زبان بدن چیست؟

مطمئناً برایتان پیش آمده است که وقتی یک نفر حرف میزند این حس برایتان به وجود آمده است که فرد صداقت زیادی در گفتار خود ندارد و به قول معروف از چشمان فرد می خوانید که او در حال دروغ گفتن است، با این حال چه چیزی باعث شده است که این احساس را داشته باشید؟ برای پاسخ این سؤال باید گفت خیلی از مواقع افراد با حرکات بدن خود کاری می کنند که ما حس کنیم طرف مقابل صادق نیست.
حال فرض کنید دوست شما اضطراب شدیدی دارد. سؤال اینجاست شما چگونه اضطراب او را درک می کنید؟ جواب این سؤالات در زبان بدن افراد نهفته است که اگر شما علم کافی در مورد آن داشته باشید می توانید بسیاری از موارد را درک کنید و از آن ها در زندگی و کسب و کار خود استفاده کنید. با این توضیح کوتاه قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم که زبان بدن چیست و حرکات صورت و بدن چه معنا و مفهومی دارند.

زبان بدن چیست؟

زبان بدن به سیگنال های غیرکلامی اشاره دارد که برای برقراری ارتباط از آن‌ها استفاده می شود. به گفته کارشناسان، این سیگنال های غیرکلامی بخش بزرگی از ارتباطات روزانه زندگی ما را تشکیل می دهند. به طور مثال حالات صورت و حرکات بدن اطلاعات زیادی را انتقال می دهند ، حتی اگر ما صحبتی در مورد آن ها نکنیم. به همین خاطر کارشناسان بیان کرده اند که زبان بدن بین 60 تا 65 درصد از کل ارتباطات ما را تشکیل می دهند.
درک زبان بدن مهم است، اما توجه به نشانه های دیگر مانند زمینه انجام آن نیز می تواند به درک درست از موضوع کمک فراوانی کند. بنابراین در بسیاری از موارد، شما باید به سیگنال‌ها به‌عنوان یک گروه به‌جای تمرکز بر یک اقدام واحد نگاه کنید تا بتوانید درک بهتری از موضوع داشته باشید. با این حال در ادامه حرکات صورت و بدن را برسی می کنیم و نشان می دهیم هر کدام از آن ها چه چیزی را به ما نشان می دهد.

حالات چهره

 

حالات چهره

 

یک لحظه به این فکر کنید که یک فرد چگونه می تواند با حالت چهره خود یک موضوع را نشان دهد؟ مثلا یک نفر می تواند با لبخند نشان دهد از موضوعی راضی و خوشحال است ، اما در مقابل اخم می تواند نشان دهنده عدم تائید یا ناراحتی فرد از یک موضوع باشد.
در برخی موارد، حالات چهره ما ممکن است احساسات واقعی ما را در مورد یک موقعیت خاص نشان دهد. این در حالی است که ممکن است شما به فردی بگویید احساس خوبی دارم، اما ظاهر شما این گونه نشان ندهد. ما در این مورد یک ضرب المثل هم داریم که می گوید: ” روی رخساره نشان می دهد از سِرّ درون”.
با این حال در ادامه به چند مورد از زبان بدن صورت و اعضای بدن اشاره می کنیم که به راحتی همه افراد می توانند آن را تشخیص دهند.
این موارد عبارت اند از:
• شادی
• غم
• خشم
• تعجب
• انزجار
• ترس
• گیجی
• هیجان
• اضطراب
• تحقیر
که برخی از آن ها مربوط به حرکات صورت است که به ما کمک می کند درک درستی از فرد مقابلمان در آن لحظه داشته باشیم. با این حال یک مطالعه نشان داد که قابل اعتمادترین حالت های صورت شامل بالا بردن جزئی ابروها و یک لبخند خفیف است؛ زیرا این حالت احساس دوستی و داشتن اعتماد به نفس را منتقل می کند.
حالات چهره و یا بهتر است بگوییم زبان بدن چهره یکی از مواردی است که در تمام جهان به یک شکل است و همه آن را قبول دارند. به طور مثال، همان گونه که در بالا هم به آن اشاره کردیم انتقال ترس، خشم، غم و شادی از طریق چهره در سرتاسر جهان برای همه یکسان است.
اقای پل اکمن نویسنده و محقق، در این مورد موضوع جالبی را بیان می کند. او می گوید علاوه بر این که این حالت ها مرتبط با احساسات ما هستند، بیشتر از 90درصد افراد، یک فرد دیگر را بر اساس حالات چهره قضاوت می کنند.
با این حال یک مطالعه دیگر نشان داد افراد در مواجه با شخصی که چهره کشیده و بینی برجسته ای دارد ، او را فردی باهوش می‌دانند. افرادی که دارای حالت چهره خندان و شاد هستند نیز به عنوان فردی باهوش تری نسبت به افرادی با حالت چهره خشمگین ارزیابی می شوند.

زبان بدن چیست؟ |چشم‌ها

چشم ها اغلب به عنوان “پنجره روح انسان” شناخته می شوند، زیرا آن‌ها می توانند چیزهای زیادی را در مورد آنچه که یک شخص، احساس یا فکر می کند آشکار کنند، زیرا هنگامی که در حال گفتگو با شخص دیگری هستید، توجه به حرکات چشم بخش طبیعی و مهمی از فرآیند ارتباط است.
بنابراین برخی از چیزهای رایجی که باید از حالت چشم ها برای درک زبان بدن بفمید، عبارت‌اند از اینکه آیا افراد تماس مستقیم چشمی برقرار می کنند یا نگاه خود را می دزدند و یا به دور اطراف نگاه می کنند، چقدر پلک می زنند یا آیا مردمک چشم آن ها بزرگ تر شده است یا خیر؟ بنابراین هنگام ارزیابی زبان بدن، به علائم چشمی زیر توجه کنید.

زبان بدن چیست؟ | نشان دادن علاقه و توج

وقتی فردی در حین گفتگو مستقیماً به چشمان شما نگاه می کند، نشان دهنده علاقه و توجه اوست. با این حال، تماس چشمی طولانی مدت می تواند نشان دهنده احساس خطر باشد. از سوی دیگر، قطع ارتباط چشمی و نگاه مکرر به دور ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد حواسش پرت است، ناراحت است یا سعی می کند احساسات واقعی خود را پنهان کند.

زبان بدن چیست؟ | پلک زدن سریع

پلک زدن طبیعی است، اما باید به این نکته هم توجه کنید که فرد زیاد پلک می زند یا کم. مردم اغلب زمانی که احساس ناراحتی می کنند، سریع‌تر پلک می زنند. پلک زدن مکرر ممکن است نشان دهنده این باشد که یک فرد عمداً سعی در کنترل حرکات چشم خود دارد.

اندازه مردمک چشم

 

اندازه مردمک چشم

 

اندازه مردمک چشم می تواند یک سیگنال ارتباطی غیرکلامی بسیار ظریف باشد. در حالی که سطح نور در محیط بزرگ شدن مردمک چشم را کنترل می کند، گاهی اوقات احساسات نیز می توانند تغییراتی را در کوچکی و بزرگی مردمک ایجاد کند. به طور مثال وقتی فردی یک نفر را دوست دارد هنگام نگاه کردن به او مردمک چشمش بزرگ تر می شود.

حرکات دهان

حرکات دهان نیز می تواند در خواندن زبان بدن کمک فراوانی بکند. به عنوان مثال، جویدن لب پایین ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد احساس نگرانی، ترس یا ناامنی می کند. اگر فرد خمیازه می‌کشد یا سرفه می‌کند، جلوی دهان خود را می گیرد ممکن است تلاشی برای مؤدب بودن باشد، با این حال ممکن است تلاشی برای پوشاندن نارضایتی نیزباشد.
لبخند زدن شاید یکی از بزرگ‌ترین سیگنال های زبان بدن باشد، اما لبخند را می توان به روش های مختلف نیز تفسیر کرد. لبخند ممکن است واقعی باشد، یا ممکن است برای بیان شادی کاذب، کنایه یا حتی بدبینی استفاده شود. هنگام ارزیابی زبان بدن، به سیگنال های دهان و لب که در ادامه به آن اشاره می کنیم توجه کنید:
لب های جمع شده. جمع کردن لب ها ممکن است نشانه بیزاری، عدم تائید یا بی اعتمادی باشد.
گاز گرفتن لب. مردم گاهی اوقات در مواقعی که نگران، مضطرب یا استرس دارند لب های خود را گاز می گیرند.
پوشاندن دهان. وقتی افراد می خواهند یک واکنش عاطفی را پنهان کنند، ممکن است دهان خود را بپوشانند تا از نشان دادن لبخند یا پوزخند خود جلوگیری کنند.
حرکت دادن دهان و لب ها. تغییرات جزئی در عضلات دهان نیز می تواند نشانه های ظریفی از احساس فرد باشد. هنگامی که دهان کمی به سمت بالا چرخانده می شود، ممکن است به این معنی باشد که فرد احساس خوشحالی یا خوش بینی دارد. از طرف دیگر، دهانی که کمی به سمت پایین کشیده شده است می تواند نشانه غم و اندوه، عدم تائید یا حتی عصبانیت آشکار باشد.

حرکات

ژست ها می توانند برخی از مستقیم ترین و واضح ترین سیگنال های زبان بدن باشند. تکان دادن، اشاره کردن و استفاده از انگشتان برای نشان دادن مقادیر عددی همگی حرکات بسیار رایج و قابل درک هستند. با این حال، برخی از حرکات ممکن است فرهنگی باشند، بنابراین نشان دادن شست یا علامت صلح که به علامت اوکی ok معروف است در کشورهای مختلف معنا و مفهوم مختلفی دارد . با این حال در ادامه به چند حرکت از مواردی که می توان به کمک آن ها زبان بدن را درک کنید، مورد بررسی قرار می دهیم.
یکی دیگر از نشانه های زبان بدن مشت گره کرده است که می تواند نشان دهنده خشم و یا همبستگی در برخی موقعیت ها باشد.شست رو به بالا و پایین اغلب به عنوان حرکات تائید و عدم تائید استفاده می شود که از آن در زبان عامیانه و بیشتر در بین جوانان به عنوان لایک و دیس لایک یاد می شود.
علامت V که با بلند کردن انگشت اشاره و انگشت وسط به صورت حرف v مشخص می شود، در برخی کشورها به معنای صلح یا پیروزی است. در انگلستان و استرالیا، این نماد زمانی که پشت دست به سمت بیرون باشد، معنایی توهین آمیز به خود می گیرد.

بازوها و پاها

دست‌ها و پاها نیز می‌توانند در انتقال اطلاعات غیرکلامی مفید باشند. دست به سینه بودن می تواند نشان دهنده حالت تدافعی باشد. دور کردن پاها از فرد دیگر ممکن است نشان دهنده بیزاری یا ناراحتی آن فرد باشد. سیگنال‌های ظریف دیگر مانند باز کردن بازوها به طور گسترده ممکن است تلاشی برای بزرگ‌ترنشان دادن فرد یا فرمان‌پذیری او باشد، در حالی که نزدیک نگه داشتن بازوها به بدن ممکن است تلاشی برای به حداقل رساندن ارتباط و یا کناره‌گیری از مووضع مورد بحث باشد.
هنگامی که زبان بدن را ارزیابی می کنید، به برخی از سیگنال های زیر که بازوها و پاها ممکن است منتقل کنند، توجه کنید:
دست به سینه بودن ممکن است نشان‌دهنده این باشد که فرد از خود دفاع و یا محافظت می کند.
ایستادن در حالی که دست‌ها روی کمر قرار می‌گیرد می‌تواند نشانه‌ای از آمادگی و کنترل فرد باشد، یا احتمالاً می‌تواند نشانه‌ای از پرخاشگری باشد.
قلاب کردن دست ها از پشت ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد احساس بی حوصلگی، اضطراب یا حتی عصبانیت می کند.
ضربه زدن سریع به انگشتان در زبان بدن می تواند نشانه ای از بی حوصلگی یا ناامیدی فرد باشد.
هنگامی که پاها به صورت ضربدری روی هم قرار بگیرند می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که یک فرد احساس می‌کند گیر افتاده است به همین خاطر به حریم خصوصی نیاز دارد.

وضعیت بدن

حالات اعضای بدن نیز می تواند به عنوان بخش مهمی از زبان بدن عمل کند که به نحوه نگه داشتن بدن و همچنین فرم کلی فیزیکی یک فرد اشاره دارد. وضعیت قرارگیری اعضای بدن می تواند اطلاعات زیادی را در مورد احساس یک فرد و همچنین نکاتی در مورد ویژگی‌های شخصیتی، مانند اعتماد به نفس، داشتن روی گشاده یا تسلیم بودن را منتقل کند.
به عنوان مثال، صاف نشستن ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد روی موضوعی متمرکز است و به آنچه در حال وقوع است توجه دارد. از سوی دیگر، نشستن با بدن متمایل به جلو، می تواند به این معنی باشد که فرد بی حوصله یا بی تفاوت است.
هنگامی که سعی می کنید زبان بدن را بخوانید، بهتر است به برخی از سیگنال هایی که وضعیت بدن فرد می تواند به شما ارسال کند توجه بیشتری داشته باشید.
اگر شما وضعیت بدن خود را به گونه ای به نمایش بگذارید که بدن شما کاملاً در معرض دید باشد ، این وضعیت نشان دهنده دوستی، گشاده رویی و تمایل شما است.
در مقابل حالت بسته بدن شامل پنهان کردن بالا تنه اغلب با خم شدن به جلو و روی هم نگه داشتن دست ها و پاها همراه است. این نوع وضعیت می تواند نشانگر خصومت، دشمنی و اضطراب باشد.

جان کلام

درک زبان بدن می تواند به شما در برقراری ارتباط بهتر با دیگران و تفسیر آنچه که دیگران می گویند، کمک کند. با این حال ممکن است فقط بخواهید به یک نشانه بسنده کنید که باید به شما بگوییم این موضوع شما را به اشتباه خواهد انداخت پس در نتیجه شما باید نشانه های بیشتری را مد نظر بگیرید.
بنابراین شما همچنین می توانید مهارت هایی را برای بهبود ارتباطات غیرکلامی و زبان بدن خود یاد بگیرید تا درنهایت بهتر به دیگران ، حتی بدون گفتن یک کلمه، احساسات خود را به دیگران منتقل کنید.

کلام آخر

درک زبان بدن مهارتی است که شما با یادگیری آن می توانید روابط بهتری را شکل دهید و یا حتی احساسات و رفتار واقعی افراد را درک کنید. بنابراین شما می توانید از حالات صورت و بدن شخص مواردی را درک کنید که شاید در گفتار او چنین نباشد .حتی شما می توانید با یادگیری این مهارت احساسات خود را به درستی به دیگران انتقال دهید.
با این توضیحات به نظر شما چگونه می توان مهارت زبان بدن را تقویت کرد؟
لطفاً نظر ارزشمند خود را با ماهان تیموری در میان بگذارید.

همین حالا شروع کن!

دیدگاهتان را بنویسید