برنامه ریزی استراتژیک

سلام ماهانی عزیز. امروز می خواهیم درباره برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان ها و تاثیر آن در بهبود عملکرد در انواع مدیریت با شما صحبت کنیم.

برنامه ریزی استراتژیک:

هر سازمان به شیوه خودش برنامه ریزی را انجام می دهد. اما برنامه ریزی استراتژیک یک سری اصول ثابت دارد که در این مقاله قصد داریم به آنها بپردازیم. برنامه ریزی استراتژیک یک فعالیت مدیریتی است که اغلب توسط مشاغل برای تمرکز بهتر انرژی خود ، تعیین اولویت ها و تقویت عملیات برای دستیابی به اهداف استفاده می شود. کارفرمایان ، کارمندان و سهامداران یک شرکت همگی در فرآیند برنامه ریزی استراتژیک نقشی اساسی دارند.

گرچه جدول زمانی خاصی وجود ندارد که یک برنامه استراتژیک از آن پیروی کند ، اکثر سازمانها تلاش می کنند که در آینده دو تا سه سال چشم به راه باشند ، در حالی که دیگران سالانه یک طرح جدید ایجاد می کنند. درباره روند برنامه ریزی استراتژیک و اینکه چگونه مشاوران واجد شرایط می توانند به شما کمک کنند با برنامه خود شروع به کار کنید ، بیشتر بدانید.

در برنامه استراتژیک ما از چهار مرحله بررسی وضعیت موجود، بررسی وضعیت مطلوب، برنامه ریزی استراتژیک برای حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، اجرای برنامه ریزی استراتژیک، تعیین شاخص کلیدی عملکرد عبور می کنیم:

پیشنهاد ما به شما: سطوح مدیریت

برنامه ریزی استراتژیک

تحلیل وضعیت موجود

منظور ما از تحلیل وضعیت موجود این است که بررسی کنید که در چه  جایگاهی قرار گرفته اید و نقاط ضعف و قوت سازمان شما چیست؟ تا زمانی که شما ندانید دقیقاً در چه جایگاهی قرار گرفته اید نخواهید توانست به خوبی به سمت خواسته های خودتان حرکت کنید. یک جلسه کوتاه بین رهبران یک شرکت برای بحث در مورد ساختار برنامه ریزی روزانه آنها با مشاوران مزایا و حسابرسی برنامه آنها هنگامی که موقعیت استراتژیک خود را ایجاد کردید ، می خواهید افرادی را که در روند برنامه ریزی شرکت می کنند وارد کنید.

همچنین می خواهید هرچه بیشتر اطلاعات به روز را در جدول قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هر داده ای استفاده می کنید دقیق است تا تصمیمات آگاهانه و پشتیبان واقع شده بگیرید. پس از داشتن افراد و اطلاعات برای استخراج ، مسائل داخلی یا خارجی را که احتمالاً بر اهداف شما تأثیر می گذارد بررسی کنید. ممکن است مفید باشد که از افراد دیگر در تجارت خود ، مانند کارمندان ، مشتریان یا شرکای خود ، سهم خود را بخواهید.

برای تحلیل وضعیت موجود چه فاکتورهایی را بررسی کنیم؟

بررسی نیاز های مشتریان:

شما باید تلاش کنید نیاز های مشتریان و یا انتقادهایی که درباره کسب و کار شما دارند را تحلیل و بررسی کنید. بررسی نیاز های مشتریان به شما این امکان را می دهد که برنامه ریزی استراتژیک بهتری برای رفع آن نیازها انجام دهید.

بررسی نیاز های کارکنان:

یکی دیگر از مواردی که به شما در برنامه ریزی استراتژیک کمک می کند، دانستن نیازهای کارکنان است. کارکانان و کارمندان سازمان شما، به طور تخصصی تری نسبت به شما درباره مشکلات اظهار نظر می کنند و دلیل آن هم این است که شما یک دید کلی نسبت به هر بخش از سازمانتان دارید اما کارکنان هر بخش می توانند در مورد تمامی مشکلاتی که وجود دارد در غالب نیاز هایشان با شما صحبت کنند به این ترتیب شما باید انواع ارتباط موثر را یاد بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل از آن ها کمک بگیرید.

برنامه‌ها و استراتژی ها:

یکی دیگر از مهم ترین مواردی که در زمینه برنامه ریزی استراتژیک باید به آن توجه کنید این است که شما باید تلاش کنید تا تمامی برنامه و استراتژٰی هایی که سازمان شما در حال حاضر با آنها درگیری دارد و مشغول به انجام دادن آنهاست را تحلیل کنید. هچنین وقتی که شما درگیر تحلیل استراتژی می باشید باید نقاط ضعف و قوتی که در استراتژی شما وجود دارد را بررسی کنید و سعی کنید که در برنامه ریزی های بعدی از نقاط ضعف خودتان بکاهید و به نقاط قوت خودتان اضافه کنید.

تحلیل وضعیت مطلوب:

پس از آنکه وضعیت موجود سازمانتان را تحلیل کردید نوبت به تحلیل وضعیت مطلوبتان می رسد. در این مرحله شما مشخص می کنید که سازمانتان دقیقاً به دنبال چه کاری می گردد و شما چطور می توانید خودتان را به این سمت حرکت دهید. برای هدف گذاری و رسیدن به اهداف خود ابتدا باید دید روشنی داشته باشید. با تعریف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود شروع کنید. خلاصه اینکه امیدوارید به چه چیزی برسید؟ در مرحله بعد ، تعیین کنید که برای تحقق این اهداف چه مراحلی دیگری وجود دارد. هنگام شناسایی موقعیت استراتژیک خود ، به یاد داشته باشید که اهداف شما باید واقع بینانه و قابل اندازه گیری باشند. برای کمک در این مرحله ، به رسالت، ارزش های شرکتی و فرهنگ کار خود برگردید.

 

 

تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT

SWOT که مخفف نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها است ، در طول فرایند برنامه ریزی استراتژیک به عنوان ابزاری قدرتمند عمل می کند. یک تجزیه و تحلیل SWOT اغلب برای کمک به شناسایی نقاط قوت و ضعف یک تجارت و همچنین شناسایی فرصت ها و تهدیدهای احتمالی انجام می شود. هنگامی که تیم تمام نقاط قوت ، ضعف ، فرصت ها و تهدیدها را شناسایی کرد ، می توانید با همکاری یکدیگر اهداف جدیدی را توسعه دهیم که به شما کمک می کند تا کسب و کار شما با روشی مثبت تر با این امکانات روبرو شود.

تجزیه و تحلیل SWOT همچنین می تواند شما را در مسیر درست و به سمت اهداف خود هدایت کند. تکمیل کردن این جدول به شما یک دید شفاف درباره تحلیل وضعیت مطلوب و موجودتان می دهد. که می توانید از ‌آن برای تحلیل بهتر استفاده کنید. در واقع به شما نشان می دهد که به دنبال چه معیارهایی تا بتوانید با در هنگام تحلیل از آن استفاده کنید. در ادامه قصد داریم به معرفی بیشتر swot بپردازیم.

 

تجزیه و تحلیل SWOT نمونه های قوت:

همانطور که احتمالاً حدس زده اید ، این عنصر مواردی را نشان می دهد که شرکت یا پروژه شما به ویژه به خوبی انجام می دهد. این می تواند چیزی ناملموس باشد ، مانند ویژگی های نام تجاری شرکت شما ، یا چیزی که راحت تر تعریف می شود مانند پیشنهاد فروش منحصر به فرد یک خط تولید خاص. همچنین این می تواند مردم شما ، مدیریت منابع انسانی واقعی شما باشد: رهبری قوی یا یک تیم مهندسی عالی.

نقاط ضعف:

هنگامی که نقاط قوت خود را فهمیدید ، وقت آن است که خودآگاهی انتقادی را به نقاط ضعف خود تبدیل کنید. چه چیزی مانع از تجارت یا پروژه شما می شود؟ این عنصر می تواند شامل چالش های سازمانی مانند کمبود افراد ماهر و محدودیت های مالی یا بودجه باشد.

 

SWOT مثالهای ضعف را تحلیل می کند:

این عنصر از تجزیه و تحلیل SWOT ممکن است شامل ضعف هایی در ارتباط با سایر شرکت های صنعت شما باشد ، مانند عدم وجود USP مشخص در بازار شلوغ.

پیشنهاد ما به شما : تجزیه و تحلیل شغل

فرصت ها:

مورد بعدی فرصت ها است. آیا نمی توانید با حجم بازدهی ایجاد شده توسط تیم بازاریابی خود همراه باشید؟ این یک فرصت است. آیا شرکت شما در حال ایجاد ایده جدید و ابتکاری است که بتواند بازارهای جدید یا جمعیتی را باز کند؟ این فرصت دیگری است. چه فرصت هایی در بازار شما قرار دارد که در حال پرداختن به آن هستید.

 

مثالهای فرصتهای تجزیه و تحلیل SWOT:

به طور خلاصه ، این عنصر از تجزیه و تحلیل SWOT شامل همه کارهایی است که می توانید برای بهبود فروش ، رشد به عنوان یک شرکت یا پیشبرد مأموریت سازمان خود انجام دهید.

 

تهدیدها:

آخرین عنصر تجزیه و تحلیل SWOT تهدیدها است – هر آنچه که خطری برای شرکت شما یا احتمال موفقیت و پیشرفت یا رشد آن ایجاد کند.

تجزیه و تحلیل SWOT نمونه هایی را تهدید می کند:

این می تواند مواردی مانند رقبای در حال ظهور ، تغییر در قانون نظارتی ، خطرات مالی و تقریباً هر چیز دیگری را که به طور بالقوه می تواند آینده شرکت یا پروژه شما را به خطر بیندازد ، شامل شود. شناختن رقبا در برنامه ریزی استراتژیک خیلی به شما کمک می کند و توجه کردن به آن از مهم ترین اتفاقاتی است که باید به آن توجه کنید.

عوامل داخلی و خارجی:

چهار عنصر فوق در همه تجزیه و تحلیل های SWOT مشترک است. با این حال ، بسیاری از شرکت ها این عناصر را به دو زیر گروه مجزا تقسیم می کنند: داخلی و خارجی.

 

به طور معمول ، نقاط قوت و ضعف از عوامل داخلی در نظر گرفته می شوند ، بدین دلیل که آنها نتیجه تصمیمات سازمانی تحت کنترل شرکت یا تیم شما هستند. به عنوان مثال ، میزان زیاد ریزش به عنوان یک نقطه ضعف طبقه بندی می شود ، اما بهبود نرخ بالای چرخش هنوز در کنترل شماست و آن را به یک عامل داخلی تبدیل می کند. به همین ترتیب ، رقبای در حال ظهور در تحلیل SWOT به عنوان یک تهدید دسته بندی می شوند ، اما از آنجا که در این زمینه کارهای کمی می توانید انجام دهید ، این امر آن را به یک عامل خارجی تبدیل می کند. به همین دلیل است که ممکن است شاهد تجزیه و تحلیل SWOT باشید که از آن به عنوان تحلیل داخلی-خارجی در مدیریت کسب و کار از  آن یاد می شود.

اهداف سالانه:

اهداف سالانه:

پس از آنکه توانستید وضعیت موجود و وضعیت مطلوب خودتان را توسط ابزار هایی مانند swot  تحلیل کنید نوبت به آن می رسد که اهداف سالانه خودتان را تعیین کنید. در واقع شما باید بررسی کنید که کدام یک از اهدافی که در وضعیت مطلوب شما قرار دارد قابلیت اجرا شدن در یکسال را دارند.

