آموزش تابلو خوانی بورس برای مبتدیان

سلام ماهانی عزیز. تا حالا چیزی در مورد تابلوی بازار بورس شنیدی؟ میدونستی با تابلو خوانی میتونی دست بازیگرهای یک سهم رو بخونی؟ اگه چیزی از تابلو خوانی نمیدونی، کافیه این آموزش رو دنبال کنی و سود هاتو توی بورس چند برابر کنی.

• تابلو خوانی چیست؟
• اهمیت تابلو خوانی در بازار بورس
• آموزش تابلو خوانی به زبان ساده
• تکنیک‌های تابلو خوانی
• ترفند‌های تابلو خوانی و سود چند برابری
• دوره جامع آموزش تابلو خوانی و بورس ایران با ماهان تیموری

تابلو خوانی چیست؟

اکثر کسایی که تو دنیای بورس حرفه‌ای هستن به این نکته اشاره می‌کنن که کنار تحلیل بنیادی و تکنیکال، یه تحلیل دیگه هم وجود داره که به نظر حتی مهم تر از تحلیل بنیادی و تکنیکال محسوب میشه و اون چیزی نیست جز تابلو خوانی.

اگر بخوام به زبان ساده یه خرده در مورد تابلو خوانی به شما بگم، باید به این نکته اشاره کنم که هر سهمی که ما توی بازار بورس خرید و فروش می‌کنیم، یه تابلوی معاملاتی داره. این تابلوی معاملاتی ریز معاملات یه سهم رو به ما نشون میده.

اگر یادتون باشه من توی همه‌ی دوره‌ها و آموزش‌های مربوط به بورس به این نکته اشاره کردم که برای اینکه ما یه سود درجه یک از بورس داشته باشیم، باید نقاط ورود و خروج به هر سهم رو پیدا کنم. آموزش تابلو خوانی، به شما این قدرت رو میده که این نقاط رو پیدا کنید.

اهمیت تابلو خوانی در بازار بورس

 وقتی شما آموزش تابلو خوانی رو دنبال می‌کنید، متوجه می‌شید که توی هر سهم بازیگر سهم یا کسی که سهم رو کنترل میکنه، چه حرکتی داره روی سهم میزنه. یا از طرف دیگه متوجه میشید که چقدر پول توی سهم اومده و چقدر پول از توی سهم خارج شده.

 

پیشنهاد ما به شما : آموزش مدیریت سرمایه

 

علاوه بر همه‌ی اینا یه سری اطلاعات دیگه توی آموزش تابلو خوانی هست که من سعی کردم به زبان ساده، تا جایی که حوصله تون سر نره، این نکته‌ها رو به شما آموزش بدم. نکته‌هایی که توی آموزش تابلو خوانی میشه خیلی روش تاکید داشت:

چیزایی هستن مثل ورود پول هوشمند به یک سهم، مثل سهامداران بزرگ و اصلی، مثل اینکه سهم چه تحرکات مثبتی داره. مخصوصا آموزش تابلو خوانی به کسایی که خیلی اهل نوسان گیری هستن کمک میکنه که بفهمن چقدر پول وارد سهم شده و یا صف فروش داره میریزه یا نه.

پس این آموزش تابلو خوانی به زبان ساده رو دنبال کنید تا بتونید حداقل با یه سری از نکات ابتدایی آموزش تابلو خوانی آشنا بشید. چند تا تکنیک هم بهتون توی این آموزش یاد میدم و یه خبر بسیار ویژه هم براتون دارم که آخر همین آموزش بهتون میگم.

آموزش تابلو خوانی به زبان ساده

برای اینکه ما آموزش تابلو خوانی رو شروع کنیم، اول از همه باید بدونیم که تابلو چیه و توی تابلوی یه سهم چه اتفاقی میفته و ما چی رو اصولا باید بخونیم؟ بعضی‌ها فکر می‌کنند که تابلو خوانی مثل خوندن گزارش هاست که یه چیز مکتوب باشه و شما برید اونو بخونید.

اما اینطور نیست. توی آموزش تابلو خوانی، ما همیشه اینو میگیم که تابلو خوانی، درست مثل نقشه خوانیه. همه چیز توی نقشه واضحه، ولی اونی که نقشه خوانه به یه سری تکنیک‌هایی مسلطه که میتونه ما رو به سریع تر و مطمئن تر به مقصد برسونه.

توی آموزش تابلو خوانی هم ما راه‌هایی رو یاد میگیریم که سریع تر و مطمئن تر به تصمیم خرید یا فروش یک سهم برسیم. اما تابلو خوانی هیچ متنی نداره. تابلو خوانی علم آگاهی به اتفاقاتی که توی معاملات یک سهم میفته و همه‌ی این اتفاقات میاد در یه جایی به نام تابلوی سهم، ثبت میشه.

 اگر باز هم یه خرده دقیق تر بخوام به شما بگم، اینو باید مطرح کنم که تابلو خوانی به زبان ساده چند تا چیزو بررسی میکنه و اون چند تا چیز: ” بررسی هر نماد، میزان خرید و فروش، نوسان‌های قیمت، میزان عرضه و تقاضای سهامداران حقیقی و حقوقی و مباحثی نظیر ورود و خروج پول “، در یک سهمه که به ما کمک میکنه با دید منطقی تر و بازتری دست به معامله بزنیم.

تابلو خوانی را از کجا شروع کنیم؟

اولین مرحله برای آموزش تابلو خوانی اینه که شما به تابلو معاملاتی هر سهم دسترسی پیدا کنید. بعضی از کارگزاری‌ها تابلوی معاملاتی سهم رو با جزئیات بهتون نشون میدن، اما حقیقتش اینه که به دلیل اختلال‌های زیاد، بعضی وقتا با تاخیر اطلاعات رو از سازمان بورس دریافت می‌کنن.

پس بهترین راه اینه که ما مستقیما بریم سراغ خود سازمان بورس و از طریق سازمان بورس، بفهمیم که چی به چیه و تو تابلوی سهم چه خبره. برای این کار ما باید بریم به سراغ سایت سازمان بورس. البته اگر دقیق تر بخوام بهتون بگم ما باید بریم سر وقت سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران.

 

پیشنهاد ما به شما : اصول مدیریت سرمایه

 

خب چطوری میتونیم به این سایت دسترسی پیدا کنیم؟ ما دو تا راه داریم، یا توی گوگل سرچ گنیم بورس تهران و بریم توی این سایت یا اینکه به طور مستقیم بریم به نشانی http: //www. tsetmc. com/ و از این طریق به تابلوی معاملاتی همه سهما دسترسی داشته باشیم.

     تابلو بورس

خب وقتی که ما توی این سایت میریم، یه صفحه کلی میبینیم که کلی نماد و اسم و عدد توشه و این باعث میشه که ما یه خرده گیج بشیم و متوجه نشیم که چی به چیه؟ خب پس از اینجا باید به طور رسمی آموزش تابلو خوانی رو با هم شروع کنیم. این آموزش چندین مرحله داره که ریز به ریز من این مراحل رو به شما میگم.

1) آشنایی با فضای کلی سایت TSETMC

سایت! یه سایت جامع از تمام اتفاقاتیه که داره توی بازار میفته. این سایت که به طور مستقیم تحت نظر سازمان بورس اداره میشه، به شما این امکان رو میده که به همه اتفاقات داخل یک نماد دسترسی داشته باشین.

یعنی شمایی که الان دارید آموزش تابلو خوانی رو دنبال می‌کنید، اگر به این سایت برید، میتونید هر چیزی که راجع به تابلو خوانی نیاز دارید رو توی این سایت پیدا کنید. یعنی شما میتونید به همه نمادها دسترسی داشته باشین. شاخص کل رو ببینید. از سمت دیگه قیمت‌ها به صورت زنده ببینید و تمام سفارشات معاملاتی رو به صورت ریز مشاهده کنید و کلی کار دیگه که توی این آموزش بهتون میگم.

نکات اصلی سایت 

خب توی سایت! شما چند تا نکته‌ی اصلی رو باید بهش توجه داشته باشید. این سایت، یک سایت جامع برای اطلاعات معاملات در بورسه و شما بعنوان کسی که می‌خواید آموزش تابلو خوانی ببینید، باید از این سایت به عنوان مرجع استفاده کنید. .

این سایت هر روز از ساعت 8 و نیم، کارشو شروع می‌کنه و تا جایی که بازار به طور کامل بسته شه، فعالیت روزانه و زنده‌ی خودشو داره. در غیر این ساعت، شما میتونید اطلاعات معاملاتی هر سهم رو تا به 45 تا 60 روز اخیر دسترسی داشته باشین.

نکته‌ی دومی که باید بهش توجه کنید اینه که سایت بخش‌های مختلفی داره که هر کدوم از این بخش‌ها با توجه به نوع نگاهی که شما به بازار دارید، مورد استفاده‌ی شما در تحلیل‌ها هست. به عنوان مثال اگر شما آموزش تابلو خوانی رو از این جهت دنبال می‌کنید که به تحلیل بنیادیتون کمک کنه، بخش کدال، میتونه در سایت به شما کمک کنه.

بخش فرعی آموزش تابلو خوانی

 اگر با فیلترهای بورسی کار می‌کنید، بخش فیلترنویسی در آموزش تابلو خوانی و سایت TSETMC می‌تونه به شما خیلی کمک کنه. اما چیزی که من باید به شما بگم اینه که اینا هیچ کدوم جز آموزش‌های اصلی آموزش تابلو خوانی محسوب نمیشه.

بلکه بخشی فرعی از آموزش‌های تابلو خوانیه که در علم مربوط به خودش بررسی میشه. ولی این رو یادتون باشه که سایت TSETMC این قابلیت رو داره و از این جهت یه مرجع محسوب میشه که شما میتونید برید و تمام اون چیزی که از بازار نیاز دارید رو، توی این سایت پیدا کنید. 

تابلوی هر سهم

اما خب خود آموزش تابلو خوانی به طور مستقیم با صفحه‌ای کار داره که ما بهش میگیم تابلوی هر سهم. در واقع اگر بخوام یه مثال بزنم، باید بگم که هر نمادی که توی بازار بورس هست، به طور مستقل، برای خودش یک دفتر حساب و کتاب داره.

این دفتر حساب و کتاب، اطلاعات مربوط به قیمت تا اطلاعات مربوط به شرکت رو به شما میده. خب حالا توی آموزش تابلو خوانی، ما یاد می‌گیریم که این دفتر حساب و کتاب رو بخونیم و ازش سر در بیاریم. خب حالا چطوری باید به این دفتر حساب و کتاب دسترسی پیدا کنیم؟

2) جستجوی نماد در سایت TSETMC

اولین کاری که ما توی آموزش تابلو خوانی باید بهش مسلط بشیم اینه که بتونیم به نمادهای بورسی‌ای که میخوایم روشون تابلو خوانی داشته باشیم دسترسی پیدا کنیم. ما چند تا راه داریم برای این کار که من همه رو بهتون توضیح میدم.

راه اول اینه که ما تو گوگل اسم نماد خودمون رو سرچ کنیم و جلوش بنویسم TSETMC. یعنی چی؟ مثلا ما میخوایم نماد پلی اکریل اصفهان رو بریم و تابلوشو با توجه به آموزش تابلو خوانی‌ای که دیدیم بررسی کنیم. بهترین راه اینه که بزنیم: ” شپلی TSETMC”. اینو که بزنیم نماد شپلی که نماد بورسی شرکت پلی اکریل اصفهان است، ظاهر میشه.

tsetmc

راه دومی که وجود داره اینه که شما برید داخل سایت TSETMC و از طریق بخش جستجو که در بالای صفحه وجود داره و علامت ذره بین داره، یه نماد رو جستجو کنید. بعنوان مثال اگر میخواید نماد سیمان تهران رو جستجو کنید. کافیه برید روی ذره بین کلیک کنید و بعد نماد رو جستجو کنید. نام اختصاری سیمان تهران در بازار بورس ایران ” ستران ” هست.

تابلو بورس

این دو تا راه، راهی هست که ما میتونیم خیلی راحت به تابلوی هر سهم دسترسی داشته باشیم. خب بعد از اینکه ما روی هر کدوم از این گزینه‌ها کلیک کنیم، میرسیم به تابلوی یک سهم در سایت TSETMC و از اینجا میتونیم آموزش تابلو خوانی رو که قراره یاد بگیریم با هم، روی این تابلو پیاده کنیم.

3) شناخت تابلوی نمادهای بورسی

سومین گامی که می‌خوایم در آموزش تابلو خوانی مرور کنیم، اینه که بریم به طور مستقیم سروقت تابلو و ببینیم که این دفتر حساب و کتابی که براتون مثال زدیم، دقیقا چی هست و قراره چی توی این تابلو ببینیم.

تابلوی هر نماد در سازمان بورس، دارای بخش‌های مختلفیه که هر کدوم از این بخش‌ها یه اطلاعات خاص به ما میده و این رو هم باید بدونیم که هر کدوم از این اطلاعات خاص، میتونن بخشی از آموزش تابلو خوانی ما و در نتیجه تصمیم گیری ما برای رسیدن به نتیجه‌ی خرید یا فروش یک سهم باشه.

تابلو بورس

همونطوری که توی تصویر می‌بینید، ما 8 بخش کلی توی تابلوی یک سهم داریم و چند تا بخش فرعی که باید هر کدوم از اینا رو شناسایی کنیم تا بتونیم به درک درستی از تابلو خوانی برسیم. ما توی آموزش تابلو خوانی به این 8 بخش اصلی میگیم، اصول اولیه تابلو خوانی نمادهای بورسی.

خب ما از شماره 1 شروع می‌کنیم و سعی می‌کنم که هر بخشی رو که توضیح دادم، تکنیک‌های مربوط به اون بخش که باعث میشه شما دید بهتری به آموزش تابلو خوانی داشته باشید رو هم بهتون بگم. در واقع هر کدوم از این بخش‌ها به تنهایی میتونن یه سیگنال ورود و خروج برای ما محسوب بشن.

4) تغییرات قیمت سهم

اولین قسمتی که توی آموزش تابلو خوانی از روی تابلو باید بهتون بگم، مربوط میشه به تغییرات قیمت. تغییرات قیمت در سمت راست بالای صفحه‌ی هر تابلو دیده میشه. اگر به عکس نگاه کنید با کد 1 مشخص کردم.

خب توی این قسمت چه اتفاقی میافته؟ ببینید، هر سهمی در طول روز یک بازه نوسان داره. مثلا در بازار بورس ایران عمده‌ی سهام‌ها بازه‌ی +5 تا -5 دارند. یعنی در طول روز میتونن نسبت به قیمتی که از روز پیش براشون تعیین شده، 5 درصد بیشتر یا 5 درصد کمتر نوسان کنند.

توی این بخش شما چند تا عنوان می‌بینید که باید کاملا همه رو بلد باشید، چون توی آموزش تابلو خوانی بهش توجه ویژه‌ای میشه:

تابلو بورس

• خرید

منظور از واژه‌ی خرید، قیمت خریدی هستش که سهامداران در لحظه دارن برای یک سهم پیشنهاد میدن. بعنوان مثال اگر توی این بخش دیدید که نوشته 400 تومن، یعنی سهامدارها میخوان تو قیمت 400 تومن این سهم رو خریداری کنند.

• معامله

منظور از واژه‌ی معامله، قیمتیه که اون سهم در همون لحظه داره معامله میشه. یعنی قیمت لحظه‌ای سهم در اون لحظه همونقدره. حالا ممکنه خریدارها بخوان تو قیمت پایین تری پیشنهاد خرید سهم بدن یا فروشنده‌ها بخوان تو قیمت بالاتری سهمشونو بفروشن.

اما در کل، آخرین قیمتی که داره روش معامله میشه، قیمتیه که شما در گزینه‌ی وسط با عنوان قیمت معامله میبینید. این رو هم بدونید که درصدی که کنار قیمت معامله زده، درصد تغییرات روز هستش. مثلا اگر زده 4 درصد مثبت، یعنی سهم چهار درصد امروز رشد داشته.

• فروش

فروش در تابلو، یعنی قیمتی که فروشنده‌ها میخوان سهمشونو بفروشن. این قیمت عمدتا نشون میده که فروشنده بیشتر تمایل دارن که چقدر سهم رو در چه قیمتی بفروشن. البته توی تابلو، همیشه آخرین قیمت فروش که کمترین قیمت فروش هست نشون داده میشه.

اما وقتی یه سطر میایم پایین تر، یه سه تا گزینه‌ی دیگه تو همین کادر می‌بینیم که تو آموزش تابلو خوانی خیلی مهم هستن:

تابلو بورس

• اولین 

واژه‌ی اولین، یعنی اولین قیمتی که توی روز برای سهم تعیین شده. همونطوری که توی آموزش‌ها قبلا بهتون گفتم. هر سهمی یه پیش گشایش داره که راس ساعت 8 ونیم اتفاق میفته. این پیش گشایش، قیمت اولیه‌ی هر سهم رو نسبت به پایانی روز پیش که صفر تابلو هست نشون میده.

• پایانی

واژه‌ی پایانی رو به اشتباه بعضی‌ها، آخرین قیمتی که یه سهم معامله شده میدونن. اما اینطوری نیست. میانگین قیمت معامله‌های یک سهم در یک روز، قیمت پایانی رو تعیین میکنه. و هر قیمتی که پایانی تعیین کرد، میشه قیمت تعیین شده فردا. یعنی صفر تابلوی فردای هر نماد، قیمت پایانیشه.

مثلا اگر امروز قیمت پایانی یک سهم 400 تومن باشه. فردا از روی 400 تومن معامله‌ها شروع میشه. هیچ ربطی هم به این نداره که قیمت روز مثلا 450 تومن بوده. قیمت پایانی ملاک صفر تابلو، در روز بعدی معاملاتی هستش.

• دیروز

دیروز هم منظورش قیمت پایانی دیروز بوده. قیمت پایانی دیروز هر سهمی رو در این بخش میتونید ببینید و متوجه شید که سهم نسبت به دیروز خودش رشد داشته یا نه؟ درصدی رو که شما روی تابلو به عنوان درصد رشد یا نزول یک سهم می‌بینید، بر اساس قیمت پایانی سهم تعیین میشه.

توی آموزش تابلو خوانی به این بازه نوسان یک سهم میگیم تغییرات قیمت که به طور کاملا زنده و لحظه‌ای میشه توی تابلوی هر نماد در سایت TSETMC مشاهده کرد. اما خب این بازه تغییرات قیمت، چه کمکی میکنه به ما و چه جوری میتونیم ازش استفاده کنیم؟

خب حالا ما چجوری میتونیم از همین کادر اول برای گرفتن سود توی بازار استفاده کنیم یا اینکه برای معاملات خودمون تصمیم گیری داشته باشیم؟

الف) قانون یک و نیم درصد

بر اساس آموزش تابلو خوانی، وقتی که ما قیمت روز و قیمت پایانی رو نگاه می‌کنیم، میتونیم یه سری اطلاعات مثبت در مورد سهم بگیریم و طبق اونا برای معامله کردنمون تصمیم بگیریم. یکی از این قانونا، قانون یک و نیم درصده.

قانون یک و نیم درصد چی میگه؟ میگه هر وقت که یه سهمی، قیمت روزش، یعنی قیمت زنده و لحظه ایش، در پایان روز معاملاتی، یعنی وقتی که بازار ساعت 12 و نیم تموم شد، یک و نیم درصد بیشتر از قیمت پایانی باشه، به احتمال بالای نود درصد، اون سهم قیمتش در جهت قیمت لحظه‌ای حرکت میکنه.

خب حالا بر عکسشم هست. یعنی آموزش تابلو خوانی به ما میگه که اگر قیمت یه سهمی 4 درصد منفی بود و پایانیش 1 درصد منفی بود، قانون یک و نیم درصد اتفاق افتاده و قیمت روز سهم یک و نیم درصد در جهت منفی، بیشتر از قیمت پایانیشه، پس فردا این سهم به احتمال بالای 90 درصد منفیه.

یه وقتایی این قضیه اتفاق نمی‌افته. چرا؟

به این دلیل که ممکنه بازار یه اتفاق دیگه مثل یه خبر رو داشته باشه که روی قیمت سهم تاثیر بگذاره. مثلا قیمت در جهت مثبته و روی تابلو هم شما داری میبینی که قانون یک و نیم درصد اتفاق افتاده. بعد با خودت میگی که طبق آموزش تابلو خوانی‌ای که داشتم، پس، حتما فردا قیمت مثبته دیگه.

پس قاعده‌ی کلی اینه که در شرایط عادی بازار، شرایطی که هیچ هیجانی روی بازار نیست، بر اساس آموزش تابلو خوانی، ما قانون یک و نیم درصد رو داشته باشیم. مگر اینکه یه اتفاقی بیفته که اون دیگه نه به شما نه به آموزش تابلو خوانی، هیچ ربطی نداره و ناشی از هیجان بازاره.

ب) اختلاف قیمت پایانی و قیمت روز

یک نکته‌ی خفن دیگه که توی این کادر هست و آموزش تابلو خوانی اینو به ما یاد میده، مال موقعیه که ما اختلاف قیمت زیاد داریم. این نکته رو به جرئت میتونم بگم که فوق العاده کاربردیه و اگر کسی بلد باشه حداقلش اینه که از هیجان ضرر نمیکنه و از سمتی هم میتونه سودای خوبی ازش بگیره که الان براتون توضیح میدهم.

 

هیجانی رفتار نکن

خب حالا اگر سهمو داشته باشی، نیاز نیست که هیجانی رفتار کنی. اگر آموزش تابلو خوانی دیده باشی میدونی که اگر امروز مثل فروشنده‌های هیجانی نفروشی و صبر کنی، فردا میتونی با 8 درصد اختلاف قیمت مثبت، سهمتو بفروشی و اگر بازم بخوای سهمو نگه داری، میتونی خیلی راحت به این درک برسی که فردا اگر این سهم منفی پنجم بخوره، تو نهایت هیچ ضرری نمیکنی و نیاز نیست که 8 درصد زیر قیمت روز سهمتو بفروشی.

یعنی قیمت فردا اگر بخواد منفی پنج هم بشه، بازم میشه صفر تابلوی امروز و عملا اگر بخوایم درست و حسابی این قضیه رو نگاه کنیم و اصول آموزش تابلو خوانی رو پیاده کنیم، تو هیچ ضرری فردا نمیکنی. چون فردا صفر تابلوت میشه 4 درصد مثبت امروز.

پس همین دو تا نکته‌ی ساده که الان بهتون گفتم میتونه یه سود عالی بهتون بده و کاری کنه که شما حداقل مثل بقیه بازار هیجانی رفتار نکنید. چون اگر آموزش تابلو خوانی بلد باشید، همه‌ی این حرکت‌ها رو تشخیص میدید و چند روز دیگه همه‌ی اینا که فروختن، باید بیان تو یه قیمت بالاتر دوباره سهم رو بخرن.

5) بازه تغییرات کلی سهم

کادر دومی که ما توی آموزش تابلو خوانی داریم، کادر بازه تغییرات کلی سهم هستش. تو این کادر ما چند تا سطر داریم. و تو هر سطر یک سری از اطلاعات که میتونن به ما یه سری از داده‌ها رو برای معامله کردن و اگر درست و دقیق این داده‌ها رو بررسی کنیم، میتونیم یک سود درجه یک از بازار بورس داشته باشیم.

تابلو بورس

سطر اولی که باهاش روبرو هستیم، بازه تغییرات روزانه است. تو این بازه ما میتونیم بفهمیم که دامنه نوسان امروز این سهم از چه قیمتی تا چه قیمتی هست. این به ما یه شمای کلی میده که امروز ما بهترین نقطه ورودمون کف این قیمت هست و بهترین نقطه فروش هم برای ما سقف قیمتی روزانه است.

سطر دوم هم تکرار سطر اول هست و چیز خاصی نداره و میگه که قیمت مجاز معامله‌ی امروز بین چه قیمتی تا چه قیمتی هستش. اما وقتی به سطر سوم میرسیم، یه خرده قضیه فرق میکنه. تو سطر سوم ما دو تا عدد می‌بینیم.

اصول آموزش تابلو خوانی

عدد اول بیشترین مقدار قیمتی در طول هفته رو نشون میده و عدد دوم، کمترین مقدار قیمت هفته رو به ما نشون میده. خب این چه اطلاعاتی رو به ما میده؟ بر اساس اصول آموزش تابلو خوانی، وقتی که عدد اول، بیشتر از عدد دوم باشه و یه اختلاف قیمت بیش از 10 درصدی داشته باشه، نشون میده که سهم در بازه‌ی صعودی قرار داره.

اما اگر بازه هفته، یک عدد بسیار نزدیک به هم بود نشون میده که سهم در طول این هفته روند آنچنان صعودی نداشته و احتمالا اگر به نمودار نگاه کنید می‌بینید که قیمت سهم حتی روند نزولی هم داشته. البته اینجا ما نیاز داریم که یه خرده از تحلیل تکنیکال هم استفاده کنیم.

اما سطر چهارم به ما یه سیگنال خیلی خوب میده. تو سطر چهارم ما بازه نوسانات سهم رو در یکسال گذشته می‌بینیم. مثلا یه سهمی رو میبینیم. عدد اول بیشترین قیمتیه که سهم در یکسال به خودش دیده و عدد دوم کمترین قیمتیه که سهم در یکسال گذشته به خودش دیده.

تکنیک بررسی بازدهی

تکنیکی که ما میتونیم اینجا استفاده کنیم اینه که بگردیم ببینیم کدوم سهما، بازدهی کمتری در یکسال اخیر داشتن و اگر به روند کلی بازار نگاه کنیم می‌بینیم که بازار صعودی بوده و این‌ها هنوز رشد نکردن. من تو بحث آموزش تحلیل بنیادی به این نکته اشاره کردم که در واقع سهم یه طلبکاری از بازار داره.

پس ما میتونیم سهم‌های رشد نکرده و جامونده از بازار رو برای به دست آوردن سودهای بسیار عالی خریداری کنیم و در بلند مدت از سود بسیار عالیشون استفاده کنیم. اما یه نکته‌ی خفن دیگه هم میتونیم از آموزش تابلو خوانی اینجا داشته باشیم.

اگر سهمی بازدهی خوبی در یکسال اخیر داشته، میتونه به ما این نوید رو بده که این یه سهم سود سازه. خب ما اگر هوشیار باشیم و شیوه‌های تحلیل رو بلد باشیم، میفهمیم که آموزش تابلو خوانی با تحلیل تکنیکال کنار همدیگه، میتونن اینجا برای ما یه سود عالی تو یکسال آینده به ارمغان بیارن.

کافیه ما اینجا تحلیل تکنیکال بلد باشیم و نقطه‌ی مناسب ورود رو پیدا کنیم. همین برای ما کافیه که یک سهم عالی برای بلند مدت بخریم و یک سود چند برابری روی پولمون داشته باشیم.

6) حجم خرید و فروش حقیقی و حقوقی

اگه تا اینجای کار، هیچی از آموزش تابلو خوانی بلد نبودید و چیزی به نظرتون جذاب نیومده و نتونستید ازش استفاده کنید، این بخش رو با دقت بخونید و چند بار هم بخونید که ملکه‌ی ذهنتون بشه. چون به نظر من، مهم ترین بخشی که توی تابلوی یک نماد وجود داره، همین بخش حجم هاست.

توی کادر سوم یعنی گوشه‌ی چپ تصویر، ما مجموع معاملات یک سهم رو به صورت حجمی می‌بینیم. ما اینجا چند تا اصطلاح داریم و چند تا سطر و ستون که همشون برای ما مهم هستن. خوبی طراحی این بخش از تابلوی هر نماد اینه که کار رو برای آموزش تابلو خوانی راحت میکنه و همه چیز واضح نوشته شده.

تابلو بورس

اول از همه ستون‌ها رو بهتون توضیح میدم و بعد میرم سراغ سطرها

• ستون اول: توی ستون اول که بالاش نوشته حجم، شما متوجه میشید که این معامله‌ها از سمت چه کسی انجام شده و هر کدوم به چه تعدادی بوده. یعنی وقتی نوشته حجم بعد تو سطر اول میخونید حقیقی. یعنی حجم خرید یا فروش حقیقی‌ها رو قراره تو این بخش بررسی کنیم.

• ستون دوم: ستون دوم مربوط به خریدهاست. خرید یعنی حمایت از سهم. یعنی پولی که وارد یه سهم شده. اگر میزان این حجم زیاد باشه، یعنی میزان پولی که به سهم وارد شده زیاده. و اگر کم باشه و یا حجم فروش زیاد باشه، یعنی پول داره از سهم خارج میشه.

• ستون سوم هم که مربوط به فروشه که بهتون گفتم. وقتی که فروش حجمش زیاد باشه خروج پول از سهم رو شاهد هستیم.

خب حالا میریم سراغ سطرها

حقیقی و حقوقی رو که همه خوب بلدن. حقیقی یعنی خریدار و فروشنده‌های معمولی. همین آدمایی که همه داریم با هم زندگی می‌کنیم و حقوقی هم یعنی کسایی که مسئولیت حقوقی دارن که میشن شرکت‌ها و افراد حقوقی و… .

یه گزینه‌ی دیگه هم که تو این بخش می‌بینیم بحث تعداده. خیلی‌ها حجم رو با تعداد اشتباه میگیرن. تعداد توی بورس و توی آموزش تابلو خوانی، یعنی افراد. یعنی هر کد بورسی، یک عدد محسوب میشه. پس اگر شما دیدید جلوی تعداد نوشته: 3 یعنی سه تا کد بورسی خرید و فروش داشتن و خب این رو هم خوب میدونیم که هر نفر فقط میتونه یه کد بورسی داشته باشه.

حجم هم که کاملا مشخصه. میزان سهم‌هایی که خرید و فروش شده میشه حجم. بگذارید براتون یه مثال بزنم. اگر دیدید توی یه سهمی، 2 میلیون حجم خرید و فروش بوده. و 14 نفر تعداد خورده. یعنی مجموعا 14 تا کد بورسی، اومدن 2 میلیون برگه سهم رو خرید و فروش کردن. پس این نکته‌ی تعداد و حجم رو هم خوب یاد بگیرید که میخوایم بر اساس اصول آموزش تابلو خوانی، دو تا نکته درجه یک بهتون بگیم که خیلی میتونه به شما کمک کنه.

الف) حمایت حقوقی ها

یه سری اصطلاح تو بازار داریم که خیلی میتونه به ما کمک کنه که آموزش تابلو خوانی رو راحت تر یاد بگیریم. یکی از این اصطلاح‌ها که تو آموزش تابلو خوانی هم خیلی استفاده میشه اینه که حقوقی از سهم حمایت کرده یا میگن حقوقی خرید زده.

خب جریان خرید حقوقی چیه؟ اصولا توی بازار ایران، روند یک سهم به دست حقوقی‌ها مشخص میشه. یعنی اگر یه حقوقی که عمدتا بازیگر سهم هم هست، بخواد سهم رو بالا ببره، میتونه اینکارو کنه و اگر بخواد سهم رو بیاره پایین، بازم میتونه اینکارو کنه. این واقعیت بازاره. ولی خب اکثرا خیلی کم اتفاق میفته که حقوقی بخواد سهامدارشو اذیت کنه.

خب حالا چه نتیجه‌ای میتونیم بگیریم؟

بر اساس آموزش تابلو خوانی، وقتی که حقوقی یک سهم، از سهمی خرید میکنه، میتونه یک سینگال بسیار مثبت باشه. چرا؟ چون حقوقی یک سهم که یکی دو تا دونه سهم نداره. میلیونی از هر سهم داره و این یعنی مبالغی بالغ بر ده میلیارد تومن در یک سهم و حتی یه جاهایی بسیاری از حقوقی‌ها هستن که از یک سهم صدها میلیارد تومن دارن.

پس اصولا وقتی حقوقی میخره، یعنی برای آینده‌ی سهم هدف‌های روشنی داره و حتما رشد قیمتی‌ای رو دیده که حاضر شده باز از سهم حمایت کنه. یا بقولی برنامه‌هایی قراره اتفاق بیفته که هنوز هیچ کس نمیدونه اما حقوقی خوب میدونه و میاد سهم رو خریداری میکنه.

یه نکته‌ی دیگه توی خرید حقوقی‌ها هست اینه که بعد از اینکه سهم چند روز منفی رو تجربه میکنه یا وقتی که توی صف فروش گیر کرده، حقوقی ناگهان میاد و سهم رو جمع میکنه و این نشون میده که حقوقی مایل به رشد سهم هست.

پس این نکته‌های اساسی که در آموزش تابلو خوانی هست رو حسابی بهش توجه کنید که بتونید دست بازیگر سهم رو بخونید و همراه با اون خریداتونو انجام بدید و از سود‌های چند برابری استفاده کنید.

یک اصطلاح دیگر 

یک اصطلاحی که ما توی آموزش تابلو خوانی بهش میپردازیم و میگیم: ” حقوقی خالی کرده. “. یا ” حقوقی سهمو انداخته به مردم. ” . این مال زمانیه که حقوقی حجم زیادی رو عرضه میکنه و یکهو شما می‌بینید که مثلا حقوقی 60 میلیون سهم فروخته. یا توی یه صف خریدی، حقوقی ناگهان صفو عرضه میکنه و سهام افت میکنه.

این مسئله رو میشه با یه دو دو تا چهارتای ساده تو علم آموزش تابلو خوانی، فهمید. یعنی میشه دست حقوقی رو خوند. خب طبیعتا فروختن 60 میلیون سهم، یا یه مقدار بیشتر و کمتر، کار زمان بریه و ما اگر روی تابلو باشیم و تابلو رو زیر نظر داشته باشیم، میتونیم بفهمیم که حقوقی داره خالی میکنه.

این اتفاق کجا کاربرد ویژه‌ای پیدا میکنه. ما توی آموزش تابلو خوانی بهش میگیم: ” زمانی که سهامدار خوابش برده. “. یعنی وقتی تقاضا خیلی بالاست، ولی حقوقی از همین فرصت استفاده میکنه و نقد میکنه.

ب) ورود پول هوشمند

نکته‌ی دیگه‌ای که این کادر به ما یاد میده، بحث نسبت خریدار به فروشنده است. ما توی آموزش تابلو خوانی، خیلی روی نسبت خریدار به فروشنده حساب باز می‌کنیم و برامون مهمه. چون که ما اگر آموزش تابلو خوانی دیده باشیم و اصولش رو بلد باشیم، با همین محاسبه نسبت خریدار به فروشنده، میتونیم بفهمیم که ورود پول هوشمند به یه سهم داشتیم یا اینکه نه، سهامدارا دارن از سهم خارج میشن.

خب حالا اول از همه باید بیایم این ورود پول هوشمند رو براتون بگم بعد بریم سر وقت اینکه چجوری با آموزش تابلو خوانی بفهیمم که پول توی سهم اومده یا اینکه پول داره از سهم خارج میشه. خب بحث ورود پول هوشمند و خروج پول هوشمند یه بحث ساده است اما خیلی مهمه.

وقتی که ما تو یه سهم با تقاضای فراوان روبرو میشیم. مثلا فرض کنید که شما یک سهم دارویی دارید و متوجه میشید که نرخ دلار دارویی‌ها از 4200 تومن به 12 هزار تومن تغییر کرده. این باعث میشه که بازار یکهو تمرکزش بیاد رو سهم‌های دارویی.

خرید های مشکوک در حجم های بالا

خب وقتی اینطوری میشه، حجم خرید‌های یک سهم بالا میره. یعنی افرادی که متقاضی سهم هستن، خیلی زیاد تر میشن. یا بگذارید از یه دید دیگه بهتون بگم. یک سهمی رو شما فرض کنید که تو یه صف فروش سنگینه. یعنی مثلا 100 میلیون سهم رو گذاشتن برای فروش و کسی نمیخره. اما یهو میبینن که چند نفر که عمدتا هم حقیقی هستن، میان و صف رو جمع میکنن و سهم یهو روند صعودی به خودش میگیره.

خب در واقع ما اینجا بر اساس چیزی که توی آموزش تابلو خوانی هست میگیم که یه سری سوار سهم شدن یا یه سری با پولای درشت، اومدن تو سهم. این میشه ورود پول حقیقی. خب حالا خروج پول هوشمند چیه؟ خروج پول هوشمند هم در واقع به زبان ساده بخوام براتون بگم موقعی اتفاق میفته که کله گنده‌های یه سهم از سهم میرن بیرون. یا حجم زیادی از سهامدارا که یه سهم رو داشتن، سهمشونو میفروشن.

ورود یا خروج پول هوشمند به یک سهم

خب حالا ما چطوری بفهمیم که ورود پول هوشمند به یک سهم اتفاق افتاده یا خروج پول هوشمند؟ اینجا جاییه که ما فقط میتونیم با آموزش تابلو خوانی به این درک برسیم. خب بگذارید اول یه مقدمه بهتون بگم بعد با هم بریم سراغ این مبحث.

ببینید، ما توی کادر سوم، یه تعداد داریم، یه حجم. در اکثر روزهای معاملاتی در بازار بورس، نسبت خریدار به فروشنده، یعنی نسبت تعداد کد بورسی‌هایی که خریداری کردن یه سهمو و نسبت تعداد خریدارایی که فروختن یک سهمو، تقریبا برابره و پنجاه پنجاه محسوب میشه.

یعنی نه پول خاصی اومده و نه پول خاصی رفته و بقولی یه سری سهم با نسبت‌های برابر در تعداد و حجم، بین سهامدارای قدیمی و سهامدارای جدید دست به دست شده. پس این شد یک روز معمولی در یک سهم.

اما یه روزی که ما پول هوشمند داریم چه اتفاقی میفته؟

فرض کنید که شما ده نفر هستید و هر کدوم یک ماشین آخرین مدل دارید. قراره که این ده تا ماشین رو ببرین تو بازار و بفروشین. خب برای فروشش به این فکر می‌کنید که ده تا مشتری پیدا کنید و به این ده تا مشتری ماشینتونو بفروشین. درسته؟

حالا اگر کسی بیاد یهو این ده تا ماشین رو یه جا از شما بخره، چه اتفاقی میفته؟ یعنی شما مشتری‌ای داشتید که اومده با یه پول زیادی این ده تا ماشین رو از شما خریده. و این نشون میده که یه خریدار کله گنده داشتید.

خب حالا همین توی بازار بورس هم هست. فرض کنید که هزار نفر، میخوان ده میلیون سهم رو بفروشن و یهو دو سه نفر پیدا میشن و کل این ده میلیون سهم رو میخرن. یعنی نسبت خریدار به فروشنده، به شدت به سمت خریدار سنگینی میکنه. این به زبان ساده میشه ورود پول هوشمند.

بعد از یه مدت متوجه میشی که با یه آموزش ساده از آموزش تابلو خوانی، تونستی چند برابر چیزی که فکر میکردی سود کنی. خب حالا سوال اینجاست که وقتی با آدمای کله گنده‌ی بازار خرید میزنی، کی باید بفروشی؟ کی باید با اونا از سهم خارج بشی؟

اینجاست که بحث خروج پول هوشمند مطرح میشه، جایی که تو باید حواست به تابلو باشه تا همزمان با همون خریدارای کله گنده پولتو از سهم بکشی بیرون. خب حالا چجوری بفهمیم که خروج پول هوشمند اتفاق افتاده؟

مثال

 فرض کن میخوای بری خونه بخری و بهت میگن که کل خونه‌های این منطقه دست دو تا بنگاه بیشتر نیست. خب تو هم یه بررسی میکنی و میبنی که تواین مدت اخیر، این دو تا بنگاه تقریبا 70 درصد داراییشونو، بین هزار نفر پخش کردن و تو این محل تقریبا هر چی خونه نوساز بوده رو فروختن.

اینجا جاییه که زنگ خطر به صدا در میاد چرا که اگر اون خونه‌ها دست مردم بیفته، دیگه کسی رو نداره که بازیگر قیمت خونه‌ها باشه و احتمالا بعدش یه افت شدیدی توی قیمت اون خونه‌ها دیده میشه. خب حالا ما تو بازار سهام هم همینو داریم. جایی که سهامدارای کله گنده، سهماشونو بین مردم میفروشن و از سهم خروج میکنن، جاییه که ما خروج پول هوشمند رو داریم.

یه مثال ساده بخوام بزنم که روی تابلو هم بیبنید، باید بگم جایی که مثلا ده تا سهامدار، بیست میلیون برگ سهم رو بین ده هزار نفر میفروشن. اینجا نسبت خریدار به فروشنده، خیلی بده و این نشونه‌ی خروج پوله.

تکنیک کاربردی برای تابلو خوانی

علاوه بر تمام تکنیک‌هایی که توی مورد‌های بالا براتون گفتم و بخش اصلی آموزش تابلو خوانی ما بودند. میخوام یک نکته‌ی کلیدی دیگه هم بهتون یاد بدم که به شدت میتونه به شما کمک کنه که سوداتون رو توی بازار چند برابر کنید.

سهامداران برتر

وقتی وارد تابلوی یه سهم میشید، بالای صفحه، یه سری گزینه هست که به رنگ‌های مختلف مشخص شدن و سربرگ‌های تابلو محسوب میشن. ما توی آموزش تابلو خوانی با این سربرگ‌ها خیلی کار داریم و باید به همشون مسلط باشیم.

خیلی از این سربرگ‌ها که توی آموزش تابلو خوانی خیلی کاربرد دارن، به طور مستقیم توی مباحث تحلیل بنیادی و تکنیکال هم کاربرد پیدا می‌کنن و شما میتونید ازشون استفاده کنید. ولی یکی از مهم ترین سربرگ‌هایی که توی تابلوی هر سهم هست، سربرگ سهامدارای بزرگ یک شرکته.

برای اینکه شما سهامدارای بزرگ یه شرکت رو ببینید، کافیه که برید به سربرگ سهامداران که همیشه اولین سر بزرگ از سمت چپ در ردیف دوم از بالا هستش. این سربرگ به شما نشون میده که چه کسایی توی سهم سرمایه گذاری کردن.

تابلو بورس

وقتی وارد سربرگ سهامداران میشید، میتونید سهامدارای یه شرکت رو ببینید و خوبی این قضیه اینه که شما با یه تحقیق در مورد هر شرکت میتونید بفهمید که این سهامداران چقدر شرکتای بزرگی هستند؟ آیا خودشون سهام‌های سود ده دارن یا نه؟ بازدهیشون در سال اخیر چطور بوده.

مثال

به عنوان مثال من براتون سهامداران بانک پارسیان رو که با نماد وپارس تو بازار هستش، عکسشو براتون میگذارم. اگر نگاه کنید می‌بینید که تقریبا نیمی از شرکت‌های بزرگ و معتبر ایران، توی این سهم سرمایه گذاری کردن و این نشون میده که چقدر این سهم پشتوانه‌ی سهامداران قوی‌ای داره.

تابلو بورس

خب این لیست بلند بالا، که همشون از شرکت‌های معتبر و بزرگ هستن، نشون میده که این سهم چقدر حقوقی‌های بزرگی داره و این نشون از آینده‌ی خوب این سهم داره. مثلا شرکت ایران خودرو با چند تا از سرمایه گذاری هاش، مثل سرمایه گذاری سمند، سهامداران بزرگ این بانک هستن.

اما خب، ما این صفحه رو برای چی مهم میدونیم و برای چی تو تکنیک آموزش تابلو خوانی بیانش میکنیم؟ اگر به عکس دقت کنید، می‌بینید که یکی از حقوقی‌های این سهم به مقدار 50 میلیون برگه سهم، سهمشو فروخته و از سهم خارج شده و اتفاقا این مسئله هم باعث شده که سهم منفی بشه.

خب اینجاست که ما دست بازیگرا رو میخونیم. میفهمیم که کی سهم اضافه کردن. کی سهم فروختن. البته از اونجایی که اینجا فقط یک حقوقی اینکارو کرده و هنوز سه میلیارد برگ سهم تو حسابش هست، جای نگرانی نیست، اما اگر آموزش تابلو خوانی دیده باشید، چند روزی صبر می‌کنید و روند سهم رو زیر نظر می‌گیرید که ببینید، چه اتفاقی داره توی این سهم میفته.

البته اگر ریز جزئیات معاملات سهامدارا رو خواستید، کافیه که روی اسم هر کدوم از این سهامدارا کلیک کنید و صفحه‌ای که باز میشه رو نگاه کنید. یه نمودار هست که به شما نشون میده که هر کدوم چقدر سهم رو در چه تاریخی خریدن و از کجا بقولی سهم جمع کردن.

میتونید به عکس زیر نگاه کنید:

تابلو بورس

این به شما کمک میکنه که روند خرید و فروش حقوقی‌های یک سهم رو کاملا دستتون باشه و رفتارشون رو قبل از اینکه سهم بخواد تغییر قیمت بده، تشخیص بدید. این یه نکته‌ی طلایی توی بازار بورس هست که فقط میشه از طریق آموزش تابلو خوانی اون رو فهمید اونم به این خاطره که همه این اطلاعات کاملا زنده در حال نشون دادن هستن و روی نمودار تکنیکال زمانی ما می‌بینیم که دیگه کاملا اتفاق افتادن.

این نکته زمانی به شما کمک میکنه که میخواید تحلیل بنیادی داشته باشید و اون رو کنار آموزش تابلو خوانی ازش استفاده کنید.

توی آموزش تابلو خوانی نکات خیلی گسترده تری هست که اگر بخوایم تک تک همه رو بررسی کنیم باید چندین جلد کتاب در موردش بنویسیم. ولی این رو بدونید که آموزش تابلو خوانی، میتونه دید شما رو به بازار عمیق تر کنه و میتونه شما رو یک قدم از تمامی اطلاعاتی که سهامدارا دارن جلوتر بندازه.

خب حالا قبل از اینکه این آموزش رو تموم کنیم، یک نکته‌ی دیگه هم به شما یاد میدم. من یکی از علایق شخصیم تابلو خوانیه چون بهم تحلیل‌های عددی میده و میتونم جلوتر از بقیه حرکت کنم، واسه همین هم هر چقدر که نکته بهتون از تابلو خوانی بگم، تموم نمیشه.

ریز معاملات هر سهم

یکی از تکنیک‌های عالی در آموزش تابلو خوانی اینه که ما وارد ریز معاملات هر سهم بشیم و سابقه‌ی سهم رو به لحاظ ریز معاملات بررسی کنیم. این کار شاید یه مقدار وقت گیر باشه، اما من یه راهی بهتون یاد میدم که بتونید با یه تحلیل چشمی، این مسئله رو یاد بگیرید و نیازی نباشه که بخواید وقت زیادی روی این قضیه بگذارید.

برای دیدن سابقه معاملاتی یک سهم، کافیه از توی سربرگ‌ها، سومین سربرگ رو از سمت راست ردیف بالا انتخاب کنید. این سربرگ، به شما میگه که سهم در مثلا سی روز گذشته، چند روز مثبت بوده، چند روز منفی بوده.

خب حالا با این سربزرگ بر اساس اصول آموزش تابلو خوانی چکار میشه کرد؟ ما میتونیم با همین سربرگ، رفتار سهم رو تشخیص بدیم. البته نه در یک مقیاس گسترده، ولی میتونیم مثلا با بررسی چند روز اخیر یا دو هفته‌ی اخیر به این نتیجه برسیم.

مثلا به عکس زیر نگاه کنید:

تابلو بورس

اگر یه نگاه چشمی هم روی این روند داشته باشید، میتونید کاملا به این درک برسید که سهم هر سه یا چهار روز مثبتی که در دو هفته اخیر داشته، یک روز منفی به خودش دیده. حالا اگر آموزش تابلو خوانی رو خوب یاد گرفته باشید، میتونید تو روزهای منفی وارد بشید، و تو روز سوم چهارم، با سود خارج بشید.

البته این رو هم بگم که این کار نیاز به یک بررسی دقیق داره که من اینجا فقط یه بخششو برای شما میگم. و نکات پیشرفته ترشو باید تو دوره‌های آموزشی حرفه‌ای دنبال کنید.

چطور تابلو خوانی را حرفه‌ای یاد بگیریم؟

اگر تا اینجای این آموزش رو دنبال کرده باشی، متوجه شدی که آموزش تابلو خوانی واقعا میتونه زندگی مالیتو تغییر بده. پس باید به دنبال این باشی که یک آموزش تابلو خوانی حرفه‌ای پیدا کنی و به کمک اون بتونی سوداتو چند برابر کنی.

توی ایران سالها بود که آموزش تابلو خوانی جایگاه ویژه‌ای نداشت و هر کس که می‌خواست تابلو خوانی یاد بگیره باید بر اساس تجربه و یا در کلاس‌های گرون قیمت تابلو خوانی یاد میگرفت. اما تیم ماهان تیموری، مثل همیشه، جامع ترین آموزش تابلو خوانی کشور رو آماده کرده و شما میتونید همین حالا عضوش بشید و ازش استفاده کنید.

تیم ماهان تیموری، سالها بود که به دنبال تولید یک مجموعه‌ی کامل آموزش بورس بود و در نهایت بعد از اینکه چند سال در این مورد تحقیق کرد، مجموعه‌ای رو آماده کرده تحت عنوان: هوش بورسی. هوش بورسی یک مجموعه جامع برای همه‌ی کساییه که به بازار بورس علاقه دارن و می‌خوان تو این بازار رشد کنن.

این دوره چه ویژگی هایی دارد؟

اما این دوره چه ویژگی‌هایی داره و قراره چه چیزایی به شما یاد بده؟ این دوره جامع ترین دوره‌ی آموزش بورس در ایران هستش و شما میتونید با خرید دوره، اون هم به قیمتی معادل یک دهم قیمت پکیج‌های بورسی در بازار ایران، بیش از ده برابر همه‌ی دوره‌ها محتوای آموزشی یاد بگیرید.

اما این تمام ماجرا نیست. علاوه بر اینکه این دوره ارزان ترین و در عین جامع ترین دوره‌ی آموزش بورس در ایرانه، یه ویژگی دیگه هم داره و اون اینه که شما برای یادگیری این دوره نیاز به هیچ پیش نیازی ندارید. یعنی میتونید از صفر و بدون هیچ مطالعه‌ای در مورد بازار بورس و بازارهای مالی، تو این بازار خبره بشید و با دانش کامل، شروع به معامله و سود کردن توی بازار کنید.

اما ویژگی دیگه‌ای که این دوره داره اینه که تمامی روش‌های تحلیلی رو کنار هم گذاشته و یک استراتژی معاملاتی جامع رو به شما هدیه میده. اگر شما توی دوره‌های آموزش بورس بخواید شرکت کنید، باید برای هر کدوم از روش‌های تحلیل، یعنی تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال و آموزش تابلو خوانی، یه دوره جدا شرکت کنید.

و اما…

اما تیم ماهان تیموری اومده همرو در یک دوره، در قالب دوره هوش بورسی، ارائه کرده. یعنی شما میتونید با استفاده از این دوره هم تحلیل تکنیکال یاد بگیرید که از روی نمودار یک سهم رو تحلیل کنید. هم تحلیل بنیادی یاد بگیرید که از روی بنیاد شرکت و برنامه‌های اقتصادی شرکت، سهم رو تحلیل کنید، هم آموزش تابلو خوانی ببینید و با استفاده از این سه تا به یه استراتژی معاملاتی درجه یک برسید.

این رو هم بگیم که اکثر حرفه ای‌های بازار ایران، کسایی هستند که استراتژی معاملاتی سه گانه رودر کارشون رعایت میکنن. و حالا فکر کنید که شما میتونید با خرید دوره هوش بورسی، خودتون رو به سطح حرفه ای‌ها برسونید.

خیلی هاتون شاید در مورد بازدهی دوره بپرسید و باید بگم که این دوره کاری میکنه که شما در یک سال، بتونید حداقل سرمایتون رو دو تا سه برابر کنید و حداکثر تا بیست برابر بتونید سود کنید. البته به شرطی که دقیق دوره رو ببینید و پیگیر همه‌ی نکاتش باشید.

سخن آخر

و آخرین مطلبی که میخوام بگم و سورپرایز ویژه‌ی تیم ماهان تیموریه، اینه که رازهایی در این دوره تدریس میشه که من، یعنی ماهان تیموری، همشو توی استراتژی معاملاتی خودم استفاده میکنم. به زبان ساده، اگر توی دوره هوش بورسی شرکت کنی، میتونی همه‌ی کارهایی که من برای چند برابر کردن سرمایه‌ام توی بورس یاد گرفتم رو یاد بگیری و درست مثل من پول در بیاری.

پس فرصت رو از دست نده. اینجا جاییه که باید تصمیم بگیری. اونایی که پارسال با آموزش‌های ما وارد بورس شدن، تا امسال تونستن سرمایشون رو هفت تا هشت برابر کنن و بعضی هاشونم که حرفه‌ای توی بازار بودن تا الان تونستن بیش از سی برابر سود رو سرمایه‌های اولیه شون بگیرن. فرض کن فقط با پنجاه میلیون پول میتونی توی یکسال با دوره هوش بورسی، به سرمایه‌ی سیصد تا چهارصد میلیونی برسی.

انتخاب با خودته. اگر دوست داری یکسال دیگه، یه ماشین بهتر، یه خونه بزرگ تر، یه زندگی راحت تر داشته باشی. اگر دوس داری یه امنیت مالی به زندگیت اضافه کنی و دیگه به فکر تورم و بدهی و هزار اتفاق دیگه نباشی، هوش بورسی انتخابیه که تو رو به موفقیت میرسونه. به ماهان تیموری اعتماد کن.

همین حالا شروع کن!

6 پاسخ

  1. باسلام وسپاساززحمات شما
    به لحاظ محتوایی بسیارغنی ویادگیری آن برای افراد مبتدی بسیار آسان وراحت می باشد
    هوش بورسی را چگونه تهیه کنیم
    توفیق الهی همواره یارتان باد آقای ماهان تیموری گرامی

    1. درود بر شما وقت بخیر
      شماره همراهتون رو ارسال بفرمایید همکاران جهت مشاوره و راهنمایی با شما ارتباط بگیرند

  2. سلام
    بسیار عالی بود. من دوره آموزشی همکاران شما رو گرفتم و انصافا ارزش همین چند پاراگراف شما رو نداشته. متشکرم. الان که خودم کمی اطلاعات در مورد بورس دارم ارزش کار شما رو بیشتر متوجه میشم و با همین مقاله تصمیم گرفتم دوره شما رو معرفی کنم به اعضای خانواده و فامیلم. متشکرم.

    1. سلام و درود
      امیدوارم حالتون عالی باشه
      خوش حالیم که مورد توجه شما قرار گرفته.
      هم در آموزش رایگان و هم در آموزش جامع هوش بورسی تمامی تلاش مان این هست که بهترین نتیجه رو افراد بگیرند.
      پیشنهاد می کنم که دوره هوش سرمایه گذاری پلاس رو مطالعه بفرمایید

    1. سلام و درود
      امیدوارم حالتون عالی باشه
      خوش حالیم که این ماله مورد توجه شما قرار گرفته است.
      رسالت ما هر چه ثروتمند تر شدن مردم عزیز ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید