هوش مالی و اقتصادی چیست؟

سلام ماهانی های عزیز،امیدوارم که حالتان عالی باشد. برای خیلی از ما اتفاق افتاده است که در شرایط اقتصادی که در آن قرار داریم ،نتوانیم تصمیم درستی بگیریم که در کجا سرمایه گذاری کنیم تا بتوانیم سود خوبی به دست بیاوریم؟ و یا حداقل چگونه بتوانیم ارزش پول خود را حفظ کنیم؟ پاسخ تمام این سوالات یک کلمه است:هوش مالی

ما ایرانی ها خیلی کم در حوزه هوش مالی آموزش دیده ایم به همین دلیل است که تحت تاثیر رفتارهای عمومی و یا رفتارهای جمعی قرار می گیریم،مثلا زمانی که همه به سمت سرمایه گذاری در بورس سوق پیدا کردند ،ما هم بدون هیچ آموزش و تحقیقی به این بازار وارد شدیم و متاسفانه خیلی از هموطنانمان در این بازار ضرر کردند.

توانایی هوش مالی هست که می تواند به ما این قدرت را بدهد که بدانیم در چه زمانی و در کجا باید سرمایه گذاری کنیم،بنابراین اکثر ما داریم از نداشتن این دانش در زندگی خودمان ضرر می کنیم.

یعنی اینکه شما در برابر مسائل مالیتان اقدامات غیرمسئولانه ای اتخاذ می‌کنید. این مقاله در بردارنده روش ها و توصیه های رابرت کیوساکی ، سرمایه گذار بزرگ میلیاردر خودساخته و نویسنده کتاب ماندگار «پدر پولدار، پدر بی پول» است. اندیشه او درباره مفهوم هوش اقتصادی به بسیاری از افراد در سرتا سر دنیا کمک کرده تا با استفاده از ایده های خلاقانه خود ثروت خلق کرده و پولدار شدن را در زندگی تجربه کنند.

 

پیشنهاد ما به شما : با صد میلیون چیکار میشه کرد سال 1400

 

به طور مثال: وقتی راهی برای افزایش درآمد ندارید و یا برعکس وقتی پول و سرمایه لازم و کافی دارید، اما اطلاع کافی برای بهره برداری از آن را ندارید با استفاده صحیح از هوش اقتصادی می توانید این مشکلات را مرتفع کرده و به راه حل مناسبی در جهت درآمدزایی برسید. این یک واقعیت است که پول و سرمایه از نیازهای هر فرد برای داشتن یک زندگی آرام می باشد.

به همین علت یکی از مسائل مهم در زندگی که باید به آن توجه شود، هوش مالی است .بنابراین، باید سعی شود که این هوش را که درون هر کسی وجود دارد تقویت کرد تا قادر به درآمدزایی بیشتر و بهتر باشید.

 

به طور مثال:

یکی از کار هایی که افراد دارای هوش اقتصادی بالا انجام می دهند را بیان می کنم.

فرض کنید که شما در حال خرید و فروش کالای خاصی هستید، در این صورت تاجر نامیده خواهید شد. تجار کمیسیون بیشتری به دلالان می پردازند، در این بین افراد و اداره دارائی قسمتی از سود معامله را طبق قانون به خود اختصاص می‌دهند. اگر شما هوش مالیاتی خوبی داشته باشید می توانید از این هزینه ها درصد قابل توجهی کم کنید .

اگر در یک جریان مالی، مفهوم سرمایه، بدهی، درآمد و هزینه را به درستی درک کنید، شانس شما برای ثروتمند شدن به شدت افزایش می یابد. “رابرت کیوساکی”در روانشناسی نوین، هوش انسان را به چند بخش تقسیم کردند.یکی از هوش های انسان که اخیرا هم اساتید زیادی در سر تا سر جهان اهمیت و کاربری آن را بسیار پر رنگ کرده اند، هوش مالی است.

 

پیشنهاد ما به شما : سرمایه گذاری با 200 میلیون تومان در سال 1400

 

هوش اقتصادی یا به زبان خودمان شم اقتصادی

 

هوش مالی - شم اقتصادی

 

 تعریف هوش مالی از نگاه آقای رابرت کیوساکی “عبارت است از مجموعه تشخیص، تصمیم و اقداماتی که یک فرد در جهت مدیریت مالی زندگی خود و کسب و کارش بکار می گیرد”

کیفیت شرایط مالی امروز شما بستگی به کیفیت رشد و پرورش هوش مالی شما از کودکی تا کنون دارد. جالب است بدانید هوش اقتصادی کودک، مانند این هوش والدین و نزدیکان است. بعد ها هوش اقتصادی سرمایه گذاری فرد در واکنش به تجربیات پیش رو دست خوش تغییر و تحول مثبت و یا منفی می شود که نهایتا در بزرگسالی شکل و فرم شخصی و خاصی به خود می گیرد. یعنی هرکدام از ما در هر سنی شخصیت مشخص مالی در خود داریم و بر اساس نظام باورهای مالی خود عمل می کنیم.

تعریف هوش اقتصادی 

رابرت کیوساکی در کتاب « هوش مالی خود را افزایش  دهید » می نویسد:” املاک و مستغلات، سهام، صندوق های پس انداز، کسب و کار یا پول، افراد را ثروتمند نمی کنند. بلکه این اطلاعات، دانش، عقل و فکر یا به عبارتی دیگر این هوش  است که افراد را ثروتمند می کند . “

او یادآور می شود که برای مثال اگر بخواهید در انجام فعالیت ورزشی خاصی مهارت کافی کسب کنید. خرید تجهیزات آن کمکی به شما نمی کند بلکه شما باید برای موفقیت آموزش دیده باشید. آموزش نقش بسیار مهمی را در این روند ایفا می کند.

شما را دعوت می کنیم که در آزمون هوش مالی وب سایت ما شرکت کنید. امید داریم آموخته های این مقاله و دوره جامع هوش مالی پلاس استاد ماهان تیموری و تیم آموزشی ایشان بتواند در زمینه افزایش این هوش، راهنمای شما عزیزان باشد. شما می توانید با شرکت در تست هوش مالی میزان این هوش را در خود بسنجید.

موسس دیجی کالا را می توانیم به عنوان یکی از موسسان دیجیکالا معرفی کنیم که در کار خود از هوش اقتصادی به درستی استفاده کرد و در کارش موفق شد.

در چه جایگاهی از هرم هوش مالی قرار دارید؟

هرم هوش مالی که یکی از تحقیقات میدانی انجام شده تیم آموزشی ماهان تیموری بر روی صدها تن از افراد جامعه می باشد. طبق اطلاعات بدست آمده این افراد در دسته های مختلفی در این هرم قرار گرفتند.

در این مقاله شما به این درک خواهید رسید که به طور دقیق در کدام سطح این  هوش قرار دارید. این اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا به راحتی بتوانید سطح هوش مالی خود را بالاتر برده و اگر جز هوشیاران مالی هستید از سطح هوشیاری شما کمتر نشود.

 

آزمون سنجش هوش مالی

هوشیاران مالی

هوشیاران مالی حداقل درآمدی که تجربه می‌کنند 100میلیون تومان در سال است. این افراد به دنبال خدمت کردن هستند و دوست دارند که نامی از آنها در این دنیا باقی بماند.

هوش ‌مالی بالا یا عالی

 

هوش مالی بالا

یعنی اینکه تصمیمات مالی شما هوشمندانه‌ تر بوده و اقدامات صحیح تری جهت بهبود شرایط مالی‌ خود انجام می‌ دهید. این افراد درآمدی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دارند. فرصت‌های سرمایه گذاری این افراد محدود شده است. یکی از دغدغده های این دست آین است که درآمد آنها پایدار نباشد. این دسته از افراد به دنبال نیروهای وفادار در سازمان خود می‌گردند. 

 

هوش مالی خوب

هوش مالی خوب

درآمد بین 5 تا 20 میلیون:

این دسته از افراد درآمد خوبی دارند و به طور متوسط دریافتی آن ها بین 5 تا 20 میلیون تومان است. در هرم هوش مالی جایگاه مناسبی دارند و افراد خودساخته ای هستند. میزان درآمد آن ها بستگی زیادی به شرایط بازار دارد. اگر این افراد تجربه زیادی داشته باشند، شرایط بهتری نسبت به تازه کارها خواهند داشت.

خصوصیات افراد با هوش  اقتصادی خوب:

افرادی که در هرم مربوط به هوش مالی یا اقتصادی در رده خوب قرار دارند، بیشتر به شکل سنتی و قدیمی کار می کنند.

هوش اقتصادی متوسط

درآمد بین 1 تا 5 میلیون تومان:اکثر افرادی که در این گروه قرار می گیرند یا کارمند هستند یا کسب و کار آنها مثل راننده تاکسی هست. درآمد آن ها بین 1 تا 5 میلیون تومان می باشد. این افراد بزرگترین گروه در هرم هوش مالی هستند. غالب این افراد در مدت زمان طولانی مشغول کارهای تکراری هستند و در یکجا کار می کنند. این دسته از افراد پول خلق می کنند اما خیلی کم.

مشکلات این افراد عادت به شرایط فعلی آن ها است و دچار روزمرگی شده اند و همیشه کارها برایشان تکراری است. اکثر این افراد برای خودشان کار نمی کنند و کارمند دیگران هستند و فقط کارهای تکراری را به صورت تکراری دائماً انجام می دهند. افراد با هوش مالی متوسط اکثراً از درآمد خود راضی نیستن و از برآورده نشدن نیازهای خود نا امیدند.

این افراد حتی امنیت کاری هم ندارند، هر روز ترس از بیکار شدن آن ها را تهدید می کند. رویای این افراد غالباً این است که جزء افراد ثروتمند باشند و در محیط بهتری زندگی کنند. افراد با هوش  متوسط دوست دارند مدیر خود باشند و برای دیگران کار نکنند.

خصوصیات افراد با هوش مالی متوسط

  • افرادی که هوش  اقتصادی متوسط دارند تصور می کنند که هنگام شروع کسب و کار باید همه شرایط عالی باشد و از روی کمال طلبی تصمیم گیری می کنند.
  • غالباً آن ها با متخصصین و مشاوران حرفه ای مالی مشورت نمی کنند و اگر تصمیمات خود را هم به افراد معمولی در میان بگذارند، مانع آن ها خواهند شد.
  • این افراد همیشه ترس از تحقیر شدن و شکست خوردن را دارند.
  • قدرت ریسک در بین این افراد بسیار کم است.

راهکارهایی برای افراد با هوش اقتصادی متوسط

راهکارهایی برای افراد با هوش مالی اقتصادی متوسط

 

راهکار اول این است که اگر کارمند هستید، یاد بگیرید چطور برای خودتان شغل دومی دست و پا کنید. قدرت ریسک را در خود بالا ببرید؛ راهکار این موضوع این است که ریسک کاری که برای انجام در نظر دارید را کمتر کنید. برخلاف تصور خیلی از این دسته افراد کارآفرینان بزرگ و میلیاردر های خودساخته هیچ گاه ریسک های خطرناکی نکردند.

در عوض آن ها ریسک را برای کار خود کم می کردند. برای این کار از تکنیک هایی مثل افزایش اطلاعات در کسب و کار خود استفاده کنید، قصد راه اندازی هر کسب و کاری را که دارید در آن زمینه اطلاعات خود را کامل کنید. درباره کار خود از افراد حرفه ای که مشغول به شغل مورد نظر شما هستند پرس و جو کنید.

اگر آن ها به شما گفتند که کسب و کار بد است، قطعاً بد نیست فقط باید بیشتر برای کار زحمت بکشید.  دلیل این جواب آن است که آن ها درآمد الان خود را با گذشته پر رونق کاری مقایسه می کنند و اینکه هیچگاه کار خود را گسترش ندادند. راهکار دیگر برای کمک به شما این است که حتی اگر از لحاظ مالی مشکلی ندارید.

برای راه اندازی کسب و کار تا جایی که ممکن است هزینه های خود را کاهش دهید. ترس ها و تردیدها به شما خیانت می کند. اجازه ندید ترس جلوی رشد و پیشرفت شما را  بگیرد؛ کمال طلب باشید.

 

 

هوش مالی پایین یا ضعیف

 

هوش مالی پایین

هوش مالی چیست

از نظر رابرت کیوساکی هوش مالی از پنج قسمت تشکیل شده است که در ادامه مقاله به آنها می پردازیم. شما با این پنچ حوزه می توانید پس از مدتی هوش مالی خود را افزایش دهید.

حوزه اول هوش مالی: کسب درآمد بیشتر

کسب درامد بیشتر

رابرت کیوساکی می گوید :“بسیاری از مردم نتوانستند ثروتی برای خود بسازند و درآمد بیشتری را کسب کنند، زیرا آن‌ها پول را بدون کار می خواهند. آنچه که بسیاری از مردم نمی فهمند، این است که این فرآیند آن‌ها را به ثروت می رساند، نه پول “

این مورد با توجه به مقدار پولی که بدست می آورید سنجیده می شود. اگر در آمد سالانه شما ۳۰ میلیون تومان باشد، هوش مالی شما نسبت به فردی که در سال ۱۰ میلیون تومن درآمد دارد، بالاتر است.

برای هر فرد، این روند متفاوت خواهد بود. هر کدام از ما هدف ، رویا و جاه طلبی های متفاوت داریم. مهم این است که بهترین راه برای کسب درآمد بیشتر را پیدا کنید و هدف گذاری های خود را بر آن اساس انجام دهید.برای کسب درآمد بیشتر، شما همچنین باید احساسات خود را کنترل کنید.

شما باید بیاموزید که رضایت خاطر را به خود تحمیل کنید. آینده مالی خود را برای چند تومان پول تباه نکنید. هرگز تسلیم نشوید.پیشروی شاید بعضی اوقات بسیار سخت بنظر برسد، اما اگر در مسیر اعتماد به نفس داشته باشید،  مشکلات خود را نیز می توانید حل کنید. ذهن خود را بر روی هدف خود متمرکز کنید و راهی برای رسیدن به آن پیدا کنید.

 

یادگرفتن تمام مهارت های مرتبط با حوزه کاری

اگر در یک حوزه کاری فعالیت می کنید،‌ یاد گرفتن مهارت های جانبی و مرتبط به حوزه کاریتان می تواند درآمد شما را افزایش دهد زیرا امکان گرفتن پروژه های بیشتر برایتان فراهم می شود. برای مثال اگر کار اصلی شما طراحی سایت باشد، یاد گرفتن اصول سئو و تولید محتوا می تواند پروژه های بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. اگر هم نخواهید، در آن زمینه ها متخصص شوید، حداقل ساده تر می توانید با متخصصینی که در این حوزه فعالیت می کنند، ارتباط بگیرید و با انجام پروژه های مشترک، درآمدتان را بیشتر کنید.

یاد گرفتن مهارت های متفاوت

همانطور که یاد گرفتن مهارت های مرتبط با یک حوزه کاری می تواند درآمد شما را بسیار افزایش دهد، یاد گرفتن مهارت های متفاوت از کسب وکار نیز می تواند شما را تبدیل به یک نابغه کند. در آن صورت است که رقابت با شما عملاً غیر ممکن می شود. برای مثال مهران مدیری را در نظر بگیرید. مهران مدیری علاوه بر آن که بازیگر و کارگردان بسیار خوبی است و سریال های ماندگاری ساخته است  و در فیلم های نسبتاً خوبی بازی کرده است، در سال های اخیر با وارد شدن به حوزه اجرا و خوانندگی  (مجری گری در دورهمی  و خواندن چند آهنگ) توانسته است به یک نابغه در حوزه هنر تبدیل شود و تعداد طرفدارانش را بیشتر کرده است. علاوه بر مهارت اجرا و خوانندگی، مهران مدیری مطالعات بسیاری در حوزه ادبیات نیز انجام داده است که همین مورد نیز بسیار در اجرای های او تاثیر گذار بوده.

پس یاد گرفتن مهارت های مختلف می تواند کاری کند که شما به یک نابغه  ثروت ساز تبدیل شوید.

 

پرزنت کردن خود

هرچه هم که مهارت های مختلف را یاد بگیرید و سعی کنید که آنها را با هم ترکیب کنید و در نهایت از خروجی که ارائه می کنید پول به دست بیاورید؛ تا زمانی که نتوانید مهارت خود را به دیگران ارائه کنید و به دیگران نشان دهید که واقعاً در کارتان یک نابغه هستید، درآمدتان رشد چندانی نخواهد داشت.

شروع فعالیت در یکی از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، لینکدین یا راه اندازی سایت می تواند نقطه شروع خوبی باشد.

شما از طریق تولید محتوا و پاسخ دادن به سوالات مخاطبین در زمینه ای که متخصص آن هستید، می توانید مهارت و دانشتان را به دیگران نشان دهید و از این طریق تعداد پروژه هایی که قرار است به شما برسد را افزایش خواهید داد.

افزاش ارتباطات

با شرکت در دورهمی‌ها و نمایشگاه هایی که به حوزه کاری شما مرتبط است می توانید ارتباطات خوبی بگیرید. داشتن ارتباطات می تواند برای شما پروژه های کاری متفاوتی را ایجاد کند.

حوزه دوم هوش مالی: حفظ پول

حفظ پول

زمانی که درآمدی را کسب کردید، باید آن را حفظ کنید. حفاظت از پول دومین جنبه هوش مالی یا اقتصادی است. باید پول خود را از “شکارچیان مالی” محافظت کنید. کیوساکی می گوید که شما باید در مقابل این ۶ مورد از پول خود محافظت کنید:

1. ماموران دولتی

رابرت کیوساکی به ضرورت پرداخت مالیات (به صورت قانونی) با ماموران دولتی اذعان دارد. تأکید او تنها بر این است که تا حد ممکن مالیات کمتری را بپردازیم.

2. بانکداران

بانک ها به طور مداوم سعی می کنند ذره ذره پول شما را به عنوان سپرده از چنگ شما در بیاورند.

کسب درآمد

3. کارگزاران بورس

به طور مشابه، پرداختی های کارگزاران بورس می تواند به ثروت شما ختم شود.اغلب  هدف از خرید و فروش سهام برای کارگزاران کسب کمیسیون بیشتر می باشد.

4. کسب و کارها

کیوساکی می گوید “همه کسب و کارها همیشه چیزی برای فروش به شما دارند”.وظیفه آن‌ها این است که شما را از پولتان دور کنند و وظیفه شما این است که پول خود را حفظ کنید. رابرت کیوساکی به شما توصیه می کند که زمان خرید یک وسیله از خودتان بپرسید: ” آیا داشتن آن شما را فقیرتر می کند یا ثروتمندتر ؟! ”

5. روابط

پول نقش کلیدی را در هر رابطه ای ایفا می کند. شما باید به طرف مقابل خود اعتماد کنید و به درک متقابلی از امور مالی دست یابید.

6. وکلا

در نهایت، مهم است که پول خود را از مشکلات قانونی دور نگه دارید.

حوزه سوم هوش اقتصادی: بودجه بندی پول 

بودجه بندی پول

کیوساکی می نویسد” توانایی داشتن زندگی خوب و در عین حال سرمایه گذاری بدون توجه به اینکه چقدر درآمد کسب می کنید، نیاز به سطح بالایی از هوش مالی دارد .” این حوزه از هوش مالی یا اقتصادی براساس مقدار پولی که پس از پرداخت هزینه ها برای شما باقی می ماند، اندازه گیری می شود

برای حل بحران بودجه بندی دو راه وجود دارد:

1- شما باید مخارج خود را کاهش دهید

2- درآمد خود را افزایش دهید

هر دو روش کسری بودجه را برطرف می کنند. اما مانند خیلی از افراد اعتقاد رابرت کیوساکی بر این است که در بلند مدت، افزایش درآمد راه حل بهتری است.

رابرت توضیح می دهد که اختصاص مبلغی از بودجه به هزینه ثابت از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر تصمیم بگیرید 10٪ از درآمد خود را پس انداز کنید، سپس این 10 درصد را مبلغی ثابت در بودجه بندی خود قرار دهید. ابتدا مبلغی را به خودتان اختصاص دهید.

کیوساکی می نویسد: “شما می توانید با نگاه کردن به میزان وقت و پولی که افراد صرف می کنند، آینده ی آن ها را حدس بزنید“. او در ادامه می گوید : “زمان و پول دارایی های بسیار مهم شما هستند. آنها را عاقلانه  مصرف کنید”. او یادآور می شود که وقتی اوضاع به وفق مراد افراد پیش نمی رود، آنها به جای هزینه کردن، تصمیم می گیرند که پول خرج نکنند.

اما اگر برای خرج کردن پول اولویت بندی درستی داشته باشند، می توانند وضعیت را بهبود ببخشند.خرج تنقلات و هزینه های اضافی خورد و خوراک خود را کم کنید و به جای آن به هزینه های آموزش و  ارتقاء دانسته های خود بیافزاید.

حوزه چهارم هوش مالی: اهرم سازی برای پول

اهرم سازی برای پول هوش مالی پلاس

در کتاب رابرت کیوساکی این فصل طولانی ترین و حساس ترین بخش در کل کتاب است .این بخش نشان دهنده اصلی ترین بخش فلسفه مالی او را تشکیل داده است.این قسمت از هوش مالی یا اقتصادی براساس بازده سرمایه گذاری اندازه گیری می شود. ” چگونه مازاد پول خود را به کسب ثروت بیشتر اختصاص داده اید؟ “

اهرم سازی

قرض گرفتن پول برای افزایش قدرت نقدینگی خود ، در صورت داشتن قدرت کنترل سرمایه گذاری به گفته رابرت کیوساکی کار بسیار خوبی است. اما اگر در کنترل سرمایه گذاری ضعیف عمل کنید، اهرم سازی بسیار خطرناک خواهد شد. او می نویسد: “بسیاری از افرادی که با سقوط املاک و مستغلات، با شکست رو به رو می‌شوند.افرادی بودند که بر روی افزایش ارزش ملک های خود از طریق بازار املاک حساب کرده بودند”.

آنها در برابر ارزش بالای خانه خود پول قرض گرفتند اما هیچ کنترلی بر روی بالا و پایین رفتن بازار مسکن ندارند.این موضوع نشان دهنده هوش ضعیف است. در عوض، او استدلال می کند که باید از اهرم سازی برای سرمایه گذاری کم خطر استفاده کنید، طوری سرمایه گذاری کنید که بر آن تسلط داشته باشید.

4 راه تضمینی برای بهبود هوش اقتصادی شما

  1. بیایید صادق باشیم، اکثر ما که کاری در زمینه امور مالی مان آغاز نکردیم
  2. به زودی چنگالی را در چشم خود فرو خواهیم کرد پس باید در مورد امور مالی یاد بگیریم.
  3. شما یک متخصص در زمینه کسب و کارتان هستید، پس چرا مضطرب هستید؟
  4. شما به احتمال زیاد می گویید: اگر امور مالی جز نقاط ضعف من باشد، چرا به پیشرفت نقاط قوت من توجه نمی شود؟

حوزه پنجم هوش مالی یا اقتصادی: بهبود اطلاعات مالی

بهبود اطلاعات مالی

وارن بافت موفق ترین سرمایه گذار تمام دوران است. اما او هرگز قمار نکرد. بافت (و شریکش، چارلی مونگر ) تحقیقات گسترده ای را برای تصمیم گیری‌های خود انجام می دهند. قبل از اینکه سهام شرکتی را بخرند، آن‌ها باید همه چیز را در مورد آن بدانند. بدست آوردن این اطلاعات به آن‌ها اجازه می دهد تا با اطمینان سرمایه گذاری کنند.

در مقابل، رابرت کیوساکی برخی از سرمایه گذاری های خود را از روی نادانی انجام داده است. او سهام هایی را خریده بود که امیدوار به بالا رفتن آن بود. این نوع تصمیمات بر اساس اطلاعات نیستند، بلکه مبتنی بر احساسات هستند.

اطلاعات مالی تنها به معنای دانش مفاهیم مالی نیست – بلکه شامل اطلاعات دقیق و جزئی از سرمایه گذاری های شما نیز می شود. هوش مالی یا اقتصادی پلی به سوی ثروتمند شدن است. آیا شما هوش مالی یا اقتصادی دارین؟آیا پول شما را ثروتمند می کند؟

همه‌  ما می‌ دانيم افرادی كه هر روز خيلی سخت كار می‌ كنن پول بيشتری در می‌ آورند، اما هرگز ثروتمند نمی‌ شوند! حتی بسياری از آنها بيشتر از قبل بدهكار می‌شوند و مشكلات مالی بيشتری پيدا می‌كنند. همه‌ی ما داستان‌ هايی برای برنده شدن در مسابقات قرعه كشی را شنيده ايم كه افراد كاملا تصادفی ثروتمند می شوند.

برخی ديگر هم با خريدن خانه يا خريداری اماكن گوناگون در مدت زمان كوتاهی سود می‌ كنند و ثروتمند می شوند. در مقابل نيز می‌ شنويم كه افراد زيادی با خريد اوراق بهادار يا سكه های طلا ضرر می كنند و همه سود و سرمايه‌ ی خود را به يک باره از دست می‌دهند. اما بسياری ديگری از افراد هستند كه هر روز كه می‌گذرد بر دارايی آن‌ها افزوده می‌شود.

با آنكه شايد حتی زمان كمتری هم نيز صرف كار خود كنند اما ثروت آن‌ها هر روز بيشتر شده و زندگی‌هايشان رو به رونق و تجمل بيشتر سوق پيدا می‌كند.چه عواملی باعث می‌شود كه بعضی افراد اينگونه و با شتاب خيلی بيشتری نسبت به بقيه افراد پيشرفت كنند چيست؟

هوش مالی جواب تمام اين پديده‌ها و اين پيشرفت هاست. كسانی كه به يک باره زندگيشان عوض می‌شود جادو يا سحری نكردند.

برای بهبود اطلاعات مالی خود، مهم است که

واقعیت را از تفکرات جدا کنید. بسیاری از بزرگان با رضایت کامل نظرات خود را ارائه می دهند” قیمت طلا در حال بالا رفتن است” اما این احمقانه است که تصمیمات مالی خود را بر اساس اینها اتخاذ کنیم. تصمیمات خود را بر اساس واقعیت بگیرید. اطلاعات را تأیید کنید. فقط یک منبع اطلاعات را باور نداشته باشید و از جوانب دیگر آن را تأیید کنید.

قوانین را بشناسید. اگر نمی دانید که سرمایه گذاری شما چگونه است، آن را انجام ندهید. کیوساکی در کتابش می نویسد: “قوانین منابع ارزشمندی از اطلاعات در مورد نحوه بازی با پول هستند.” گرایشات را درک کنید. روند ها و گرایشات حقایق با اهمیتی هستند.

 سرمایه گذاران هوشمند می توانند از روندها و گرایشات برای تصمیم گیری آگاهانه خود استفاده کنند. 

با این حال، توجه داشته باشید که این روند به واقعیت های آینده منجر نمی شود؛ با این حال، منابع با ارزش اطلاعات مالی به حساب می آیند.

رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی می نویسد: ” در نهایت ، این دارایی های شما نیست که شما را ثروتمند می کند، بلکه اطلاعات شما را غنی می کند.” در ادامه به برخی از نقل قول های رابرت کیوساکی اشاره خواهیم داشت:

رابرت کیوساکی

رابرت کیوساکی در کتاب جدیدش به نام « شانس دوم : پول شما، زندگی شما، دنیای ما » بار دیگر به اهمیت هوش مالی اشاره می کند و می گوید: وقتی شما دچار مشکلات متعدد مالی هستید باید سراغ آن کالاهایی بروید که شما را در جهت ثروتمند شدن هدایت می کند. نه آن دسته کالاهایی که موجب ایجاد هزینه های دیگری می شوند.

بنابراین دنبال محصولات ثروت‌ساز باشید. رابرت کیوساکی در خصوص اشخاصی که برای گرفتن ثروت خود به دادگاه ها وارد می شوند

رابرت کیوساکی

توصیه های مهمی کرده که بد نیست به تعدادی از آنها اشاره شود:

1- اسناد دارائی خودتان را در مکانی بسیار امن نگهداری کنید .

2- موقعی که قراردادی را می نویسید : تمام پیش بینی های لازم و ضروری را برای انصراف از آن قرار داد و خارج شدن از آن داشته باشید .

3- به جای دریافت یک حقوق ثابت، اگر از هوش مالی بالایی برخوردار هستید، سعی کنید در کار سهیم شوید و از سود سهام خودتان استفاده کنید و یا از حق امتیاز ها برای خودتان سهم بردارید. چراکه در این صورت به شما مالیات بر درآمد تعلق نخواهد گرفت .

4- این محقق معتقد است که اموال باارزش را نباید به اسم خودتان بکنید. او میگوید که به علت بالا رفتن آمار طلاق در جوامع افرادی که دارای هوش مالی هستند بهتر است که اموال با ارزش خود را بنام خود نکنند.

یک توصیه مهم برای بکار گیری آن در کسب و کار

عوض کردن سیستم تجارتی که سالهاست پیشرفت نداشته و در جا زده است کار مفیدی نخواهد بود؛ باید در این صورت آموزش های لازم را دید تا خومان را تغییر دهیم. از افکار و عادت هایی که در کودکی داشتیم تا خصوصیات دیگر که این کار به هیچ عنوان محال نیست.

دوره جامع هوش مالی پلاس

بنابراین آموزش دیدن در هر کاری از رمز و راز‌های موفقیت خواهد بود. در حقیقت نا آگاهی افراد یک جامعه از مواردی است که روز به روز باعث ثروتمند شدن ثروتمندان می‌شود. پس برای موفق شدن در زمینه مالی ابتدا استعداد خود را شناسایی کنید و بدانید که توانایی های شما در کدام زمینه می باشد، سپس محیط کاری مناسب با آن را فراهم کنید و اجازه رشد در آن زمینه را به خودتان بدهید. این از ویژگی های افراد با هوش مالی بالا می باشد .

 

 

آسنایی با هوش اقتصادی ماهان تیموری

هوش مالی چیست ؟

هوش مالی چيست ؟ | قسمت اول

مهارت به دست اوردن پول ، نگهداری پول ، رشد پول در سه بخش ذهنيت ، شخصيت ، مهارت نكاتي هستش كه تو بايد دركش كني تا ثروتمند بشی .
تو دوس داري فقط روي باورات كاركني يا راه كار عملي يادبگيری ؟
با ثبت نام در دوره هميشه اطلاعات به روز رو تا مدت ها ببين و جواب سوالاتت رو بگير.
٢٢ سرفصل ، ٢٢ ماه آموزش مالی
اهدافت چه شكليه ؟ دوست داري امروز كاري كني كه به تمام اهدافت برسی ؟
تو لياقت اين رو داری كه به تك به تك روياهات برسی.

ماهان تیموری

هوش مالی چیست؟ | قسمت دوم

آدم ها باید روی ذهنیت و شخصیت مالی کار کنن.
موضوع باورها با اینکه احساسیه من تو دوره کاملا منطقی توضیح میدم و میگم چرا جواب میده.
باورهای مالی ریشه و دنیای درون آدم هاست و اگر مشکل داشته باشه هیچوقت نتیجه خوبی نمیده.
ما انسان ها ماشین اثبات باورهامون هستیم.
ذهنیت و باورهای مالی لازمه اما کافی نیست بلکه باید اقدام کنی تا به نتیجه برسی.
من بهت قول میدم اگر مدیری و ماه دوم رو ببینی در عرض 3 ماه درآمدت 2 تا 5 برابر افزایش پیدا میکنه __ اگر تو کارمندی بهت قول میدم وقتی ماه 2 رو ببینی در عرض 6 ماه کسب و کار خودت رو راه میندازی __ و اگر بیکاری تا زمانی که این ماه رو نبینی نمیتونی کار راه بندازی و اگر راه بندازی احتمال شکست خیلی زیاده. این تعهد من به تو و چیزی که باهاش زندگی کردم و نتیجه گرفتم و هزاران نفر از دانش آموخته ها نتیجه گرفتن و کافیه تو ازش استفاده کنی !

ماهان تیموری

هوش مالی چیست ؟ قسمت چهارم

در ماه چهارمدرباره شخصیت مالی ایرانیان (IFC) بصورت تخصصی در حوزه مالی آموزش داده شده

تو به عنوان مدیر باید شخصیت کارمندات رو بشناسی تا به هر کس کار متناسب با نقطه قوت اون رو بهش بدی

 

 

تو به عنوان کارمند باید شخصیت خودت رو در کار بشناسی تا بدونی پیشرفتت تو چه کارهاییه!

اگر تو مدت هاست به دنبال کار هستی یا میخوای کار راه بندازی و نتونستی چون هنوز نتونستی استعداد خودت رو کشف کنی و شغل متناسب با شخصیت خودت رو پیدا کنی ولی اگر پیدا کنی خیلی راحت رشد میکنی.

همینطور تو سرمایه گذاری خیلی مهمه تو شخصیت مالی خودت رو بشناسی و تو اون حوزه ای که نقطه قوت تو هست سرمایه گذاری کنی.

برای اولین بار در ایران این اطلاعات تولید شده و بهت کمک میکنه اقدامات درست و متناسب با شخصیت خودت انجام بدی.

 

هوش مالی چیست ؟ قسمت ششم

اگر سال ها منتطر اطلاعاتی بودید که بتونه بهتون کمک کنه تا کارتون رو شروع کنید امروز بهش میرسید . ایده کسب و کار ، سرمایه مورد نیاز ، انگیزه کافی ندارید و کم کم بيكار و روزمرگی و افسرگی زندگیتون رو میگیره . بازنشسته یا تحصیل کرده ، ورشکسته یا دانشجو در هر شرایطی که هستید میتونید کارتون رو متفاوت شروع کنید .

هر آن چیزی که برای شروع یک کار موفق بهش نیاز داری و اگر بدونی کارت رو سریع شروع میکنی داریم در اختیارتون میزاریم .
ده سال پیش این اطلاعات نبود و نشد اون طور که باید ، کارت رو موفق کنی . ولی الان اطلاعاتی هست و میتونه زندگيت رو غوغا كنه انبار علم و تجربه کنار هم بهت مسیر میده .

 

هوش مالی چیست ؟ | قسمت هشتم

همه ی ما حتی پدر مادر ها دارن از فضای مجازی استفاده میکنن ولی اینجا تو آموزش می بینی که از فضای مجازی پول دربیاری .

يادبگيری که چطور از فضای مجازی پول دربياری.

اگر کارجو هستی و سرمایه برای شروع نداری .

 

 

اگر کارمند هستی و زمان کافی برای راه اندازی شغل دوم نداری.

اگر مدیر سنتی هستی و نمیخوای بازار تو رو حذف کنه.

و …

تو به اطلاعات این دوره و استفاده از فضای مجازی نیاز داری !

تو سال ٩٨ خيلی از مديران كارمند ميشن .

كسب و كارت رو در فضای مجازی رشد بده .

جایی که تمام محدودیت های فروش رو از بین می بره!

نکاتی که بهت کمک میکنه به راحتی فروشت رو چند برابر کنی .

ميدونی بوم پرسنا چقدر تو كسب درآمد بيشتر كمكت ميكنه ؟

بهترين روش كسب درآمد تو شرايط فعلی ايران فضاي مجازيه .

 

قسمت نوزدهم از  هوش مالی چیست ؟

امیدوارم حالت عالی باشه دوست من

در قرن بیستم ، 95 درصد افراد ، یا توسط ملک پولدار شده بودن ، یا داراییشون رو توسط ملک نگه می داشتن .

اگر دقت کنی توی ایران ، 70 تا 80 درصد مردم ایران داراییشون ملک هست .هوش ملکی

خیلی اوقات میبینی خیلی از افراد ملک یا زمینی رو خریداری می کنند .هوش ملکی

و زمینشون رشد نمی کنه . برخلاف زمین ها و ملک هایی که هر ساله رشد می کنند .

خیلی از خانواده ها بخاطر اشتباه در معاملات ملک دچار اشتباه بزرگی میشن .هوش ملکی

چند نفر رو میشناسی که یک ملک رو خریدن ، اما همون ملک به ده نفر دیگه فروخته شده .

خیلی مهمه توی ملک ، مهارت این رو داشته باشی ، پایین ترین قیمت بخری و بالا ترین قیمت بفروشی .

خیلی ها با یک قرارداد اشتباه در خرید و یا فروش ملک زندگیشون نابود میشه .

املاک و مستغلات دنیایی هست که هر ایرانی باید بلدش باشه .

توی هوش املاک چی یاد می گیری ؟هوش ملکی

  1. خیلی راحت یاد می گیری که چطور ملکی رو پایین ترین قیمت بگیری و بالا ترین قیمت بفروشی !
  2. خیلی راحت می تونی یاد بگیری از این اطلاعاتی که دادیم ، چطور تو کشور های دیگه با اعتبار ملک ایرانت ازش استفاده کنی.

بهت قول میدم که بعد خود این ماه اطلاعات کسی که 8 تا 10 سال در حوزه املاک کار کرده رو بدست بیاری .

 

قسمت بیست و یکم از  هوش مالی چیست ؟

عادات مالی متعالی

مجموعه عادت ها و رفتار های تو که باعث میشه سرمایت رو از دست بدی

من بار ها گفتم سرمایه فقط پول تو نیست!

زمان ، انرژی ، فکر ، پول | همه ی این ها سرمایه تو هستند.

مثلا کسی که کار نداره ، سرمایش زمانشه.

و از زمانش باید برای آموزش استفاده کنه. و نباید وقش رو از دست بده

یا برای مثال یه مدیر کسب و کار پولش رو اشتباه سرمایه گذاری می کنه. مثلا به جای این که روی تبلیغات و رشد کسب و کارش هزینه کنه ، روی ملک سرمایه گذاری می کنه.

 

یا این که یه کارمند به جای این که بیاد از زمانش استفاده کنه تا یک مهارت رو یاد بگیره.

تا در کنار کار کارمندی از مهارتش پول در بیاره ، دیده شده که زمان و پولش رو حیف می کنه. که در آینده نه تنها براش پول خلق نمی کنه بلکه به اون کارمند آسیب هایی هم می رسونه.عاداااا های مالی

توی این ماه ، این عادات شناسایی شدن . ابتدا بررسی میشه که کدوم عادت ها رو داری. و سپس راهکار تغییر عادت هات داده میشه.

با تغییر عادات مالی ات نتایج مالیت تغییر می کنه و به دستاورد های عالی می رسی.

این موضوع رو بسیار بسیار جدی بگیر که با استفاده از این اطلاعات نه تنها سرمایت رو از دست نمی دی بلکه، سرمایت رو می تونی روز به روز رشد بدی و عادت هات رو اصلاح کنی.

برات بهترین هارو آرزو می کنم.

 

قسمت بیست و دوم از  هوش مالی چیست ؟

میدونی چرا خیلی ها در کار و سرمایه گذاری نابغه هستن ؟

یک مهارت رو به عنوان مهارت اصلی خودت انتخاب کننبوغ مالی

این اطلاعات رو اگر اجراش کنی ، نفر اول کسب و کارت میشی !نبوغ مالی

دیدی خیلی ها سرمایه گذار های خیلی موفقی هستن نبوغ مالی

و خیلی ها برعکس این که خیلی آموزش دیدن ، بازدهی بالایی در حوزه خودشون ندارن .

متخصص شو !

مهارت های دیگه رو باهاش تركيب كن تا منحصر به فرد بشی .

تا بتونی توی کسب و کار خودت یک باشی .

چند مهارتی شو اگر ميخوای توی صنف خودت خاص باشی .

سه سال تحقیق کردم تا بتونی نابغه بشی .

تو توی این ماه یاد می گیری که …

  • چند مهارتی بشی
  • چطور مهارت های مرتبط رو پیدا کنی 
  • چطور بتونی با ترکیب موارد بالا نفر یک در سرمایه گذاری و یا کسب و کار خودت بشی 

ازت می خوام به حرفای من خوب فکر کنی

اما بسیار عمیق بهش فکر کن چون خیلی مطالب مهمی توی این موضوع وجود داره !

منتظر ویدئوی بعدش باش و حتما اگر ویدئو های قبلی رو ندیدی …

 

 

کلام آخر

هر کسی می‌تواند هوش خود را افزایش دهد و برای انجام این ‌کار نیازی نیست.در دانشگاه هاروارد آموزش دیده باشد، تنها کافیست کاملاً به بهبود وضعیت مالی‌ متعهد و پیگیر باشید. صرف‌ نظر از این‌که چگونه درآمد کسب می کنید، از همین حالا می‌توانید هوش اقتصادیتان را افزایش دهید. این‌ توصیه‌ها به شما قدرت بالای مالی می‌بخشند.

 

سوالات متداول 

هوش مالی یا اقتصادی به پنج بخش تقسیم می شود: 1- کسب درآمد بیشتر  2-حفظ پول 3-بودجه بندی پول 4-اهرم سازی پول 5-بهبود اطلاعات مالی

مسئولیت پذیری را بیاموزید.

لیستی از تمام توانایی های خود یادداشت کنید.

راههای کسب درآمد را از طریق استعدادها و توانایی های خود کشف کنید.

قدر توانایی های خود را بدانید و سعی کنید از آن ها درآمد کسب کنید.

اگر توانایی های کمی دارید، آن ها را درون خود ایجاد و از آن ها استفاده کنید.

آزمون سنجش هوش مالی

همین حالا شروع کن!

35 پاسخ

    1. سلام دوست من
      خیلی خوشحالم که مقاله آموزش هوش مالی براتون مفید بوده.
      به شما پیشنهاد می کنم سایر مقالات سایت هم مطالعه بفرمایید.

  1. با سلام و خسته نباشید به تیم قدرتمند استاد تیموری به نظرم هوش مالی ماهان تیموری یک نقطه عطفی در ارتقا هوش مالی و هوش اقتصادی من بود و با این اموزش ها تونستم دیدگاه مالی خودمون رو خیلی ارتقا بدم و از نظر درآمدی رشد داشته باشم

    1. سلام دوست عزیز
      امیدوارم که عالی
      ممنون که وقت گذاشتید و مطالعه کردید
      موفق و پیروز باشید

    1. بله دقیقا همینطوره هوش اقتصادی نقش به سزایی در زندگی ما خواهد داشت به نوعی که اگر آن را به خوبی یاد بگیریم و از آن استفاده کنیم میتوانیم سود مالی خود را چند برابر کنیم و به موفقیت های بالایی برسیم.

    2. سلام دوست عزیز
      بله طبیعتا همین طور است.ممنونم که مقاله هوش مالی یا اقتصادی رو مطالعه کردید و نظرتون رو برای ما به اشتراک گذاشتید.

    1. سلام عزیز
      خوشحال شدیم که مقاله تست هوش مالی ، هوش اقتصادی و هوش مالی چیست را مطالعه کردید و نظرتون را گفتید

    1. سلام جناب قلی زاده عزیز
      ممنون از توجهتون
      حتما این نقد سازنده شما انتقال داده میشه
      موفق و مانا باشید

    1. سلام دوست عزیز هوش مالی پلاس دوره ای بسیار کامل و جامع است که به روز رسانی های خوبی داره
      دوره هوش مالی بیشتر حالت مقدمه هست و قدیمی تر
      در حال حاضر هم دوره هوش مالی به صورت رایگان در کانال یوتیوب ما قرار گرفته که همه افراد از اون استفاده کنند
      از این لینک
      https://youtube.com/c/MahanTeymouriOfficial

    1. سلام دوست عزیز شما فقط با یک دستگاه میتونید از دوره ها استفا ده کنید
      لطفا شماره تماسی که با اون ثبت ناک کردید رو برای من بگذارید تا مشکلتون رو برطرف کنم

      باتشکر🙏🏼🙏🏼

    1. سلام دوست من
      امیدوارم حالتون عالی باشه
      می تونید از دوره بورس برای آماتور ها استفاده کنید به صورت رایگان در وب سایت ماهان تیموری قابل استفاده است :
      برای دیدن آموزش می تونید روی لینک زیر کلیک کنید :
      https://mahanteymouri.com/?p=46902

    1. سلام و درود
      امیدوارم حالتون عالی باشه
      خوش حالیم که این ماله مورد توجه شما قرار گرفته است.
      رسالت ما هر چه ثروتمند تر شدن مردم عزیز ایران است.

  2. با سلام
    مطالب سایت شما بسیار عالی و مفید هست.
    حتما از مطالب شما در پیج اینستاگرام خود استفاده خواهم کرد.خصوصا مبحث هوش مالی . خوشحال می شوم من را در اینستاگرام دنبال بفرمایید.
    مریم طالب
    مشاور بیمه های زندگی و سرمایه گذاری پاسارگاد

    1. سلام
      امیدوارم حالتون عالی باشه
      شما با شرکت در دوره هوش مالی پلاس ، می توانید هم به فایل های تصویری و هم به فایل های صوتی دسترسی داشته باشید :

      برنامه های آموزشی رایگان تیم آموزش ماهان تیموری :
      استارتو :
      https://bit.ly/2Gre8hj

      فوت کوزه گری :
      https://mahanteymouri.com/category/mahanteymouri/foot-e-koozegari/

      و برای دانلود اپلیکیشن هوش مالی به صورت رایگان هم می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید :
      https://bit.ly/2TXGwQ5

  3. با سلام
    ممنون از تلاش مجددانه شما در راه ترویج فرهنگ هوش مالی و آموزش . سوالی داشتم هوش مالی پلاس در چه مدت زمانی تموم میشه یعنی حداقل زمان لازم برای طی این دوره چه قدر هست. سوال دوم آیا برای تهیه این مجموعه روش یا تخفیف ای در نظر گرفته شده؟

    1. سلام دوست من ، با شرکت تماس بگیر . کارشناس های ما راهنماییت می کنن :
      ۰۲۱-۸۸۸۵۲۰۰۷
      ۰۲۱-۸۸۸۵۲۰۰۸
      ۰۲۱-۸۸۸۵۲۰۰۹

دیدگاهتان را بنویسید