 

برنامه استراتژیک خود را اجرا کنید:

پس از آنکه برنامه استراتژیک خودتان را طراحی کردید ، آماده اجرای آن هستید. این مرحله مرحله اقدام فرایند برنامه ریزی استراتژیک است. با آگاهی از افراد درگیر در برنامه ریزی استراتژی خود شروع کنید. در حالت ایده آل ، شما می خواهید وظایف را بین افراد یا بخشهای مختلف توزیع کنید تا یک نفر یا گروهی از کارکنان بیش از حد تحت فشار قرار نگیرید. همچنین برای اطمینان از ادامه مسیر خود وقت بگذارید و با این افراد یا گروه ها دوباره جلسه بگذارید و شرایط را کامل برای آنها توضیح دهید و مطمئن شوید که آیا می توانند برنامه استراتژیک شما را عملی کنند یا خیر.  اگر متوجه شدید که آنها به هر دلیلی نمی توانند این برنامه را اجرا کنند بهتر است که هرچه سریعتر، تغییرات لازم را اعمال کنید و فرد دیگری را برای انجام این پروژه در نظر بگیرید.

پیشنهاد ما به شما : اهمیت برنامه ریزی

طراحی شاخص های کلیدی عملکرد:

تعیین شاخص های کلیدی عملکرد به شما این امکان را می دهد تا بررسی کنید که هریک از مواردی که در برنامه ریزی استراتژیک سازمانتان مشخص کردید با چه کیفیتی در حال انجام هستند. نمودارها و نمودارهای داده هایی که مشاوران در حال بررسی هستند تا فعالیت کارمندان را کنترل کنند و اطمینان حاصل کنند که آنها روند برنامه ریزی استراتژیک تجارت را دنبال می کنند روند برنامه ریزی استراتژیک شما موثر نخواهد بود مگر اینکه همه به وظیفه خود عمل کنند.

این امر مستلزم این است که شما به طور مداوم عملکرد را کنترل و کنترل کرده و هرگونه مولفه هایی را که منجر به نتایج رضایت بخش نمی شوند ، تغییر دهید. همچنین مهم است که افرادی که در روند برنامه ریزی استراتژیک شرکت می کنند در قبال وظایف محوله خود پاسخگو باشند. بدانید که در صورت عدم موفقیت در انجام اقدامات اصلاحی ، ممکن است لازم باشد روند مدیریت استراتژیک را تکرار کنید. برای کمک به هرگونه برنامه ریزی استراتژیک آینده ، به جمع آوری داده های جدید و مرتبط ادامه دهید.

شروع سیستم سازی:

شما اگر بتوانید موارد چهار و پنج را به خوبی انجام دهید، می توانیم بگوییم که سیستم سازی را برای کسب و کارتان شروع کردید. سیستم سازی یعنی اینکه شما برای هر قسمت از کارتان سیستم داشته باشید. به این صورت که کار ها به مدیران خود بسپارید و مدیران شما هم این کار را به سایر کارمندان بسپارند. کارمندان نیز گزارش پروژه های خودشان را به مدیران میانی بدهند. در این شرایط است که شما زمان بیشتری برای تحلیل و ایده پردازی برای کسب و کارتان خواهید داشت و فقط در زمان اتمام پروژه با مدیران میانی خود صحبت می کنید. در واقع شما شاخص هایی که برای کنترل برنامه ریزی استراتژیک خودتان تعیین کردید را کنترل می کنید.

نکته آخر:

شاید برنامه ریزی استراتژیک قابلیت متحول کردن سازمان شما را نداشته باشد ولی قطعا به کسب و کار شما جهت می دهد و به شما کمک می کند که عملکردتان را نسبت به بسیاری از رقبا بهتر کنید . آرزوی تیم ماهان تیموری این است که در نهایت نتایج بهتری خلق کنید و با قدرت بیشتری به سمت گسترش کسب وکارتان حرکت کنید.

همین حالا شروع کن!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید