رو بر اساس درآمدی که داریم تنظیم و برنامه ریزی کنیم. این ساده ترین تعریف از کنترل مخارج در زندگی هستش. اما یه چیز دیگه هم این وسط هست که خیلی باید بهش توجه بشه:

” کنترل مخارج زندگی، به هیچ وجه کم خوری، کم پوشی یا از خودتون غافل شدن نیست. از طرفی هم منظور از کنترل مخارج زندگی این نیست که شما هی پس انداز کنید، هی خرجی نکنید و یکهو بیاید در یه روز کل پس انداز خودتون رو به باد بدید. “.

کنترل مخارج زندگی، یعنی ما به توان روزهایی که در یک سال داریم، بر اساس درآمدی که داریم، نیازها و مخارج زندگی خودمون رو تعیین کنیم و بر همون حساب هم بیایم مدیریت کنترل مخارج زندگی رو بر عهده بگیریم و بودجه بندی‌های لازم رو داشته باشیم. خب حالا که با تعریف کنترل مخارج زندگی آشنا شدید، وقتشه که بریم سراغ تکنیک‌های طلایی کنترل مخارج زندگی.

همچنین بهتر است بخوانید : تعریف مدیریت مالی

7 تکنیک برتر کنترل مخارج زندگی

برای رسیدن به یک مدیریت درست از مخارج، ما باید به یه سری از اصول کاملا مسلط باشیم. این اصول، نقش اصلی رو در بحث مدیریت مخارج زندگی برای ما ایفا میکنن. من در این سالها، سعی کردم که هفت تا روش پیاده سازی کنم که هر کسی با هر درآمدی، بتونه کنترل مخارج زندگی خودش رو با این هفت تا تکنیک به عهده بگیره.

بودجه بندی کنید

بودجه بندی کنید

اولین کاری که شما باید در بحث کنترل مخارج در زندگی انجام بدید اینه که از سیر تا پیاز زندگی مالی خودتون رو ثبت و ضبط کنید و براش بودجه بندی داشته باشید. منظورمون از بودجه بندی چیه؟ وقتی که شما یک درآمدی کسب می‌کنید، این درآمد بهرحال یه کفی داره و اینجوری نیست که به صندوق بانک مرکزی وصل باشه و هر چقدر خرج کنید تموم نشه.

پس اولین کار اینه که شما تمامی صفر تا صد خرج زندگی خودتون رو باید بنویسید و براش برنامه ریزی کنید. از خورد و خوراک خودتون گرفته، تا پوشاک، تا هزینه‌های بچه‌ها و… ، همش باید یادداشت بشه و برای هر کدوم یه بودجه‌ای تعیین بشه.

چیزی که خیلی تو مبحث کنترل مخارج زندگی مهمه اینه که شما یه سقف بودجه برای هر چیز تعیین کنید و به هیچ وجه از اون بودجه فراتر نرید. یعنی اگر تصمیم گرفتید که پونصد هزار تومن برای تفریحات ماهانه خرج کنید، یه ریال بالاتر نباید از این مبلغ برای این کار خرج کنید.

یعنی باید تعهد داشته باشید و برنامه رو متعهدانه دنبال کنید. برای این کار من یه توصیه به شما میکنم. شما برای یه سری از خرج‌ها سعی کنید یه پاکت درست کنید و توی این پاکت چهار تا پاکت نامه بگذارید. تو هر کدوم از این پاکت نامه‌ها، یه برگه بگذارید که بودجه بندی اون هفته رو کاملا نشون میده و جلوش همه خرج‌ها رو بنویسید.

این باعث میشه که وقتی بودجه به سقف خودش رسید، کاملا متوجه بشید و دیگه برای خرجکرد بیشتر به سراغ پول‌های خودتون نرید.  از طرف دیگه این رو هم یادتون باشه که اگر میتونید هر روز و یا هر هفته، لیست تراکنش‌های خودتون رو چک کنید و شرح هر کدوم رو بنویسید که مهار خرج کردن از دستتون در نره.

همچنین بخوانید درباره : مدیریت پول چیست

به نفع خودتونه که چیزی هوس نکنید

یکی از تکنیک‌های فروش در دنیای تجارت اینه که فروشنده کاری میکنه که شما در معرض هوس خرید کردن قرار بگیرید. یعنی سعی میکنه جوری شما رو تحریک کنه که به سمت خرید برید و عمدتا هم با تبلیغات یا با نوع چینش ویترین یا حتی یک بازاریابی اینترنتی درست، کاری می‌کنن که شما تحریک بشید که خرید داشته باشید.

خب حالا من برای چی این راز فروش رو گفتم و دست فروشنده‌ها رو براتون رو کردم؟ به این دلیل که اگر قراره کنترل مخارج زندگی خودتون رو به دست بگیرید، بیش از هر چیزی باید از هوس خرید کردن بزنید و کاری نکنید که هوس خرید به شما غلبه کنه.

بگذارید یه خرده بیشتر بهتون توضیح بدم و بهتون بگم که چطوری میشه کاری کرد که نگذاریم هوس خرید به ما غلبه کنه. ما اصولا دو نوع خرید کردن داریم. یک نوعش همون روش مرسوم و نوشتن یک لیست خرید هست که خب حتما در کنترل مخارج زندگی، براش برنامه ریزی کردیم. و  دوم خرید‌های هوسی هستن که به هیچ وجه برنامه‌ای روش نداریم.

مثلا وقتی که ما تو خیابون راه میریم و یهو یه پیرهن خوب می‌بینیم یا عطر یه پیتزا فروشی به دماغمون میخوره و یا حتی یه موقع‌هایی یه گوشی جدید می‌بینیم، و هیچ برنامه‌ای برای تفریح یا خرید پوشاک نداریم و از طرفی حتی گشنمون هم نیست، ولی میریم خرید می‌کنیم و این دقیقا اشتباهیه که ما تو بحث کنترل مخارج زندگی مرتکب میشیم.

خب باید چه کار کرد؟ راه حلش چیه؟ ساده بخوام براتون بگم، قبل از خرید هر چیزی، پنج دقیقه مکث کنید. با خودتون فکر کنید که این خرج آیا تو برنامتون بوده یا نه؟ اگر دو دل شدید، از کنارش رد شید و اون خرید رو انجام ندید.

اما یه وقتایی کار از یه خرید ساده میگذره و ما هوس چیزهای گرون تری می‌کنیم. مثلا هوس می‌کنیم که ماشین جدید بخریم، یا بریم یه گردن بند طلا برای خودمون بخریم.  خب اینجا باید چه کار کرد؟ بهترین راه اینه که برای خرید چیزهای گرون حداقل یک ماه تعلل کنیم. فکر کنیم و اگر بعد از یکماه همچنان نظرمون بر این بود که باید خرید کنیم، بودجه بندی رو کنترل کنیم و بعد اقدام به خرید کنیم.

توی یه جمع بندی باید بهتون بگم که خرید‌های هوسی و اینکه شما چیزی رو خارج از برنامه مخارج زندگی خودتون بخرید، شاید لذت بخش باشن. ولی وقتی که چند وقت بگذره و شما به تنگنالی مالی بر بخورید، اونموقس که می‌فهمید، چه اشتباهی در کنترل مخارج زندگی داشته‌اید.

بدهی هاتون رو پرداخت کنید

بدهی هاتون رو پرداخت کنید.

سومین تکنیکی که میخوام تو مبحث کنترل مخارج زندگی بهتون یاد بدم، اینه که بدهی‌های خودتون رو بصورت کامل، اون هم خیلی زود پرداخت کنید. اصلا مهم نیست که این کار در حال حاضر چقدر ممکنه به شما فشار مالی بیاره.

به جای اینکه یک فشار مالی بلند مدت رو تحمل کنید، سعی کنید با یه برنامه ریزی کوتاه مدت و تحمل یک فشار موقت، زندگیتون رو از بدهی صاف کنید. این رو یادتون باشه، مادامی که بدهی دارید، تمام بودجه بندی‌های شما کاملا قرضیه. یعنی وقتی که بدهی دارید و میخواید برای کنترل مخارج زندگی خودتون یه بودجه بندی درست داشته باشید، همیشه باید به این فکر کنید که هر زمان ممکنه موعد پرداخت بدهی‌ها برسه و این یه فشار غیر منتظره مالی رو به شما میاره.

پس بهترین راه اینه که همه‌ی بدهی هاتون رو یکجا پرداخت کنید. البته اگر بخوام خیالتون رو راحت کنم باید بگم که تا جایی که میتونید اصلا قرض نگیرید. قرض گرفتن، بجز در مواقع خاص، یکی از بدترین رویکردهای مالیه.

چرا؟ به این دلیل که قرض کردن یعنی عدم مدیریت مالی و این یعنی وارد کردن یه فشار جدید به حوزه‌ی مخارج زندگی. پس تا جایی که میتونید از قرض گرفتن دوری کنید و تمام تمرکز خودتون رو بگذارید بر روی اینکه صرفا روی سرمایه خودتون بودجه بندی داشته باشید.

به دنبال گزینه‌های جایگزین باشید.

یکی از راه‌هایی که میتونید برای کنترل مخارج زندگیتون داشته باشید اینه که به دنبال گزینه‌های جایگزین برای خرید هاتون و برای خرج هاتون باشید. مثلا به جای اینکه برید در یک رستوران غذا بخورید. سعی کنید در منزل غذا بپزید و بعد برید یه قدمی بزنید و تو یه پارکی غذا بخورید.

یا اگر به دنبال خرید لباس هستید، سعی کنید از تخفیف‌های ویژه استفاده کنید و به صورت گروهی با رفیقانتون یا با خونوادتون خرید کنید که یه تخفیف درست و حسابی بگیرید. یا حتی یه سری چیزا رو میشه واقعا چندین بار استفاده کرد و کافیه فقط یه خرده بهش برسید.

اما قضیه فقط به اینجا محدود نمیشه. شما خیلی گزینه جایگزین امروزه دارید. بعنوان مثال، بجای اینکه هزینه‌های سنگینی برای بنزین و وقت داشته باشید و به یک فروشگاه برید و خرید کنید، میتونید با خیال راحت با تخفیف‌های درجه یک، از اینترنت خریدتون رو انجام بدید.

یا مثلا وقتی که دلتون یک فیلم سینمایی میخواد یا به خرید یک کتاب فکر میکنید، میتونید به جای خرید یک نسخه نو، به کتابفروشی‌هایی برید که کتاب دست دوم میفروشن. یا به کتابخونه برید و کتاب اجاره کنید. یا حتی نسخه الکترونیکی اونو خریداری کنید.

پس همیشه گزینه‌های جایگزینی وجود داره که میتونید با استفاده از اون‌ها، هزینه هاتون رو کم کنید و تسلط بیشتری رو مخارج داشته باشید. یادتون باشه که از این به بعد برای هر چیزی، اول دنبال یک گزینه‌ی جایگزین باشید و بعد برید دنبال خرید.

هر که برفش بیش بامش بیشتر!

تکنیک بعدی‌ای که می‌خوام بهتون بگم اینه که سعی کنید بر اساس درآمدی که دارید، بام خرج هاتون رو بنا کنید. این رو بدونید که هر میزان که زندگی بزرگ تری برای خودتون درست کنید و هر میزان که بخواید مجلل تر زندگی کنید، طبیعتا خرجتون هم بیشتره.

این نکته رو بعضیا فراموش می‌کنن که گاهی کنترل مخارج زندگی، هیچ ربطی به درآمد نداره، بلکه به سبک زندگی ما بستگی داره. وقتی که شما سبک زندگی خودتونو غلط انتخاب کرده باشید، یقینا مشکلات مالی زیادی هم باهاش روبرو میشید.

بگذارید یه مثال ساده براتون بزنم. فرض کنید که شما پنج سال پیش، یه ماشین مدل روز خریدید و با توجه به اینکه اون موقع کسب و کارتون خوب بوده، این ماشین مدل روز براتون مشکل مالی ایجاد نمیکرده و خیلی هم با قضیه اوکی بودین.

اما حالا یه خرده شرایط عوض شده، بازار یه خرده افت داشته، هزینه‌ها رفته بالا، ماشین شما هم پنج سال از عمرش گذشته و هزینه هاش بالا رفته و شما به مشکل مالی سر این ماشین برخورد کردید. خب؟ به نظرتون باید چی کار کرد؟

بله، حدستون درسته. وقتی که ما یک بام بزرگ داریم که برف بیشتری روش نشسته و به سقف مالی زندگی ما داره فشار میاره، پس باید بام رو کوچیک تر کنیم. اینجا جاییه که شما باید یه فکری برای ماشین خودتون کنید و اون رو عوض کنید و یه مدل پایین تر سوار شید.

پس یادتون باشه که خیلی وقتا مشکل از غذای شما نیست، بلکه ظرفی که انتخاب کردید، ظرف خیلی بزرگیه و این باعث شده که غذای شما هیچ وقت به اندازه کافی نباشه. پس با مدیریت سبک زندگی میشه مدیریت کنترل مخارج زندگی رو هم بدست گرفت.

سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری کنید

اکثر افرادی که به مشکلات مالی در زندگیشون میخورن و نمیتونن کنترل مخارج زندگیشون رو دستشون بگیرن، کسایی هستن که فقط روی درآمد خودشون برنامه ریزی می‌کنند و هیچ برنامه‌ای برای سرمایه گذاری و زیاد کردن درآمدی که دارن، ندارن.

ما یه اصلی تو مدیریت مالی داریم که بهش میگن درآمد توسعه یافته. یعنی وقتی که شما از کار خودتون، از تجارتتون پول در میارید، اگر بتونید اون رو توسعه بدید و چند برابرش کنید، میتونید زندگی بهتری داشته باشید ولی اگر در آمدتون راکد باشه نتیجه‌ی مطلوبی دریافت نمی‌کنید.

یک قدم از برنامه جلوتر باشید

برای اینکه بتونید یه برنامه ریزی خوب مالی داشته باشید و کنترل مخارج زندگی رو بصورت پایدار انجام بدید باید یک قدم از برنامه جلوتر باشین. یعنی چی؟ بگذارید یه مثال براتون بزنم. فرض کنید که شما اول امسال، در فروردین ماه یه برنامه ریزی مالی برای زندگی خودتون طرح ریزی کردید.

اگر بر اساس همون برنامه بخواید پیش برید، الان مطمئنا باید به مشکلات بزرگی برخورد کرده باشین. چون تو همین چند ماه اول سال، ما اینقدر موج گرونی داشتیم که شما باید چندین بار بودجه بندی هاتون رو تغییر میدادید تا الان کنترل مخارج زندگی تون رو راحت بدست می‌گرفتید.

اما اگر اینکارو نکردید، یعنی چند قدم از برنامه‌ای که خودتون برای خودتون ریختید، عقب موندید. خب حالا به نظرتون چطوری میشه کاری کرد که از برنامه یک قدم جلو افتاد؟ دو تا راه ساده بهتون پیشنهاد می‌کنم.

اولین راه اینه که همیشه یک نگاهتون به برنامه خودتون باشه و یک نگاه به وضعیت اقتصادی کشور. اگر این سالها یه مقدار با دقت اوضاع اقتصادی کشور رو بررسی کرده باشید، به این نتیجه رسیدید که به طور تقریبی ما هر شش ماه یکبار یه موج گرونی داریم.

و هر بار هم به طور میانگین بیست درصد به خرج هامون اضافه میشه و ما باید اون رو مدیریت کنیم. خب پس بهترین کار اینه که هر زمان که خواستید برنامه ریزی کنید، به جای اینکه رو شرایط فعلی برنامه ریزی کنید یا با استفاده از داده‌های قبلیتون برنامه مالی بریزید، با توجه به گرونی قیمت‌های چند ماه دیگه برنامه ریزی کنید.

در واقع یه خرده کارتون سخت تر میشه، اما مطمئن هستید که تو این چند ماه به گونه‌ای زندگی کردید که آمادگی دارید، در یک رشد بیست تا سی درصدی قیمت هم، خیلی راحت جدول مخارج زندگی خودتون رو مدیریت کنید.

تکنیک دومی که باید بهتون بگم تو این بخش اینه که: ” تا میتونید هر هفته و یا حتی هر روز، صورت حساب‌های مالی خودتون رو بررسی کنید. “. وقتی صورت حساب‌ها رو بررسی می‌کنید، متوجه میشید که یه سری اجناس یا سری از نیازهای شما نیاز به تجدید نظر مالی دارند.

حالا یا قیمتشون گرون شده، یا دیگه در اولویت شما نیستن ولی شما براشون پول پرداخت می‌کنید و اگر این‌ها رو زیر و رو کنید، می‌بینید که به چه اندازه میتونید روی هر کدوم از خرج هاتون یک برنامه درست داشته باشید و جلوی خرج‌های اضافه رو بگیرید.

و اما توصیه‌ی آخر

نکاتی که بهتون گفتم، نکته‌های اساسی‌ای هستن که اگر بهشون عمل کنید، تا 90 درصد میتونن وضعیت زندگی شما رو تغییر بدن و کنترل مخارج زندگی شما را به شکل درستی مدیریت کنند. اما این وسط میمونه یه نکته‌ای که خیلی باید بهش توجه کنید.

هر کسی برای مدیریت کردن، یک ظرفیتی داره. شما تا یه جایی میتونید مدیریت زندگی خودتون رو برعهده بگیرید که ظرفیت در آمد شما با خرج‌های شما برابری کنه. اما به محض اینکه خرج‌ها به جایی برسن که  با جلو افتادن از برنامه کنترل مخارج زندگی بازم از پسش بر نیاید، اونجاست که دیگه مشکلات غیر قابل تصوری پیش میاد.

اما نیاز نیست که نگران باشید. چون برای همه مشکلات، یک راه حل هست. راه حل کنترل مخارج زندگی هم، اینه که شما دید بهتری به مسائل مالی پیدا کنید و آموزش ببینید. تیم ماهان تیموری، مجموعه‌ای رو برای شما آماده کرده تحت عنوان هوش مالی که میتونه شما رو از مسئله‌ی کنترل مخارج زندگی بی نیاز کنه.

ماهان تیموری، توی این دوره، به شما یاد میده که چطوری با ساده ترین نکات و با استفاده از عملی ترین تکنیک‌ها بتونید کنترل مخارج زندگی خودتون رو بر عهده بگیرید. این دوره با زبانی ساده، از صفر تا صد به شما یاد میده که چطور مدیریت مالی رو در دست بگیرید.

 

سوالات متداول :

در ابتدا باید سعی کنید که بودجه بندی کنید - بدهی هاتون را پرداخت کنید - سرمایه گذاری کنید

ما یه اصلی تو مدیریت مالی داریم که بهش میگن درآمد توسعه یافته. یعنی وقتی که شما از کار خودتون، از تجارتتون پول در میارید، اگر بتونید اون رو توسعه بدید و چند برابرش کنید، میتونید زندگی بهتری داشته باشید ولی اگر در آمدتون راکد باشه نتیجه‌ی مطلوبی دریافت نمی‌کنید.

 

 

همین حالا شروع کن!

12 پاسخ

    1. سلام
      خواهش میکنم خوشحالیم که محتوا مقاله کنترل مخارج زندگی براتون مفید واقع شده.

  1. ممنونم . من پارسال با کنترل هزینه های زندگیم با ماهیانه حقوق 3.500 تونستم یه زمین بخرم. و هر شش ماه یکبار 25 میلیون قسط بدم. اول کنترل کردم یه پولی جمع کردم بعد یه خونه نیمه ساز خریدم که بابت ساختش باید شش ماه یکبار 25 تومن بدیم. نمیگم جهش بزرگی بود اما با این حقوق و وضعیت داغون اقتصادی باز خوب بود. البته من فکرم هم کاملا متمرکز روی پولدار شدن هست. 32 سالمه و از 18 سالگی کار کردم. تو 30 سالگی توو کارم شکست خوردم و از مدیرعاملی رسیدم به کارمندی. اما بازم شکر که دوباره خدا کمک کرد بلند شدم. لطفا فقط امیدوار باشید و متمرکز باشید.

    1. سلام و درود دوست من
      امیدوارم عالی باشی
      بسیار خرسندیم که مورد توجه تو دوست خوبم و برات مفید واقع شده
      رسالت ما هر جه ثروتمند تر شدن مردم عزیز ایران هست
      سلامت، شاد، موفق وسربلند باشید !

  2. عالی بود ..واقعا من خودم به خاطره کنترل نکردن هزینه به ورشکستگی رسیدم و الان یکساله کار نکردم و دارم هوش مالی کار میکنم و دوباره استارت بزنم همین نکات ریز که الان گفتید میتونه نجات بخش زندگی هر فرد در کنترل مخارج زندگی بشه

دیدگاهتان را بنویسید